Svar: 357
Tråde: 39
Modtaget Likes: 2 i 2 svar
Givet Likes: 0
Vi har vel alle et mærke vi har en lidt større forkærlighed for. De fleste herinde gør også opmærksom på hvilket mærke de er mest til. Dette er ikke tænkt som en snak om hvilke mærker der er bedst og hvorfor, men det kunne da være sjovt at høre hvorfor et bestemt mærke vægter mere og hvordan det gik til. Måske en lille historie om hvordan og hvornår i opdagede mærket.
I de små klasser i folkeskole have jeg et analog kvarts ur med en dybblå skive og med blå læderrem. Allerede den gang kunne et flot ur tiltrække opmærksomhed. Efter at have fået det til min fødselsdag, husker jeg tydeligt at vi sad i rundkreds i børnehaveklassen og skulle fortælle noget om hvad der var sket i weekenden. Jeg ventede stolt på at skulle fortælle at jeg havde fået et nyt ur. Min sidekammerat kom mig dog i forkøbet, og fortalte: "Ulrik har fået et nyt ur"
Sidenhen fik jeg et Casio digital ur. Jeg kom en gang til at fortælle at jeg havde et Seiko digital ur og blev noget bestemt rettet af en kammerat om at det bestemt ikke var et Seiko jeg havde men "kun" et Casio. Jeg var nu glad for uret, men kunne godt mærke det ikke var lige så "godt" som at have et Seiko.
I gymnasietiden fik jeg øjne op for Omega Seamaster 300 M Chrono Dive. (Den blå James Bond model) Jeg havde også bestemt mig for at det skulle være med mekanisk værk. Hos M.C. Mortensen i Herning måtte jeg erfare, at det var det ikke lige penge til på SU. Havde en overgang småforelsket mig lidt i en Zeno-Basel Chronograf, men det sagde urmager hos M.C. Mortensen at jeg ville fortryder og det var meget bedre at spare op til Omegaen. Det blev der jo ikke noget nyt ur ud af.
Efter gymnasiet og 9 måneder ved Den Kgl. Danske Marine tog jeg den et årige hhx. Her skulle vi i engelske på A niveau læse: "Not a penny more not a penny less" af Jeffrey Archer fra 1976. (Faktisk en bog jeg godt kan anbefalde) I bogen har Harvey Metcalfe solgt aktier i et fake olieselskab til 4 personer for §1 mio. Nå, men sidst i bogen bliver det beskrevet hvordan selvsamme Harvey Metcalfe kikker på sit store Jaeger Le Coultre for at se hvad klokken er.
Det var nok til at vække min interesse...
Jeg skulle selvfølgelig finde ud af hvad det var for et ur, det mærke havde jeg da aldrig hørt om. Der plejer da altid at være Rolex eller Omega hvis der er noget "fint". På en tur til Basel fik jeg fat i et JLC katalog og var forelske i mærket og et Master Grand Réveil med det samme. Ærgerligt at jeg ikke lånte penge til at købe drømmeuret dengang, for prisudviklinger har været meget højere end udlånsrenten.
Sådan noget tilfældigt startede min interesse for JLC, at mit først mekaniske ur blev et Omega Seamaster 300 M America's Cup er en helt anden historie.
Uden at skrive en fristil som jeg fik gjort, kunne det være spændende at høre hvilket mærke folk forstrækker og hvordan de fik øjne op for det eller først fik kendskab til det.
•
Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Seiko er mit foretrukne mærke. De laver både traditionelle mekaniske ure, quartz ure og springdrive ure. Producenten dækker inden for hver værk-kategori samtlige prissegmenter, og det gør Seiko med udelukkende inhouse værker i samtlige deres ure. Seiko har tradition for at udvikle eksisterende værker, som f.eks. ved for ganske nylig at have re-lanceret det mekaniske HiBeat værk med små og essentielle forbedringer, for bl.a. øget slidstyrke og mindsket serviceniveau. Samtidig, så er Seiko innovative i deres udvikling af værk-teknologien, og her bør springdrive nævnes. Selv om det naturligvis kan debatteres, så er værket ret beset er et mekanisk værk, hvor præcisionen, som jo altid har været det mekaniske værks achilles-hæl, er styret af elektronik for optimal præcision. Seiko kombinerer herved eksisterende teknologier i ny form og agerer innovativt i markedet.
Min interesse for Seiko blev vakt, da jeg som nybagt ur-tosse ikke havde så mange penge på lommen, og alligevel gerne ville have god værdi for mine penge. Seiko lå så lige til højrebenet, og jeg har endnu ikke fundet et bedre ben at sparke med, selv om venstre ben forsøger sig gang på gang  Venstre ben får dog også lov, man skal jo ikke blive for et-benet
De venligste hilsner, John
•
Svar: 94
Tråde: 37
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Jeg har altid fundet urer interessant og fascinerende. Tror det første ur jeg blev opmærksom på var det Arnold havde på i ”Comando” – det var bare super sejt den måde alle pistolerne, knive osv blev vist på og der blev uret også flached.
Og da jeg kiggede i kuponhæftet kunne man få en fedt sort ”overlevelseur” (tror det kostede omkring 1000 kr.). Jeg bestilte det men det kom aldrig frem. Derefter blev det til forskellige billigere ure. Min mor har givet mig to i fødselsdagsgave et med sol og måne der drejer i takt med dagen og en Seiko krongraf (begge med batteri).
Så i 1994 aug/sep udgaven ar Euroman var der en artikel om månelandingens 25 års jubilæum, og i samme blad var der en lille oversigt over nogle urmærker og hvilken historie der knyttede sig til dem, skrevet af Mads Christensen. Der var bl.a. Tag Heuer, som var motorsportsuret, Rolex, som var dykkeruret, Omega, som var måneuret, Breitling, som var piloturet osv. Den historie der tiltalte mig mest var månehistorien. Rolex var ikke noget da det var for kendt, for snobbet, for meget på en eller anden måde. Derfor blev drømmeuret Omega Speedmaster pro. Jeg bestemte mig for at det var alt for dyrt og at det kun var tåber der ville give så meget for et ur, så jeg ville have det til min 40 års fødselsdag.
Nå tiden gik og jeg kiggede meget efter Speedmasteren. På et tidspunkt havde jeg mulighed for at få en kopi af uret (som viste sig at være en anden Speedmaster model en måneuret) Jeg var glad for uret og det blev også til flere kopi ure bl.a. Breitling modeller.
I forbindelses med min 30 års fødselsdag bestemte jeg min for at nu skulle det være at jeg ville have et ORGINALT Omega. Troede det skulle være Speedmasteren, men det blev til Seamaster PO, købt på min 30 års fødselsdag.
Nu 4 år senere er det blevet til en Omega: Seamaster PO, Speedmaster BA og Seamaster GMT, et Sinn 903, Certina DS og en håndfuld vintageure.
Mit fortrukne mærke er Omega. Man kommer godt nok til at skrive meget i sådan et indlæg, håber ikke det blev for langt. Syntes det er en sjov tråd du har lagt op til her.
/Lex
Omega Seamaster Planet Ocean (2200.50.00)
Omega Speedmaster Broad Arrow (3551.20.00)
Omega Seamaster GMT (2234.50.00)
Sinn 903 (903 st)
Certina DS first 200M
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Det er svært for mig at sige, hvornår passionen for ure startede, men jeg er meget sikker på, at jeg meget tidligt havde et ønske om, at have et ur, der kan beholdes på når jeg går i vandet. Jeg ønskede mig - uden overhovedet at vide noget om sådanne ure - et dykkerur i konfirmationsgave. Jeg blev konfirmeret i 1972 og jeg fik også et, det var vist rated til 100m, det var også kronograf, men der var ikke noget af det moderne med skrueknapper. Det det efter få år viste sig, at der var dug på indersiden blev jeg egentlig ret skuffet. Det holdt ikke mange år, og de skulle jo nok have købt en Sub til mig. Så kom quartz alderen og det med ur og vand blev alligevel ligemeget.
Det hele lurede så i mange år medens børn og familie med deraf følgende udgifter havde højere prioritet. Men det lurede altså og jeg blev jævnligt mindet om det oprindelige (ur & vand) da jeg var tæt på en kollega som havde et Rolex. Da jeg så endelig købte et Rolex (GMT-II) var det vel den gamle idé/drøm om, at uret skal kunne tåle vand, der gjorde udslaget. På det tidspunkt have jeg bestemt ikke styr på markedet, og jeg kendte vel kun ganske få urmærker ud over Rolex, men jeg vidste bare, at det skulle være Rolex. Og der er jeg så blevet hængende uden egentlig at have anden grund end "at det skal være Rolex". Min samling indeholder også idag andet - et JLC, mit omega arvestykke og et Meistersinger. JLC'et er valgt da jeg havde indset, at jeg også skulle have noget med højere horologisk finesse end Rolex, og Meistersingeren fordi jeg synes idéen med absolut kun en viser en helt fantastisk.
Men det er altså blevet ved Rolex, og idag har jeg fire som alle bruges jævnligt, og jeg har så at sige et Rolex til enhver lejlighed. Og de kommer allesammen med i vandet!
/Bjørn.
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Den har jo været oppe før, men det startede med at jeg mistede mine forældre medens jeg var først i tyverne, og fik min fars Eterna 3000, som jeg gik med i en del år. Så lykkedes det mig at glemme det på natbordet på et hotel i Belgien.
Jeg MÅTTE ha et præcis magen til tilbage igen - og det krævede et stort udvalg, som blev Ebay.
Under søgningen mødte jeg mange andre ure, og kom vist til at købe et par, og så sad interessen der
Siden har Eterna haft en plads i hjertet, også fordi det var en fabrik med rigtigt gode in-house, som idag må stå som moder til ETA 2824 og 2892 (ETA = ETernA) men jeg har så en mindst lige så stor interesse i kolonnehjulskronografer fra 1935 og frem
Her er Eterna 3000 som det lykkedes at få genanskaffet præsis som det var

Et autoværk på 3,7 mm går uret dejligt tyndt

vh
•
jacob jensen
Unregistered
Min vej med urene begyndte med at jeg fik et Seiko dykkerur til 2500 kr da jeg var omkring 14 år gammel,en formue syntes jeg og jeg mente det måtte være toppen.
Det gik jeg med i mange år og var og er stadigvæk glad for det, men så læste jeg om og så på Omega (der hvor jeg købte Seikoet forhandlede de også Omega)
Så deres Seamaster og det var jo flot så da jeg var ca 26 år købte jeg en 2254er med batteri,som afløser for Seikoet.
Efter en tid med det "opdagede keg "aut. værker",læste om bedre ure og Oris et i Feinschmecker blad faldt for deres diver design og så lavede de kun ure med aut. værk
Så som ca 31 år gammel røg mit Omega i en handel med Bjarne (My Watch) hvor en Oris Coste 2000m (deres smukkeste diver) kom med mig hjem
Havde også læst om JLC i nævnte blad,og da jeg "opdagede" forummet og snakkede med HG nævnte han nævnte det mærke jeg ikke kendte igen,læste om det og var SOLGT
JLC er "mit" mærke da jeg syntes det rummer ALt det urmærke skal rumme,men Oris
har også en særlig plads i mit (ur)hjerte
Dog får jeg nok aldrig et igen da jeg i dag lægger meget vægt på in-house
laaangt indlæg sorry
•
Svar: 504
Tråde: 32
Modtaget Likes: 291 i 143 svar
Givet Likes: 121
Mit det startede med at jeg havde gået og luret lidt på et seamaster, men syntes det var for mange penge at bruge på et ur, når man var på SU. Sa jeg så fyldte 30 år var kæresten så gået ned for at købe et seamaster til mig i gave, men nede i butikken forelskede hus sig et et Maurice Lacroix pontos small sec, som hun så endte med at købe istedet.
Dette ur ville jeg aldrig selv have købt, men der gik ikke længe før jeg blev super glad for det, hvilket jeg stadig er.
I sommer, 5 år efter, begyndte jeg har overveje at købe et ekstra ur, jeg startede med at kigge efter et IWC flieger chronograph, men da jeg var nede i butiken sad jeg pludselig og holdte det op mod et JLC master compressor, og at sammenligne disse to ure op mod hinanden er nok ikke helt fair mod IWC'en. Dette samtidig med at en god ven har Top gun modellen, fik mig dog til at udelukke IWC'en, og prisen på JLC'en var også lige en tand mere end jeg var villigt til at bruge. Jeg begyndte så at holde øje med vintageure.dk samt andre danske salgssider for at lade mig inspirere og få en fornemmelse af prisniveauet af brugte ure og grey market ure, op pludselig i min søgen faldt jeg over mit GO sport evolution datum som jeg endte med at købe.
Havde det ikke været for Mads artikel om tyske urmærker så havde jeg nok sprunget let og elegant hen over dette ur.
Det som jeg godt kan lide ved uret, udover jeg syntes det er flot, er at det også er specielt. Dette ment på den måde at det ikke er mange der kender til Glashütte, det giver mig af en eller anden grund lidt ekstra værdi, da jeg ikke er til flashy flashy. Kæresten er dog ikke vild med remmen på min GO, og syntes jeg skulle købe en lænke til det, men da jeg fandt ud af denne kostede 15k alene, tænkte jeg for de samme penge kunne få mig endnu et ur.
Hvilket sendte mig så ud på markedet igen, hvor jeg for ganske nyligt fandt mig et Omega 2254, som jeg syntes er super flot.
Jeg håber, for pengepungen, at der kommer til at gå noget tid inden næste urkøb, for jeg har lidt på fornemmelsen at jeg ikke har købt mit sidste ur.
Pt. sværmer tankerne om JLC Master compressor chronograf, samt Rolex Deepsea, men det skulle ikke undre om det bliver et helt tredje ur, for jeg har jo erfaret at der er en del ure derude man hurtigt kan blive små lun på
•
My intrest in watches started in the english military,with a rolex sub.I do not have any sense of loyalty to any special brand of watch.They all make shit watches and good watches.But their are certain brands who only make shit.I will not name these brands because many on this site love them.For me it is like politics,some people say they are to the left,others to the right.How ridiculous,there is no such thing in a ever changing world.I have never voted in my life,and never will.A politician is like a priest,both fanatics pretending to be something they are not.I can admire a watch brand today,but if they make to many bad watches tomorrow,i am gone.Excuse the politics i am pissed off today.  willy
•
|