Det er ikke muligt at give en enkeltstående definition på brand value tror jeg, men David Aakers har skrevet en del bøger om det, og man kan korte ham kraftigt ned og parre ham med et par andre (om man må
):
"Overpris" - pris præmie, For lidt dyrere varer drejer det sig om den overpris kunderne vil betale for brandet i forhold til umiddelbare rivaler. Coca-Cola i sig selv som eksempel regnes som et brand der per automatik giver 15% over konkurrenterne. (teoretisk kan det at være billigst i en meget billig gruppe også score højt)
Bruger tilfredshed og loyalitet.
Oftest målt ved forbruger undersøgelser - med bla.a. spørgsmål som: Hvor sikkert er det du ville anbefale, hvor sandsynligt er det du ville genkøbe osv.
Den kvalitet brugeren opfatter.
Hvor opfatter almindelige bruger mærket på en kvalitets skala, ligger det højt i forhold til pris/konkurrenter eller lavt osv
Evnen til at vise vej
Producerer de noget andre efterstræber, har de stor markedsandel, hurtig omsætningshastighed, opfattes de som smarte/lækre, og opfattes deres organisation som fremtrædende og dygtig
Værdiopfattelsen
Kan ses på forskellig vis. Er de opfattet som "høj værdi for pengene" og er der en speciel grund til at købe mærket til en eller anden overpris (B&O for design f.eks)
Organisation.
Opfattes virksomheden generelt som dygtig? En man ville være stolt af at arbejde for, stole på, opfører den sig politisk fornuftigt, ordentligt osv.
Mærkets genkendelsesværdi.
Er det et man hurtigt genkender, har hørt om, måske var det det første mærke i sin varegruppe man ville tænke på
Markeds andel
Hvor stor er den, hvor stabil, vokser den, hvor er den om xx år
Tilgængelighed
Findes varen tilgængelig world wide eller kan den kun skaffes i visse lande, jo mere udbredt distribution, jo bedre
Der er mange mange andre faktorer og ingen facitliste, men mange analyse institutter laver undersøgelser og bruger så i alle fald samme undersøgelses metode over for, ikke bare samme varetype, men varer på tværs af kategorier.
Det er ikke umiddelbart det samme som at prissætte en virksomhed, og heller ikke om hvilken der er mest solgt world wide:)
Rolex er kendt for at ligge meget højt i alle sådanne brand-value undersøgelser - totalt og specielt inden for ure.
ch