Ure med stor historie (lad os lave en liste)
#21
Den med at nogle kunne lave bedre skiver end andre køber jeg simpelthen ikke. Patinaen er jo i bund og grund fremkaldt af oxidering og evt. lyspåvirkninger, hvoraf nogle farvepigmenter og overfladebehandlinger er mere modtagelige for oxidering og misfarvning end andre. Oxideringen starter typisk omkring markører og viserhullet, så materialet og udformning af markører, samt overfladeform på skive (buet eller flad) har naturligvis indflydelse på, hvor nemt oxygenpartikler "sætter" sig. Ligeledes tror jeg at krystalmateriale og form, samt afstand til skive har betydning for lyspåvirkning. Men den altovervejende faktor er om uret er lufttæt, hvilket vandtætte ure jo givetvis må være. Dertil er det jo klart at et velserviceret ur, hvor urmager løbende renser skive for begyndende oxidering, vil fremstå mint i forhold til et hvor oxideringen har stået til over en længere periode og udviklet sig til regulær korrosion. Har standen stået til så længe, er det naturligvis også en interessant faktor, hvilket materiale selve skiven er fremstillet af.

Dressure er generelt ofte plagede af kraftig patinering (selv ure fra 80-90´erne), men det beror hovedsageligt på at de ikke er lufttætte.
Svar
#22
makita Skrev:Den med at nogle kunne lave bedre skiver end andre køber jeg simpelthen ikke. Patinaen er jo i bund og grund fremkaldt af oxidering og evt. lyspåvirkninger, hvoraf nogle farvepigmenter og overfladebehandlinger er mere modtagelige for oxidering og misfarvning end andre.
Helt uenig - der er kæmpe forskel fra mærke til mærke. Tag gamle Pierce kronografer, de var noget af det bedste skivemæssigt - oi g er kendt for det. Eterna ligeså. Rolex også ret gode - Tudor - i visse periode ikke i top, jævnfør anden tråd. Omega - generelet ikke så gode som de var til maskiner i 50-60 - o.s.v.
Jeg forstår ikke at du ikke mener der kan være forskel i hvilket materiale skiven er produceret af, lakeringen, malingen, lumen o.s.v. Det lyder for mig helt naturligt at der er stor forskel, og mine egne observationer bekræfter det i meget høj grad.

Jeg er enig i at brug og opbevaring også har betydning - ex er Omegas unishell ure ofte med bedre skiver end de som kunne "få luft"
men materialet, skiven - lakken - malingen osv - det har da betydning der vil noget

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#23
Citat:Junkers jo stoppet med at lave fly, men begyndt på ure, omend dog i en lidt lavere klasse.
Har kun navnet tilfælles - urproducenten har købt rettighederne for navnet... lidt tvivlsomt måde at producere "flotte fliegeruhre".
Just my 5 cents - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#24
hannover_dk Skrev:
makita Skrev:Den med at nogle kunne lave bedre skiver end andre køber jeg simpelthen ikke. Patinaen er jo i bund og grund fremkaldt af oxidering og evt. lyspåvirkninger, hvoraf nogle farvepigmenter og overfladebehandlinger er mere modtagelige for oxidering og misfarvning end andre.
Helt uenig - der er kæmpe forskel fra mærke til mærke. Tag gamle Pierce kronografer, de var noget af det bedste skivemæssigt - oi g er kendt for det. Eterna ligeså. Rolex også ret gode - Tudor - i visse periode ikke i top, jævnfør anden tråd. Omega - generelet ikke så gode som de var til maskiner i 50-60 - o.s.v.
Jeg forstår ikke at du ikke mener der kan være forskel i hvilket materiale skiven er produceret af, lakeringen, malingen, lumen o.s.v. Det lyder for mig helt naturligt at der er stor forskel, og mine egne observationer bekræfter det i meget høj grad.

Jeg er enig i at brug og opbevaring også har betydning - ex er Omegas unishell ure ofte med bedre skiver end de som kunne "få luft"
men materialet, skiven - lakken - malingen osv - det har da betydning der vil noget

vh


Jo Hannover selvfølgelig er der forskel, hvilket jeg da også fremhæver, og af de faktorer som du nævner var det vist kun lumen jeg ikke fik nævnt. Den opfattelse jeg fik af dit forrige indlæg var at der var regulær kvalitetsforskel på udførslen fra mærke til mærke, hvilket jeg ikke var/er enig i. Sagt på en anden måde, hvis to forskellige fabrikanter fremstiller en buet sølvgrå skive med samme type/materiale markører, med samme type maling/lak o.s.v, og disse skiver udsættes for samme slitage/luft/lys-påvirkninger o.s.v., så vil de fremstå temmelig ens uanset hvilket fabrikat der står på skiven.

Et eksempel kunne være emaljeskiver. So far har jeg endnu til gode at se en patinahærget emaljeskive, og det er ligegyldigt om det er PP, doxa, Waltham, ja you name it, som har lavet den. Forklaringen er IKKE at alle holdt et højt niveau på tidspunktet, - kunne lave skiver..., men derimod at det er den egenskab emaljen ret og slet har. Til gengæld har jeg set emaljeskiver med ujævn overflade, og det vil jeg tilskrive dårlig kvalitet/udførsel.

Hvis det forholder sig således at nogle mærker i perioder har fremstillet dårlige/gode skiver i forhold patina/rust o.s.v., så vil det bero på den egenskab skiven har, jævnført mange af de punkter du og jeg allerede har nævnt, og ikke at netop det fabrikat har fremstillet skiven.

Det ville ikke være rimeligt at sammenligne en kronografskive med telemetrie-skala og et hav af tal og stregindexes med en helt ren skive, hvis man samtidig antog at disse "dekoreringer" bandt oxidioner.

I bund grund tror jeg vi er ret enige, men du fik det til at lyde som kvalitets/udførselsforskel fra mærke til mærke. Antog vi at kobberrød lettere modtog lyspåvirkninger end marineblå, så er det et faktum som hverken PP eller Rolex kunne lave om på.

Man kunne jo også forsøge at hårdhændet gnide to urkasser imod hinanden, hvoraf den ene var i kirurgisk stål og den anden var i 18 k guld. Jeg tror vi kan regne resultatet ud uanset hvem der har fremstillet urkasserne. Det har ret og slet at gøre med materialernes egenskab.
Svar
#25
Urskiver må være det første og eneste produkt til dato der falder ens ud kvalitetsmæssigt uanset hvem der producerer dem skal jeg konkludere på de seneste indlæg Icon_e_surprised
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#26
Jeg vil godt fastholde, at der er forskel på producenterne, og at det ligger i materialevalg og produktionsmåde (inkluderende index/visere materialet som ofte kan give oxidering og afsmitning ud til siderne fra index/visere (mærke fra hvor de gennem mange år har stået stille)). Forskellen er også ret tydeligt mellem forskellige år 10'er. Jeg tror først det er blevet klart når patinering opstod, man kunne ikke umiddelbart teste.
Jeg er helt enig i, at komplicerede skiver med telemeter osv. naturligvis giver større risiko. Mit eksempel i positiv retning er Pierce kronografer fra 1940-1950 som ofte har LANGT mere velbevarede skiver, end konkurrenterne, eller Eterna fra 1955-70 som ofte er langt bedre end Omega fra samme periode (selv om jeg er enig med Baun i at der nok er gemt flere ældre Omega'er med patina, fordi det er "fine" ure som folk er bevidste om)

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#27
Hej

Med hensyn til patinering, er mine Heuer og mine Breitling ure langt mere velbavarede, end de fleste Rolex og Omega, fra den samme tid, måske bare tilfældigheder.

MVH Peter
İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: