hannover_dk Skrev:Der findes jo Radium inden Tritiium
Øh, Hannover, hvad mener du med det?
Lad os lige tage Tritium sådan helt fysisk og kemisk set først: Tritium er såkaldt "super-tung" brint (Hydrogen, H) og opfører sig derfor præcis ligesom brint i kemisk henseende og man kan f.eks. have vand, hvor det ene brint-atom er Tritium eller andre kemiske forbindelser med Tritium. Så det stads der er på de gamle ure indeholder en eller anden kemisk forbindelse af Tritium. Tritium har fysisk set en ganske interessant egenskab i forbindelse med selv-lysende ure, nemlig at det er radioaktivt, udstråler beta-stråler som kan få fosfor til at lyse. Halveringstiden for Tritium er omkring 12-13 år, så efter omkring 25 år er der stadig en fjerdedel tilbage.
Mit "T<25" Rolex fra omkring 1991 lyser faktisk stadig en anelse, men det skal være helt mørkt før man kan se det.
Som du også er inde på, Hannover, så kan Tritium ure også "lades op" under kraftigt lys, og her gælder det begge mine at de - netop som du skriver - ikke holder mere end nogle få minutter på denne måde. Men der er altså en lille rest Tritium tilbage og derfor lidt permanent lys i både mit fra omkring 91/92 og fra 97/98.
Jeg kommer desværre ikke til Rally...
/Bjørn.