Nyt røveri - en dræbt
Som Tik Tak skriver, man kan undre sig over røvernes mål - -
jeg har boet i det kvarter i små 30 år - Aveny har ligget der altid - absolut ikke noget
"fancy" men en lille, lokal "batteriskift-urmager" med forsølvede dåbsgave dimser,
et beskedent smykkeudvalg og urene: Inex til Casio -ikke negativt ment !
Synd for indehaver & ekspedient (som så vidt jeg husker er samme person)
Svar
Bjørn H. Skrev:Som Tik Tak skriver, man kan undre sig over røvernes mål - -
jeg har boet i det kvarter i små 30 år - Aveny har ligget der altid - absolut ikke noget
"fancy" men en lille, lokal "batteriskift-urmager" med forsølvede dåbsgave dimser,
et beskedent smykkeudvalg og urene: Inex til Casio -ikke negativt ment !
Synd for indehaver & ekspedient (som så vidt jeg husker er samme person)

De har masser af smykker og sten, men urene er der ikke meget ved. Smykkesten er vel også nemmere at arbejde med rent kriminelt!
Svar
Det er synd at udviklingen går den vej!

Var ved Ragner i Odense forleden - der skal man nu trykke på en knap før døren låses op!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Faktum er, at visse typer af kriminalitet steg markant da Danmark indtrådte i Schengen-samarbejdet i 1995. Ligeledes skete der en markant stigning i visse typer af kriminalitet efter EUs østudvidelse i 2007. Se evt om i kan finde nogle statistikker på hjemmerøveriers forekomst. Jeg kan se om jeg stadig har NEC rapporten liggende på min computer hvis nogen er interesserede i at læse sammenhængen, som politiet ser den.

Det er i, i mine øjne, en anelse naivt hvis man ignorerer denne realitet. Ja, det kunne havde været danskere der begik pågældende røveri. Men var det så det? Nej.
Bare fordi det *kunne* have været danskere der begik pågældende røveri, hvordan i alverden kan det så blive fremmedfjendsk at gøre opmærksom på (realiteten) at det igen var professionelle kriminelle fra udlandet?

Faktum er, at vi har et massivt problem med de åbne grænser, og jeg giver ærlig talt ikke så meget for eksempelvis Hannovers beretninger om grænsekontrollens virkning og metode. Man kunne med det samme se en ny tendens i kriminalitetens sammensætning og beskaffenhed da Danmark indtrådte i Schengen, så et eller andet må grænsekontrollen have betydet. Og ærlig talt, jeg synes det er ganske nedladende overfor politiets virken ved grænsekontrollerne, hvis man tror at de ikke laver andet end at vinke biler over og spørge om pas. Men måske det fortæller lidt om manglende indsigt i politiets arbejde. Bare fordi du, Hannover, ikke bliev gennemtjekket når du i sin tid kørte over grænsen fra Tyskland, så betyder det ikke at andre fik samme behandling. Politiet er dygtige til deres arbejde, og de var ufattelig gode til at spotte suspekte biler/personer etc. Det var jo for fanden deres job Icon_e_wink
Omega SMP 300
Rolex 5512
Rolex 1680
Rolex 1680/8 YG
AP 15300
Svar
Larzovic Skrev:Faktum er, at visse typer af kriminalitet steg markant da Danmark indtrådte i Schengen-samarbejdet i 1995. Ligeledes skete der en markant stigning i visse typer af kriminalitet efter EUs østudvidelse i 2007. Se evt om i kan finde nogle statistikker på hjemmerøveriers forekomst. Jeg kan se om jeg stadig har NEC rapporten liggende på min computer hvis nogen er interesserede i at læse sammenhængen, som politiet ser den.

Det er i, i mine øjne, en anelse naivt hvis man ignorerer denne realitet. Ja, det kunne havde været danskere der begik pågældende røveri. Men var det så det? Nej.
Bare fordi det *kunne* have været danskere der begik pågældende røveri, hvordan i alverden kan det så blive fremmedfjendsk at gøre opmærksom på (realiteten) at det igen var professionelle kriminelle fra udlandet?

Faktum er, at vi har et massivt problem med de åbne grænser, og jeg giver ærlig talt ikke så meget for eksempelvis Hannovers beretninger om grænsekontrollens virkning og metode. Man kunne med det samme se en ny tendens i kriminalitetens sammensætning og beskaffenhed da Danmark indtrådte i Schengen, så et eller andet må grænsekontrollen have betydet. Og ærlig talt, jeg synes det er ganske nedladende overfor politiets virken ved grænsekontrollerne, hvis man tror at de ikke laver andet end at vinke biler over og spørge om pas. Men måske det fortæller lidt om manglende indsigt i politiets arbejde. Bare fordi du, Hannover, ikke bliev gennemtjekket når du i sin tid kørte over grænsen fra Tyskland, så betyder det ikke at andre fik samme behandling. Politiet er dygtige til deres arbejde, og de var ufattelig gode til at spotte suspekte biler/personer etc. Det var jo for fanden deres job Icon_e_wink

Jeg tror nu mere det er de nye regler (Schengen-aftalen) der gør foreskellen end den manglende kontrol!

vh Baun
Svar
Kan du uddybe? Det er ikke helt tydeligt hvad du mener.

Schengen-samarbejdet svækker jo netop nationalstaternes grænsekontrol internt i Schengenområdet, og fokus lægges på fælles ydre grænser.
Omega SMP 300
Rolex 5512
Rolex 1680
Rolex 1680/8 YG
AP 15300
Svar
Larzovic Skrev:Kan du uddybe? Det er ikke helt tydeligt hvad du mener.

Schengen-samarbejdet svækker jo netop nationalstaternes grænsekontrol internt i Schengenområdet, og fokus lægges på fælles ydre grænser.

Selvom DK etablerede kontrol under de nu gældende regler, kan vi jo ikke forhindre diverse østerupæere i at rejse ind og ud - det er jo svært at se om de er i lovligt ærine.

Vi kan selvfølgelig checke om de tansporterer ulovlige varer (stjålne eller ulovlige af anden grund) men jeg tvivler på at det vil gøre den store forskel.

vh Baun
Svar
Jeg ved ikke, om det gør nogen forskel for nogen, men de pågældende røvere kommer iflg. det jeg har hørt og læst, fra Chile.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
Jeg er ikke i tvivl om at problemet er voksende - og heller ikke i tvivl om at der kan findes tidsmæssige sammenhæng til Schengen. Der skete dog en masse andet i 1995 - så sammenhængen er slet ikke så tydelig (Dronningen blev 55) men jeg kan heller ikke afvise det havde en eller anden effekt.
Jeg tror langt mere det er globaliseringen - de langt bedre rejsemuligheder, for slet ikke at tale om muligheden for at man kan rejse fra en lang række lande til Danmark - Lande som tidligere helt enkelt var lukkede lande - med mure omkring, eller skydende politi som forhindrede udrejse det kommunistiske. Der ligger i høj grad også et vigtigt tidssammenfald.

Selv med en grænsekontrol (og det er nu ikke kun min erfaring at man kørte tværs over - ikke bare den danske, men da også mellem mange andre lande).
Man kan man jo ikke stoppe folk fra et eller andet Østland og forbyde dem adgang ved en lukket grænse. De kommer jo som turister, helt som vi kan rejse til Rumænien, Grækenland, Portugal og Polen, bare vi har et pas - og det har de og så kommer de jo ind. Der er tusinder og atter tusinder som krydser grænser hver dag, åbne som lukkede.

Pas, det har de også i de lande - også de uærlige - og de kan så rejse til Danmark, med eller uden lukkede grænser og komme ind i landet - hvad skulle stoppe dem?

Helt afvise, at grænsen kunne tage enkle tidligere straffede kan man naturligvis ikke, men langt de fleste er helt ukendte i systemet, og ville altid frit komme ind.

Der er så stor forskel på rigdom og risiko for at blive fanget - og straffen - at det for meget fattige, desværre ofte moralsk svage - i andre dele af Europa og verden, er et slaraffenland her. En lukket grænse kan måske rykke nogle få %, men omkostningerne skal stå i forhold til udbyttet, og det mener jeg (og lovgiverne i mange lande - som jo ikke bare er dumme, uden statistikker og erfaring - eller på forbrydernes side) jo i mange lande ikke at det gør.

Prøv statistikkerne fra UK, Irland og - mener jeg - Schweiz - de vil vise nogenlunde samme billede som DK med hensyn til røverier i butikker, og de har lukkede grænser.

Visum er en mulighed, men det er jo en kolossal forhindring hvis vi skal til at have visum mellem helt almindelige lande. Jeg ar rejst meget i Indien, Bangladesh og Kina, og er ikke vild med visum. De pågældende forbrydere kom fra Chile - hvis de kom til Danmark derfra, så landede de ved en lukket grænse og blev der checket af pas politi. Samme hvis de landede i et hvilket som helst andet Schengen land, fuld kontrol. Om der er visum tvang fra Chile til Danmark ved jeg ikke, men i så fald har de vel også bare kunnet tage besværet og få det.

Jeg hader forbryderne lige så meget som dig, og kunne jeg stoppe dem og kunne jeg gi dem hårdere straffe, så fik du mig også med der tror jeg.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jamen så synes jeg at du skal skrive en mail til politiets nationale efterforskningscenter og fortælle dem at deres vurdering af årsagssammenhængen er ukorrekt Icon_e_smile

I mellemtiden vælger jeg at vurdere politiets analyse som mere valid.
Omega SMP 300
Rolex 5512
Rolex 1680
Rolex 1680/8 YG
AP 15300
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)