De små samlerure
#1
Man kunne også, lidt optimistisk, kalde det ure med "samlerpotentiale".

Her tænker jeg ikke på de fysisk set små Vintage ure. Jeg tænker på de mange interessante ure, som ikke er blevet ”hype”, men som egentlig er lidt sjældne. Af en eller anden grund ”noget særligt”, men som ”de mange samlere” endnu ikke har spottet. De ”Store samlerure” er de som ”alle samlere” har spottet og vil have. Speedmaster 1. generation, dobbelt rød sub. Osv.

Men der er rigtig mange ”små samlerure”.

Det er jo Omega jeg må tale om, for det er selvfølgelig kun mærker man kender ret indgående, man kan spotte ”små samlerure” indenfor.

Lad os tage et eksempel. Der er rigtig mange Constellation modeller, men der er kun en med unishell kasse. En nydelig Pie Pan Connie fra sidst i 60’erne.

Når sådan en kommer til salg er prisen den samme som for andre Connier – ca 6K. Det er efter min mening et ur, der burde kunne koste noget mere, da det er sjældent. 168.025 hedder den.

Et andet eksempel er 1. generation af Seamaster. 1. generation af Constellation. Den første model af Seamaster med logo bagpå. Den første generation af De Ville. Geneve Chronostop til at bære på undersiden af håndleddet. Seamaster Geneve. Der er mange flere.

Disse ure koster det samme, som alle andre Omegaer (alt andet lige) men for det første er det sjovt at finde og samle dem – og for det andet, kan man jo så drømme om at de bliver ”hype” en dag, hvor der er flere samlere der får øje på dem, så kan man jo måske tale om investering.

Hvorfor skriver jeg så dette? Jo fordi jeg undrer mig over denne lemming effekt, at alle render efter de samme ”hype” ure i stedet for at finde og lave ”sin egen samling” med det fokus og de specialiteter, som man selv finder er spændende. Prisen er lang mere overkommelig og det kræver stor viden og indsats at finde urene, men det er sjovt.

Uanset hvilket mærke man kaster sig over findes disse ”små samlerure” – er der andre derude som også samler på denne måde?

Vh Baun
Svar
#2
Jeg er lidt af den holdning at jeg ikke gider samle på noget der ikke tiltaler mig 100 %. Desværre er min smag nok meget tidstypisk (kald den meanstream Icon_e_wink ), hvilket betyder sporty/tool ure på min 38 mm, gerne med god historie samt i en middel/høj horologisk kvalitet. I det "samlerfelt" er vi mange om buddet og det hæver priserne Icon_e_sad Så de nicheområder jeg evt. kunne falde for er der allerede nogen der har fundet. Jeg har nok bare indstillet mig på at de ure jeg finder interessante er dyre, og så må jeg nøjes med færre. Desuden er det også ekstra fedt når man så finder et sjældt eftertragtet ur i god stand til få kr. Icon_cool Det er en del af mit samler kick.

Det nærmeste jeg kommer et ukendt nicheområde er de gamle Blancpain militær modeller. Men de er efterhånden kommet meget godt med, og steget 100-200 % de seneste par år. For 3-5 år siden var de billige, men der havde jeg ikke viden eller midler til at starte en større samling desværre. Det kunne ellers have været en lukretiv investering dengang Icon_e_biggrin

Jeg ville rigtig gerne satse på ukendte ikke-hypede ure, men de findes simpelthen ikke Icon_e_sad Kan nogen lede mig i retning af en billig vintage sports/tool model med fin historie, middel/høj horologisk kvalitet samt minimum 38 mm er jeg lutter ører Icon_e_biggrin

/Mads
Svar
#3
Jeg kan godt følge dig, Per - ikke at jeg kender så meget til Omega - men det er mere grundtanken omkring horisontudvidelsen, som jeg kan følge.

Efterhånden, som jeg er kommet mere ind i Seikos historie, så finder jeg selv nogle små "nicher" at samle ure på. Det kan være et ur, som har en ganske særlig placering i en eller anden design- eller værkmæssig historisk sammenhæng, eller en model, som på anden måde kan være interessant at samle på. Fælles for disse "nicher" at samle inden for er nok, at de kun forstås af andre nørder med samme passion for et mærke, et segment eller en historie ... Icon_redface Om andre engang får øjnene op for en af "nicherne" er ikke så interessant for mig - jeg glæder mig bare til at støde på endnu en "niche" at kunne begynde at samle indenfor Icon_razz
De venligste hilsner, John
Svar
#4
Mads Gjødesen Skrev:Jeg er lidt af den holdning at jeg ikke gider samle på noget der ikke tiltaler mig 100 %. Desværre er min smag nok meget tidstypisk (kald den meanstream Icon_e_wink ), hvilket betyder sporty/tool ure på min 38 mm, gerne med god historie samt i en middel/høj horologisk kvalitet. I det "samlerfelt" er vi mange om buddet og det hæver priserne Icon_e_sad Så de nicheområder jeg evt. kunne falde for er der allerede nogen der har fundet. Jeg har nok bare indstillet mig på at de ure jeg finder interessante er dyre, og så må jeg nøjes med færre. Desuden er det også ekstra fedt når man så finder et sjældt eftertragtet ur i god stand til få kr. Icon_cool Det er en del af mit samler kick.

Det nærmeste jeg kommer et ukendt nicheområde er de gamle Blancpain militær modeller. Men de er efterhånden kommet meget godt med, og steget 100-200 % de seneste par år. For 3-5 år siden var de billige, men der havde jeg ikke viden eller midler til at starte en større samling desværre. Det kunne ellers have været en lukretiv investering dengang Icon_e_biggrin

Jeg ville rigtig gerne satse på ukendte ikke-hypede ure, men de findes simpelthen ikke Icon_e_sad Kan nogen lede mig i retning af en billig vintage sports/tool model med fin historie, middel/høj horologisk kvalitet samt minimum 38 mm er jeg lutter ører Icon_e_biggrin

/Mads

Kan godt være du har ret, men findes der virkelig ikke andet end Rolex Vintage sportsmodeller som kunne være interessante. Zenith, Heuer, IWC,? Ja du ved det jo bedre end jeg, så det er måske rigtigt.

vh Baun
Svar
#5
Joepete Skrev:Jeg kan godt følge dig, Per - ikke at jeg kender så meget til Omega - men det er mere grundtanken omkring horisontudvidelsen, som jeg kan følge.

Efterhånden, som jeg er kommet mere ind i Seikos historie, så finder jeg selv nogle små "nicher" at samle ure på. Det kan være et ur, som har en ganske særlig placering i en eller anden design- eller værkmæssig historisk sammenhæng, eller en model, som på anden måde kan være interessant at samle på. Fælles for disse "nicher" at samle inden for er nok, at de kun forstås af andre nørder med samme passion for et mærke, et segment eller en historie ... Icon_redface Om andre engang får øjnene op for en af "nicherne" er ikke så interessant for mig - jeg glæder mig bare til at støde på endnu en "niche" at kunne begynde at samle indenfor Icon_razz

Enig - det er det der gør Omega lidt mere sjov at samle på. Vi er trods alt mange nørder der kan se det dejlige i at have et par af de gamle Genéve. Så har vi nogen at snakke med. Kun lidt dyrere end en Seamaster men langt sjældnere:

İmage
vh Baun
Svar
#6
Baun Skrev:Kan godt være du har ret, men findes der virkelig ikke andet end Rolex Vintage sportsmodeller som kunne være interessante. Zenith, Heuer, IWC,? Ja du ved det jo bedre end jeg, så det er måske rigtigt.

vh Baun

Jo klart der findes andet end Rolex, men taler vi Zenith (El Primero), Heuer (div. kronografer), IWC (vintage Aquatimer) ligger vi i 15-25 k klassen, med mindre vi taler uheldige 70´er kreationer i tavelig kvalitet Icon_e_sad Og så kan man jo lige så godt samle vintage Rolex.

Anyway kan heller ikke se at prisen skal være så afgørende for hvad man samler på. Jeg er heldigvis efterhånden ved at have lidt liggende og det gør det meget lettere at udbygge samlingen via bytte. Jeg har ikke behov for en samling på +50-70 ure, men har det fint med max. 15-20 stk. Icon_e_biggrin

/Mads
Svar
#7
Mads Gjødesen Skrev:Anyway kan heller ikke se at prisen skal være så afgørende for hvad man samler på. Jeg er heldigvis efterhånden ved at have lidt liggende og det gør det meget lettere at udbygge samlingen via bytte. Jeg har ikke behov for en samling på +50-70 ure, men har det fint med max. 15-20 stk. Icon_e_biggrin

/Mads

Nej jeg mener heller ikke prisen skal være afgørende. Det er mere det med at sammensætte sin egen samling af ure man selv finder det "særlige" i.

Det er vel grundlæggende også det der har startet populariteten af de "Store samler ure". Da en eller anden fandt det - og flere fandt det - og til nu "alle må have det"!

Med den viden du har, kunne man da godt forestille sig, at netop du kunne være den der fandt de ure som alle vil have om 10-15 år. Ikke at du skal gå på kompromis med din smag eller dit kvalitetsniveau. Men "led og du skal finde".

At træde nye spor istedet for at følge i andres må dog være en udfordring. At der så samtidig kan spares lidt penge i indkøbsfasen, kan vel ikke være en hindring i sig selv! - Eller skal det være dyrt, for at være dejligt?

vh Baun
Svar
#8
Det dejlige som samtidigt er attråværdigt for mange samlere er dyrt helt enkelt.

Du og jeg Per, har det lidt nemmere, du med Omegas mange modeller, og jeg med langt mindre populære Eterna og gamle chronografer.
Jeg vil dog sige, at der findes mange - sports/tool kronografer med ex valjouxc 22 i 38 mm til under 10.000 kr som opfylder Mads kriterier langt hed ad vejen. Mads vil bare hellere give en del mere, og få noget der er lidt mere samleropmærksomhed i, og som også er meget lettere at finde samtalepartnere omkring. Respekt for det.

Der er mange andre samlerværdige sager, tag bare Universal Genves tri-compax og mange mærkers ure med valjoux 72 - men de er ikke ukendte nicher dersværre - og derfor også ganske dyre.

Jeg var i går tæt på en Benrus Skychief med venus 165 smuk 3 subdials kolonnehjulsmaskine, som en anden i et øjebliks uopmærksomhed, fik for 404 Euro.
Det skal med at den kun er 36 mm og det trækker ned, men for en trikompax kolonnekronograf fra 1945 af så kendt et mærke som Benrys skychief, må man sige, at der var der en der fik sig et billigt ur fra gruppen "små samlerure"
vhj
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#9
Egentlig, så er det da herligt, at der er plads til at samle på så mange forskellige plan Icon_e_biggrin Personligt, så nyder jeg at læse andres passionerede indlæg - det lærer jeg rigtig meget af, så lige en tak til alle i ur-tosser Icon_e_wink Icon_cool
De venligste hilsner, John
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)