Benrus og lidt kort baggrund
#1
Jeg har været i min rodekasse = en kasse for ure jeg ikke går ret meget med, og som ikke har kostet en herregård - læs normalt under 500 kr - ja ofte bare 100 kr.
Jeg nappede en Benrus på, fordi jeg godt kan lide kassens facon (hornene har lidt interessante knæk), skiven som er helt sort blank (hvilket ikke er tydeligt på billederne) visernes grønne tritium; samt ikke mindst de typografisk specielle udstansede blanke tal ved 12, 3, 6 og 9

Hvad jeg ikke er vild med, er størrelsen på 35 mm
İmage
Uret er som mange Benrus ure, meget vandtæt, og her også mærket både waterproof og dustproof takket være Benrus - ret meget anvendte open thru crystal (ja Amerikansk stavet)- type kasse

Historien kort - fra div. kilder:
Benjamin Lazrus var Rumænsk Jøde som blev født 1894 og tidligt kom til USA hvor han åbnende en urmagerbutik på Broadway i New York. Omkring 1930 startede han sin egen ur fabrik. Det foregik ved at han lavede kasserne i USA, men selv startede en værksfabrik i Schweiz, og fik værkerne sendt over til USA.
Denne fabrik købte senere værker som ebauche - uden balance og escape wheel - som de så selv producerede og satte i.

Som kasse producent lavede de rigtigt gode stål kasser, og i Benrus storhedstid 1940-ca 1960 lavede de også mange spændende ure, ex chronografen Sky-chief - og en af de meste solgte armbåndsvækkere i USA.
Medens mange af de store amerikanske urfabrikker, som Waltham, Hammilton osv under WW2 blev tvunget til enten at omstille produktionen til andet end ure, eller til i hovedsagen at lave tjenesteure, så overgik det ikke Benrus, som jo ikke havde værksfabrik i USA.
I den periode var Benrus et af de største USA ur firmaer, og havde en overgang majoritet i Hammilton.

Siden 70erne mener jeg ikke de har haft egen produktion af nogen som helst art, og jeg mener kun de eksisterer som handels navn
İmage

Faktisk var det meget godt at få det lidt op i lyset, og det er jo klart at et så smalt 35 mm ur er utroligt komfortabelt Icon_e_smile

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#2
tak hannover_dk
det er altid godt med lidt info

Min første tanke da jeg så det "HVOR ER DET SMUKT"
og det holder jeg ved Icon_smil

Jeg har samme type blanksorte skive på mit Silvana og ved hvor svært det er at fange på billeder Icon_rolleyes det har du klaret flot.

Det er slet ikke så ringe med en rodekasse Icon_e_wink
MINT ?? Nej jeg bruger da mine ure....
Svar
#3
Tak for fremvisning og god info Icon_e_smile

Jeg kan rigtig godt lide markeringerne og de anderledes tal. Synes tal og markeringer får skiven til at have en "pie-pan agtig facon" - meget godt fundet på Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
#4
Ja Benrus gik rigtig nok en del op i vandtæthed, husker at jeg engang så en annonce i et National Geographic fra 60'erne, hvor de reklamerede med at have bundet et Benrus efter et American President Lines passagerskib i USA og fisket det op igen i Fjernøsten efter en mange tusinde sømil lang rejse! Det kan man da kalde vandtæthed. Desværre har jeg ikke selv bladet, men har set at der er en dansker, der har haft meget travlt med at scanne gamle urannoncer fra NG. En del af dem kan findes på Timezone. Kunne være sjovt hvis den gamle Benrus-reklame en dag dukkede op Icon_e_smile
Historien med Benrus opkøb af Hamilton aktier endte iøvrigt med at Hamilton anlagde sag mod Benrus for overtrædelse af anti-trustlovgivningen og blev dømt til at sælge dem igen. Sagen dannede iøvrigt præcedens og er stadig en af de vigtigste afgørelser på området.

Mvh Erik
Svar
#5
erikj Skrev:Historien med Benrus opkøb af Hamilton aktier endte iøvrigt med at Hamilton anlagde sag mod Benrus for overtrædelse af anti-trustlovgivningen og blev dømt til at sælge dem igen. Sagen dannede iøvrigt præcedens og er stadig en af de vigtigste afgørelser på området.

Mvh Erik
Spændende info tak - jeg manglede at kunne knytte den knude med hvordan de skiltes, men det var altså anti-trust:) så de må ha været ret store begge trods alt der.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#6
Ja de var ret store Icon_e_smile . Dommen er fra 1953 og på det tidspunkt var Benrus den tredjestørste urfabrikant i USA, kun overgået af Hamilton og Bulova.

Mvh Erik
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)