Hvad koster det at få et ur pudset op?
Hvad koster det typisk at få pudset et ur op hos fx. Klarlund eller andre - hvis man gerne vil af med småridser osv. ?
Svar
Hvis det er småridser du har, så kan du selv gøre meget, for at uret kommer til at se pænt ud igen.

Er det titanium, så er det ret enkelt: Køb en titanium refinishing pen og følg anvisningerne på pakken. Arbejd i retning med urets linier. Du kan også bruge en titanium refinishing pen på børstet stål - det kræver dog øvelse og tålmod.

Nedenstående fremgangsmåde anvender jeg ved blanke stål ure: (Behandl IKKE de satinerede overflader - så bliver de blanke)

1. Afmonter lænke eller rem.

2. Rengør uret med lunkent vand og en god blød børste.

3. Tør uret godt i en blød klud.

4. Påfør et fint polérmiddel, f.eks. Autosol, med en vatpind på hele den flade ridsen sidder på. "Polér" med vatpinde, og tør efter med en god blød klud. Kom ikke ud på satinerede overflader !

5. Brug Cape Cod klude til den sidste ridsefjernelse og for at få en blank overflade. Brug ikke Cape Cod på titanium !

6. Efterbehandl med stålrens, som du bruger til dit køleskab el. lign. Det "mætter" stålet, og gør det lettere at rengøre fremover, ligesom det også lægger sig i de sidste meget små ridser der måtte være.

7. Lad uret ligge, og tør efter med en god blød klud.

8. Nyd resultatet af dit arbejde Icon_e_biggrin

Andre kan sikkert fortælle dig en pris for at få det udført professionelt. Undskyld, hvis jeg tog din tråd lidt off topic - det kunne jo være, at du - ligesom jeg - har lyst til selv at hygge om dit ur Icon_e_wink Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
John Joepetes forklaring er helt top - jeg vil bare tillægge - brug ikke maskine på et dyrt ur selvom det kan friste og - man kan faktisk selv satinere ret let. Jeg bruger en speciel svamp beregnet til det - den kan købes flere steder på ex Ebay, men jeg har tidligere faktisk brugt en grydesvamp, den grønne eller bedre blå side af de gule svampe.

Denne vintage Omega rem var ret ridset. Den blev først pudset op med let slibemiddel og en dremmel med en helt blød bomuldsskive (der var den med det fristende i at bruge maskine, men på et ur får man runde kanter så lad være) Jeg bestemte mig for ikke at dække af medens jeg pudsede, og så mattere bagefter. Derved blev hele remmen som JoePete er inde på, blank - flot og ridsefri-
Så dækkede jeg ydersiderne af med malertape (klistrede det fast på kælderbordets melaninplade) - og så var det bare at mattere midterledene, og knageme om ikke det lykkedes. Om man ser det ordentlig på billeder ved jeg ikke men jeg prøver:

İmage
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Det er blevet et flot resultat, John Icon_cool

Jeg bruger samme fremgangsmåde som du, når jeg arbejder med børstede stålflader. De satinerede flader er meget finere, og til dem har jeg endnu ikke fundet noget, som gør det fint nok ... Icon_e_confused

Det kan være jeg bruger et forkert udtryk ...? Når jeg taler om satinering, så mener jeg et lille "lagkagelag" ovenpå det blanke stål. Laget er ikke børstet groft, men derimod meget fint "kornet". Et eksempel er hornene på en SCVS001:

İmage
Svar
Hej Joepete og Hannover_DK

Tak for gode råd generelt, men hvad er fremgangsmåden når man skal ordner/pudse det matterede område (håber ikke det er mig der er for "søndags-tung" og har overset noget).
Jeg står med et Omage SeaMaster der jo som bekendt har et solidt, matteret spænde på størrelse med en plovmand og som bare SUGER ridser til sig.

Udover det, god aften til alle, mvh Jacob
Svar
Har lige idag netop pudset mit nyindkøbte brugte PO. Det var nu ellers pænt veholdt, men synes nu alligevel at lænken og især spændet skulle have en overhaling. Jeg har før med succes poleret en stållænke op med glimrende resultat. Fremgangsmåden er opvaskemiddel, vand, og en rengørings/grydesvamp. Med den grove side dyppet i sulfo gnupper du på langs og kun på langs. Jeg vil sige at min PO nu er endnu flottere. Især spændet skinner igen Icon_e_biggrin

Husk at polere efter med en blød klud
Omega Seamaster 2254.5000
Steinhart Ocean One

Svar
Jeg kunne godt tænke mig at se et billede af spændet, Jacob, inden jeg råder dig til fremgangsmåden.

DSfirst, bliver poleringen "finere" når du har sulfo med på svampen, end hvis du ikke har ?
Svar
Joepete Skrev:Jeg kunne godt tænke mig at se et billede af spændet, Jacob, inden jeg råder dig til fremgangsmåden.

DSfirst, bliver poleringen "finere" når du har sulfo med på svampen, end hvis du ikke har ?

Hej Joe

Ja, slibningen bliver finere
Omega Seamaster 2254.5000
Steinhart Ocean One

Svar
Ok, godt at vide. Har du prøvet at slibe "satinerede" overflader - f.eks. som på den afbildede SCVS001 ? For mig, der er der lidt forskel på børstede overfalder og så satinerede, deraf mit spørgsmål ...
Svar
Hej. Tak for svar. Jeg havde faktisk ikke tænkt på, at man måske kan pudse op selv. Tak for de råd. Hvis jeg alligevel ikke tør/gider at kaste mig over det selv - er der så nogen som ved hvad sådan noget cirka koster hos urmager? Skal jo lige vide hvor meget der evt er at spare/risikere ved at prøve selv?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: