Det ubestridt bedste ur-brand....
#11
Højest Brand værdi....

Det må være Rolex...eller Omega men...

Måske Seiko og Citzen også har ganske høj (måske højere) værdi...

Hvordan måles "Brand værdi"?

er det helt simpelt det mærke "Brand" som ville kunne sælges for flest penge hvis det blev udbudt til salg?

Har hørt at verdens dyreste brand er "Coka Cola" - men aner ikke om det kan passe.

vh Baun
Svar
#12
Det er ikke muligt at give en enkeltstående definition på brand value tror jeg, men David Aakers har skrevet en del bøger om det, og man kan korte ham kraftigt ned og parre ham med et par andre (om man må Icon_rolleyes Icon_e_biggrin ):

"Overpris" - pris præmie, For lidt dyrere varer drejer det sig om den overpris kunderne vil betale for brandet i forhold til umiddelbare rivaler. Coca-Cola i sig selv som eksempel regnes som et brand der per automatik giver 15% over konkurrenterne. (teoretisk kan det at være billigst i en meget billig gruppe også score højt)

Bruger tilfredshed og loyalitet.
Oftest målt ved forbruger undersøgelser - med bla.a. spørgsmål som: Hvor sikkert er det du ville anbefale, hvor sandsynligt er det du ville genkøbe osv.

Den kvalitet brugeren opfatter.
Hvor opfatter almindelige bruger mærket på en kvalitets skala, ligger det højt i forhold til pris/konkurrenter eller lavt osv

Evnen til at vise vej
Producerer de noget andre efterstræber, har de stor markedsandel, hurtig omsætningshastighed, opfattes de som smarte/lækre, og opfattes deres organisation som fremtrædende og dygtig

Værdiopfattelsen
Kan ses på forskellig vis. Er de opfattet som "høj værdi for pengene" og er der en speciel grund til at købe mærket til en eller anden overpris (B&O for design f.eks)

Organisation.
Opfattes virksomheden generelt som dygtig? En man ville være stolt af at arbejde for, stole på, opfører den sig politisk fornuftigt, ordentligt osv.

Mærkets genkendelsesværdi.
Er det et man hurtigt genkender, har hørt om, måske var det det første mærke i sin varegruppe man ville tænke på

Markeds andel
Hvor stor er den, hvor stabil, vokser den, hvor er den om xx år

Tilgængelighed
Findes varen tilgængelig world wide eller kan den kun skaffes i visse lande, jo mere udbredt distribution, jo bedre

Der er mange mange andre faktorer og ingen facitliste, men mange analyse institutter laver undersøgelser og bruger så i alle fald samme undersøgelses metode over for, ikke bare samme varetype, men varer på tværs af kategorier.
Det er ikke umiddelbart det samme som at prissætte en virksomhed, og heller ikke om hvilken der er mest solgt world wide:)

Rolex er kendt for at ligge meget højt i alle sådanne brand-value undersøgelser - totalt og specielt inden for ure.
ch
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#13
Ranking af brands, kan netop som Hannover fremhæver, foretages efter en lang række kriterier.
Her, er en artikel, hvor Rolex både er smukt placeret indenfor "Luxury" og blandt de 20 "hurtigløbere".

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#14
Og her Interbrands top 100 2009 _ med Rolex som første ur på 69. plads. En ret anerkendt liste
http://www.interbrand.com/best_global_brands.aspx
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#15
Hej

Med hensyn til holdbarhed holder JLC ikke Rolex til sokkeholderne, og her mener jeg ved hårdt brug, for hvad det angår, er de langt foran JLC, dog ikke med hensyn til komplikationer.

MVH Peter
İmage
Svar
#16
Baun Skrev:Har hørt at verdens dyreste brand er "Coka Cola" - men aner ikke om det kan passe.

vh Baun

Mener at de 2 ord kendes af flest mennesker verden over er: "Okay" og "Coca Cola" - så den er nok god nok.
Svar
#17
Artiklen går vel i alt sin enkelthed ud på hvilket ur mærke (eller luksus mærker) der klarer sig bedst under finanskrisen og det ser ud til at være målt på omsætning og aktiekursens udvikling alene Icon_e_confused
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#18
KlausM Skrev:Artiklen går vel i alt sin enkelthed ud på hvilket ur mærke (eller luksus mærker) der klarer sig bedst under finanskrisen og det ser ud til at være målt på omsætning og aktiekursens udvikling alene Icon_e_confused
Mvh
Klaus
Bortset fra at Rolex (og et par af de andre) ikke er børsnoterede, hvorfor aktiekursens udvikling ikke kan vises, eller?
Kriterierne er lidt uklare, men der er nok andre med
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#19
Nej ingen børsnotering ingen aktiekurs det er klart. Kriterierne går vel på højeste kurs stigning og højeste omsætning Icon_e_confused
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#20
Der er ingen tvivl om at Rolex har det absolut stærkeste brand værdi inden for luksus ure. Her når ingen dem til sokkeholderne. Hvorvidt de så har de stærkeste produkter er en helt anden snak. Men skal der sættes en markedspris på et urbrand er navnet Rolex absolut det dyreste.

For feinschmeckeren er det jo sjældent disse store kendte brands der skaber mest respekt. Se blot på de andre brands på listen. Inden for hvert område findes jo brands, der er langt finere, dyrere og mere eksklusive.

/Mads
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: