Endnu et røveri - Hvelplund
110% enig hele vejen Korsbæk.
Eneste tillæg skulle være, at jeg som nok kunne leve med, hvis lovgivningen var indrettet - således at der kunne være mulighed for bevæbnede vagter - naturligvis certificerede af politi/myndigheder. Det fungererer jo i en del lande (ex Hong Kong/USA). Per Baun vil måske vide, om vagterne ved de store butikker i Stockholm omkring Oscar Jarlsgade (side/parallelgader) har bevæbning på vagterne - der går i alle fald vagter?

Den sure del er, at det jo bare er os der kan betale, og at der altid vil være mindre butikker - vintage o.l. som ikke vil ha råd til vagter.
Klarlund metoden ser jo ud til at virke rimeligt sikkert.

Butikker kan vel få en aftale med politiet om overfaldsalarm (den type truede personer kan få) så de enkelt hurtigt kan kalde hjælp - hvis de ser noget under opsejling?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Butikker kan vel få en aftale med politiet om overfaldsalarm (den type truede personer kan få) så de enkelt hurtigt kan kalde hjælp - hvis de ser noget under opsejling?

Mange butikker har en sådan panikknap under skranken. Det ville undre mig om ikke en del urbutikker også her en.

vh
Svar
rfid er vejen frem for alle. Forestil jer en røver som er nødt til at skille samtlige ure samt smykker ad for at fjerne chips og så alligevel ikke vide sig sikker fordi sikkerhedssluserne kan tagge hans jakke eller bukser på vejen ud. Vi tagger cykler, møbler, biler og måske snart butiksvarer. Der vil være scannere monteret i diverse lyskryds samt patruljevogne og en røver eller tyv vil blive lokaliseret så snart varen eller uret er anmeldt, hvilket butikken i princippet selv kan gøre. Er det overvågning hvis det kun kan anvendes når nødvendigt?
Svar
Tinghuus Skrev:rfid er vejen frem for alle. Forestil jer en røver som er nødt til at skille samtlige ure samt smykker ad for at fjerne chips og så alligevel ikke vide sig sikker fordi sikkerhedssluserne kan tagge hans jakke eller bukser på vejen ud. Vi tagger cykler, møbler, biler og måske snart butiksvarer. Der vil være scannere monteret i diverse lyskryds samt patruljevogne og en røver eller tyv vil blive lokaliseret så snart varen eller uret er anmeldt, hvilket butikken i princippet selv kan gøre. Er det overvågning hvis det kun kan anvendes når nødvendigt?
Smart Icon_e_surprised
Svar
RFID kan jo bare klare sig ned til en vis størrelse, og en vis indkapsling.- det er en antenne som kan reagere på en modtager. Ex en diamantring vil næppe idag kunne monteres med RFID (radiofrequensyidentification) - Rent størrelsesproblem, jo mkindre antenne, jo mindre modtagelse - diamant størrelse er idag ikke mulig - - men ure kan givet. Dog, igen - hvis RFID tag´en siddder bag en masse stål, så kan den idag ikke måles på mange meter afstand - muligvis slet ikke - den skal ha lidt fririum. Sidder den frit i et bagkasselogo, så kan den måles inde i en lastbil!!!! Icon_exclaim Det kunne man sagtens beslutte som for hos et urfirma, men det det har design og praktiske konsekvenser.

Samlet JA RFID er en del-løsning, som vi har talt om før her. Bruges i stor mængde allerede på mange områder. Jeg har arbejdet en masse med det, og kan de fleste hurtige løsninger - og svære hjørner, Det bruge ex af waltmatt og M&S - men er til nu mest anvendeligt som logistik hjælp til hurtig lageroptælling og opfyldning af lager, så alle modeller er på plads
Det her handler også om, at teknikken jo gør, at bæreren kan spores hvis han er i bio (kulturfilm) eller på værre jagtmarker - i princip - hvis nogen gad sætte en RFID scanner op.
Jævnfør, at RFID tags i BH og underbukser ville gøre alle butikker istand til at se BH størrelse og balle format hos alle kvinder der kom ind - hvis de havde en scanner.
En problematik der i dag er en vis hindring for RFID.

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Citat:ville gøre alle butikker istand til at se BH størrelse og balle format hos alle kvinder der kom ind
Det vil jeg mene at være udelukkende op til typen af chip.

Hardwaremæssigt vil det selvfølgelig blive bedre når chippen kan sidde inde i urkassen, men sporing er og bliver den store våbenfri løsning.
Svar
Tinghuus Skrev:
Citat:ville gøre alle butikker istand til at se BH størrelse og balle format hos alle kvinder der kom ind
Det vil jeg mene at være udelukkende op til typen af chip.

Hardwaremæssigt vil det selvfølgelig blive bedre når chippen kan sidde inde i urkassen, men sporing er og bliver den store våbenfri løsning.
Yep - du kan kodet chips så kun en tilsvarende kode kan læse dem (selv om forburgerne ofte vil mene at de kan blive fulgt af CIA uanset hvad med sådan en chep - se M&S som offensivt beder forbrugeren tage den af, og betaler dem en præmie for at gøre det - netop for at vise det ikke er noget der kan spores)

Hvis chippen sidder uden på uret, er den jo llige til at tage af - og så virker det ikke. Den kan jo ikke spores - selv uden på uret - på mere end 10 meters afstand, og var man så tæt på, var det jo ingen sag at nappe forbryderen.

Som det er idag, er RFID først og fremmest et strålende logistisk hjælpemiddel.

Det kunne sagtens bruges til meget mere end man gør idag - men det ville kræve at forbrugerne ikke så den som "big brother"

Den kan aktivere tyverialarm (ingen hjælp ved røveri men erstatter de store dumme alarmsager der bruges idag),

Det kan tillade forbrugeren at smide alle varer i en pose direkte, og bare sætte posen på disken ved en ubemandet kasse, som giver prisen - og åbner dankort terminalen - vær så god at betale - og har man betalt alt, går man ud, og har man ikke - alarmen går

Ingen kvittering er nødvendig - chippen kan ved betaling via "radio" påføres betalingsdato - og ved retur, ved en indlæsning af chippen svare præcis hvornår den blev betalt - og bytning er uproblematisk

Det kan aktivere en billedeskærm i prøverum, som når man går ind med et par bukser, straks viser billeder af bukserne på en model, kombineret med en matchende skjorte og jakke

Sad der en RFID i sygesikringskortet, og en i alle biblioteksbøger (den koster idag ca 1 kr), så kunne man gå ind i biblioteket og fylde bøger i sin pose, og gå ud med dem, være registreret, og blive registreret igen når man gik ind med dem og lagde dem .

Kødkvæg kan chippes - så info om deres origin og alt er indlagt, og den chip kan mulitipliceres i alt kød der siden udskæres fra dem - med dateringer og alt

Ved ankomst i bio - kongresser og alt, kan den registrere præcis hvem som kommer - disken kan med det samme sige - velkommmen John - og for den sags skyld vide præcis hvilken virksomhed og alt andet om en

Som det er idag, og som jeg TROR det bliver - grundet rimelig frygt for big brother: Den kan først og fremmest sikre, at butikker, uden at skulle tælle alle varer op, hele tiden ved præcis hvad der er på lager, og aldrig udgår fra lager. For ex for bukser og jakker, betyder udgåede størrelser et tab på ca 5 gange så meget som butikstyveri Icon_e_wink
En tur rundt i en butik med en chiplæser sikrer opfyldning af alle varer til næste dag, og kan automatisk lave nybestillinger - bruges allerede i ex M&S og Wallmart - og kommer mange flere steder - med mindre nogen finder på noget smartere.

Undskyld - burde jo være off topic men RFID tænder jeg lidt på.

vh

vh

Mulighederne er enorme
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Det er super lige at få luftet tankerne Icon_e_smile

Jeg vil dog mene at chippen kan spores som et hvert andet radiosignal, dog ikke på lang afstand........endnu.
MEN, hvis vi er enige om at et radiosignal kan spores og der installeres scannere i parkeringsautomater, lyskryds og parkeringsvagternes pda'er, så skal du godt nok hurtigt ud på/af landet hvis du ikke vil registreres.

Teoretisk eks.: Røveri i Klarlund. Røveren og to ure er tagget. Id'et på alle chips aktiveres i systemet. Et lyskryds i Valby registrerer chippen på røveren. En parkeringsautomat på en sidevej i Valby registrerer to chips kontinuert. Poilitiet kører til automaten og sporer sig til urene som ligger i røverens bil.

Det er min tanke for rfid til andet end logistik.
Svar
Det scenarie vil jeg vil ikke afvise en gang, men idag er en RFID chip jo i princippet et kredsløb med antenne - og fungerer ved at en radio "kontakter" den - så dens oplysninger kan afgives. Jo mindre kredsløb og antenne - jo mindre afstand kræver udstyret så.

Den der skal være på uret, skal jo være ret lille, og vil være til at pille af (da den ikke vil kunne fungere i en urkasse)

En så lille chip, lagt ned i en taske, og ind i en bil, vil en scanner på lyssignalet i Valby aldrig kunne få kontakt med. Chippen sender som hovedregel jo ikke et signal, men svarer passivt på en scanner der kan læse den på en vis - kort afstand.

Man KAN lave scannere der kan fungere over noget større afstande MEN strålingen er livsfarlig i så fald.

Ellers var det jo super, du kunne ha EN stor scanner hængende under loftet i UNIcef pakhuset - eller I Magasin deNord, og hele tiden aflæse præcist hvilke varer der lå der - ingen lageroptælling, alt nyt automatisk registreret - men kraften i en sådan scanner ville ikke være til at leve med, så man må scanne box for box - hyldemeter for hyldemeter i princippet osv.
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
hmm.....det var mit indtryk at man i den nye generation chip, havde en radius på ca. 10 meter med blokeringer og op til 30 meter uden blokeringer.

edit: jeg har fået nogle størrelser galt i halsen. Jeg leder lige efter min kilde.

edit2: chippen jeg har vist på billedet er ikke den som har lang rækkevidde.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)