Doxa - Militær - eller mariage eller - Hjælp gerne
#1
Jeg har i Tyskland købt en stor Doxa. Den er 41 mm. Først tænker man mariage - og tjo - hornene kunne være påsat, men kassen kunne nu aldrig ha været lommeur, det er den for tynd til, og værket virker heller ikke helt sådan + kronen absolut ikke.
Alt passer faktisk sammen, og den type horn og "feste stegen" (faste stifter eller hvad pxxxx det hedder) var jo heller i usædvanlige i ex 1938 - som jeg TROR uret kan være fra.

Skiven er sort - og fornuftigt velbevaret - bleget lidt over i koksgrå - men mørkere end billedet viser. Valget var mørk skive, men mig og mit kamera tydeligt med, eller det viste. Der er enkle lidt lysere pletter, men de ses bare med lup. Tallene og markeringer i øvrigt: - Let bleget guldtryk. Viserne efter min mening originale, dog er tritium stadigt noget grønt, men absolut uden lys i andet end ganske kort tid. Kan ha fået nyt tritium på et tidspunkt?
İmage
İmage

værket er nydeligt med fin regulering, hvilket er lidt usædvanligt for typen, alle jeg har set har været uden - Mon ikke det, selv om det er mærket Doxa, baserer sig på noget AS 1687/8 - det ville jeg kunne tro. Pænt og holder tid og svinger fornuftigt
İmage

Vil nogen turde gætte - eller endnu bedre vide. Gerne nogle af vore militærur forstandige. Der er ingen militær markeringer, (bagsiden u-graveret) så det er nok ikke direkte leveret til militæret, men typen - de 41 mm og udseende i øvrigt, fra den - kunne tyde på det.

Skyd meget gerne løs - og/eller kommenter

tak vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#2
Hej hannover. for det første er det et rigtigt flot og specielt ur du har fået dig der.
Jeg kan godt forstå du faldt for det. jeg er enig i er det ikke bare er et ombygget lommeur med den kasse.
Jeg ved ikke hvor meget du kan bruge det til men Da jeg var i Prag købte jeg et ombygget lomme ur som gave til en ven her på Foraet
Skiven er utroligt tæt på dit Doxa bare hvid skrift på sort skive grunden til jeg faldt for det var at i den grad lignede den ægte vare. god stand men brugt og en smule patina. jeg bliver altid mistænksom hvis standen er for god Icon_e_wink men afgjort et flot ur.

anyway idiotisk nok tog jeg ikke billeder men ud fra en forældet husker mener jeg der var et lille mærke på bagkassen en trekant. det jeg købte havde fået en anden kasse af den typiske forvoksede alm kasse. og jeg mener det havde løse stifter og alm horn. dog tror jeg uret var omkring 46 mm. altså et meget stort ur. modtageren har senere meldt tilbage at det hele virker originalt og i kronologisk orden. for naturligvis er kassen nyere en værket. værket var vist ca fra 1900 tallet og kassen typisk for fyrrene.
som en sjov detalje var der en lille pind under kronen der skulle trykkes ind imens man satte uret en kobling mellem optræk og indstilling.
Alt dette kan du ikke bruge til meget Icon_e_confused

min teori er at der finde et hav af umarkerede militær ure derude. måske fik man ikke et udleveret og fik det lavet selv eller var det bare om at få det lavet og ikke bruge tid på pynt som markeringer når det ikke direkte var et helt parti.

Når man tænker på tidens urmode med små elegante ure tror jeg simpelthen ikke der var nogen fidus i at lave den type ure andet end til maritime eller militære formål.
jeg tror kun man kunne finde på at gå med disse store klodsede ure hvis man brugte det som et værktøj.

jeg synes det er et lækkert ur du har fundet dig og det virker som om der er kræset lidt for det.
Jeg kan godt forstå at det ville være rart med et serienr eller en markering der kunne fortælle lidt om dets historie.


bare strøtanker fra en amatør Icon_e_smile
MINT ?? Nej jeg bruger da mine ure....
Svar
#3
DJmon Skrev:værket var vist ca fra 1900 tallet og kassen typisk for fyrrene.
som en sjov detalje var der en lille pind under kronen der skulle trykkes ind imens man satte uret en kobling mellem optræk og indstilling.
Alt dette kan du ikke bruge til meget Icon_e_confused

min teori er at der finde et hav af umarkerede militær ure derude. måske fik man ikke et udleveret og fik det lavet selv eller var det bare om at få det lavet og ikke bruge tid på pynt som markeringer når det ikke direkte var et helt parti.

Når man tænker på tidens urmode med små elegante ure tror jeg simpelthen ikke der var nogen fidus i at lave den type ure andet end til maritime eller militære formål.
jeg tror kun man kunne finde på at gå med disse store klodsede ure hvis man brugte det som et værktøj.
Icon_e_smile
Jep det der pin-set er jo typisk for lommeure fra den tid - og dermed også typisk for de værker der som i den du beskriver, er sat i mariage.

Jørgen Krognos sagde også militær, da han havde det i hånden - men jo lige som vi, ville man ha haft en markering - broad arrow eller anden tidligere markering, men det har det jo ikke. Alternativet skulle være at det var leveret til syd-europa, som tidligt var til større ure end vi var fra Schweiz og op.
Vi var dog begge mest indstillede på militær, og helt enige med dig i, at der er et hav af umærkede ure, lavet til militær oprindeligt, og enten udleveret som u-markerede, eller senere udleveret civilt.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
tak for info jeg anede ikke at pin-set var så udbredt. som lomme ur må der have røget mange "pins"
jeg var også ude på tynd is da jeg købte det da min viden om så gamle ure er ret indskrænket måtte bare stole på mavefornemmelsen.
men nu har jeg da lært lidt idag Icon_e_smile
MINT ?? Nej jeg bruger da mine ure....
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)