Søndag morgen i drivhuset!
#1
Som man sår skal man høste

Jeg var i drivhuset i dag – og så hvad der også var derude:

İmage

İmage

İmage

Fuldt udviklet og helt klar til at blive høstet, så det gjorde jeg!

İmage

İmage

İmage

İmage

Og så på armen – med reflekser som intet (tror jeg ellers må i vise mig det) safirglas kan matche:

İmage

Og så lige ”lomme-billedet” bare for at være med på noderne.

İmage


Aflæggere af den helt specielle vinurstok kan købes for 5K, men vær opmærksom på at der går flere år med mere almindelige Seamaster, Geneve, Constellation og andre før den kan lave Speedmastere.

Vh Baun
Svar
#2
Du milde kineser, Baun - hvor er den Speedmaster bare flot !!!!! Icon_e_surprised

Jeg har set i en anden tråd, at den er med cal. 321 og selvom jeg ikke har set så mange eksemplarer som du eller andre af "de gamle" herinde, så har jeg aldrig set et eksemplar, der er så flot og velholdt !!!

Tillykke med erhvervelsen !! Icon_e_biggrin


PS: Og du har helt ret - den glød og de reflekser som pleksiglas giver, kan ikke matches af noget andet !!!
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#3
Den ser helt utroligt vel istandsat ud - skinner. Den må du skrive ind som keeper - de er så lækre helt enkelt, matches ikke af andet i mine øjne.

Tænk sig, der var en i Norge på deres forum, der så gerne ville ha skiftet sit hersalit til safir. Helligbrøde

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Tillykke med erhvervelsen. - Den "Speedmaster plante" vil jeg gerne have en aflægger fra. Icon_rolleyes

Selvom plast (hesalit) med god grund kan betragtes som et mere "tarveligt" materiale end safir glas, så rummer billedet af det reflekterende hesalit "glas", jo det hele.
Hvor "kunsten" med et safir glas er at få det til at se usynligt ud (med eller uden coatning), så insisterer hesalit glasset på, at være en integreret og synlig del af uret.

På Speedmasteren er hesalit det originale og historisk korrekte materiale.
Sammenligner jeg en Broad Arrow med safirglas - og en "hesalit Speedmaster" er forskellen tydelig.
På grund af safirglassets større brydningsindex bliver rand fortegningen meget større, mens hesalit blot tilføjer en moderat forvrængning.
... vel nok det nærmeste vi kommer på en definition af den særlige hesalit "glød".

Da jeg står "solidt" plantet i såvel hesalit, mineral som safirglas, vil jeg sige, at jeg påskønne alle materialer, navnlig hesalit på den originale Speedmaster.

Det hidtil "bedste" safirglas jeg har observeret på en Speedmaster er på X-33. Her er glasset ensartet hvælvet, giver ingen reflekser og er totalt fri for fortegninger.
... Men det er så et af X-33's særlige karaktertræk, som hesalit er det på en oprindelig Speedmaster.

Tak for flotte billeder og tillykke med uret

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#5
Geodoc Skrev:Da jeg står "solidt" plantet i såvel hesalit, mineral som safirglas, vil jeg sige, at jeg påskønne alle materialer, navnlig hesalit på den originale Speedmaster.

Med venlig hilsen - Geodoc
Vi er 100% enige. Jeg har skam også ben begge steder. Speedmaster pro er hersalit og alt andet er forkert. Det gælder for mange vintage ure - Mine zenith elprimero'er ville se tilsvarende tåbelige ud med hersalit i stedet for deres perfekte safir Icon_e_smile
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#6
Dét der, det er tæt på toppen af creme-vintage, synes jeg Icon_cool

Du må se om du kan vænne dig til størrelsen på uret, Per ... Icon_razz
De venligste hilsner, John
Svar
#7
Joepete Skrev:Dét der, det er tæt på toppen af creme-vintage, synes jeg Icon_cool

Du må se om du kan vænne dig til størrelsen på uret, Per ... Icon_razz

Jeg kan sagtens vænne mig til størelsen - jeg er ikke fanatisk med det.

Jeg har så denne gang valgt at bruge uret med rem, hvilket ifht. lænke gør uret betydeligt mere komfortabelt, synes jeg.

Jeg synes at remmen er lidt blank, men spændet er fint og det er også en dejlig tynd rem som også har et hul på det rette sted, så uret sidder perfekt på min arm. Jeg ville dog nok selv have valgt en rem med lyse stikninger og mat sort lidt grov overflade. Nu prøver jeg dette en tid!

vh Baun
Svar
#8
Tillykke med det rigtige måneur!

Jeg har lige købt en sort læder med hvide stik til min. Ser godt.
Må jeg forsigtigt spørge om lynetten er ny? Icon_e_confused Icon_e_confused

Den ser så ny ud af en 67' at være. Men billedet kan jo snyde.

//
Icon_+1
Svar
#9
Loncar Skrev:Tillykke med det rigtige måneur!

Jeg har lige købt en sort læder med hvide stik til min. Ser godt.
Må jeg forsigtigt spørge om lynetten er ny? Icon_e_confused Icon_e_confused

Den ser så ny ud af en 67' at være. Men billedet kan jo snyde.

//

Helt ærlig talt - jeg ved det ikke, men det tror jeg den er. Uret er tydeligvis i meget flot stand, men ikke oprindelig tror jeg. Jeg tror den er istandsat med nye originale dele - ellers må den næsten have været frysetørret i 40 år.

Jeg hører generelt til de samlere, som finder det ok at forny med originale dele, når bare det passer sammen. det kan være for meget med kridhvide indes og meget patinerede visere osv. men er harmonien bevaret er det ok med mig.

En ny skive på Torbens Flightmaster klæder uret (Torben er jo så heldig også at have den gamle skive hvis det nu skulle vise sig at den bliver sagen en dag).

Jeg havde jo også den nybyggede Seamaster 300 som jeg nød meget - og som jeg da godt kan savne. Nu har jeg en med fin gammel patinering. Stor autensitet og hygge, men ikke samme udstråling som den "Nye".

Begge dele er ok i min verden.

vh baun
Svar
#10
Det var heller ikke nogen kritik, uret er superflot.
Jeg ku' ikke lige huske hvordan du havde det med det.

Jeg ved bare hvordan du er med re-dials !!!! ---

Og så var det prikkens placering over 90 på lynetten, hvis du husker diskussionen.

//
Icon_+1
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)