Problemer med gangreserven på et JLC
Jeg har nu to gange oplevet, når jeg ikke har brugt mit JLC Master Canlendar, at værket går i stå før de lovede 42 timer.

Begge gange har uret være "trukket" helt op og gang reserve indikatoren har stået på fuld eller lidt over "40".

Når jeg efter halvanden dag, sidst var det fra fredag kl. 22.30 til søndag kl. 13.10, er uret/værket gået i står og gang reserve indikatoren har stået på anden sidste markering (under andet "E" i RESERVE DE MARCHE).

Er der nogen der ved hvad det kan skyldes?

[attachment=0]<!-- ia0 -->IMG_0566-mini.jpg<!-- ia0 -->[/attachment]

Håber på lidt gode råd og hjælp til hvad jeg skal gøre.
P.S. Uret er fra Juli 2008
Svar
Jeg oplever i alle fald mange ure (automatiske) som ikke helt holder gang reserven. Man kan jo gætte på friktion - og så burde en service jo hjælpe men det er din for ny til. Jeg er spændt på om nogen har en god forklaring. Jeg oplever det som sagt ret ofte - mekaniske er ofte flinkere til fuld gangreserve, men der er man jo også virkelig sikker på at de er trukket 100% op. Min gamle speedmaster manuel går 55 timer uden problemer

Nu er din jo ikke sådan helt hen i vejret, for der er 37 timer og 40 min på det tidsrum du opgiver, og det er jo ikke himmelvidt fra de 40 timer som gangreserven viser eller de 42 timer du refererer til som standarden

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Såvidt min hovedregning kan klare, har dit ur gået ca. 38,5 time, hvilket er ganske tæt på de 40 timer. Den sidste 1,5 time ville jeg ikke gå så meget op i. Går uret præcist? Typiske tegn på at det trænger til service er nedsat gangreserve samt upræcis gang i form af tidstab.

Efter som dit ur er fra 2008 vil jeg umiddelbart mene alt er ok.

/Mads
Svar
Jeg oplever ret stor forskel på hvor meget gangreserve de automatiske ure har.

somme tider kun godt et døgn - og andre gange 2.

Jeg fik et Omega Calendar med cal 503 med fra urmageren i lørdags kl. 12.00. Gik med uret et par timer nede i byen, men da jeg var kommet til at køre datoen e for langt frem blevdet taget af ca kl. 16 - 17 lørdag og hængt op på et søm ved min arbejdsplads. Det er nu lige gået i stå - mandag 14.52.

Det er meget godt gået af sådan en gammel svend. Det skal siges ar uret er nyserviceret!

vh Baun
Svar
...hvis ellers uret er gået præcist (ca. 5 sek. +/-) indenfor de 38½ time der nu var i gangreserve, ville jeg heller ikke være bekymret Icon_e_smile
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Såvidt min hovedregning kan klare, har dit ur gået ca. 38,5 time, hvilket er ganske tæt på de 40 timer. Den sidste 1,5 time ville jeg ikke gå så meget op i. Går uret præcist? Typiske tegn på at det trænger til service er nedsat gangreserve samt upræcis gang i form af tidstab.

Efter som dit ur er fra 2008 vil jeg umiddelbart mene alt er ok.

/Mads

Hej Mads

Det der undre mig mest er, at gang reserve indikatoren ikke går helt i bund. Andre gange hvor jeg ikke har gået med uret, er der gået 42-43 timer før værket er gået i stå. Gang reserve indikatoren har også været i bund.

Det virker jo til værket stoppe før al gang reserve er brugt... Icon_e_sad
Svar
hannover_dk Skrev:Jeg oplever i alle fald mange ure (automatiske) som ikke helt holder gang reserven. Man kan jo gætte på friktion - og så burde en service jo hjælpe men det er din for ny til. Jeg er spændt på om nogen har en god forklaring. Jeg oplever det som sagt ret ofte - mekaniske er ofte flinkere til fuld gangreserve, men der er man jo også virkelig sikker på at de er trukket 100% op. Min gamle speedmaster manuel går 55 timer uden problemer

Nu er din jo ikke sådan helt hen i vejret, for der er 37 timer og 40 min på det tidsrum du opgiver, og det er jo ikke himmelvidt fra de 40 timer som gangreserven viser eller de 42 timer du refererer til som standarden

vh

Hej Hannover

Som jeg også skrev til Mads er min største bekymring at gang reserve indikatoren ikke går til "tom".

Andre gange jeg ikke lige har gået med uret har det som sagt fint klare de 42-43 timer.

Som har det en gang tidligere stoppet før, ved samme sted ved gang reserven.

vh.
Svar
Kan man manuelt trække uret for meget op?

Hvad sker der når uret er fuldt optrukket og roteren vil trække værket yderligere op?

Er gang reserve indikatorer overhovedet anvendelige eller bare noget lir?

Mhv
Spørge Jørgen Icon_question
Svar
jeg skulle da bestemt mene at en power reserve er brugbar.

de 38 timer er nok noget du må leve med, måske kun på urets "dårlige døgn" Icon_e_smile

men hvis power reserven sætter sig fast, så ville jeg lige forhøre mig på værkstedet.

/R.
Svar
Mit JLC 8-jours (8-days for de ikke-frankofile Icon_e_biggrin ) går heller ikke helt 8 dage. Jeg har faktisk aldrig tjekket, hvornår det løber ud, men det har nok til kun at blive trækket op en gang om ugen, og når det er næsten slut er reserve-indikatoren neden i "fare" feltet, og det begyder at tabe en anelse (hvor det ellers er omking +4-5s/døgn).

/Bjørn.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)