Fredagsvintage
#61
Joepete Skrev:Jeg ville også gætte på, at en "strop-dims" med dén udformning er vældig sjælden ... Selve den skrå form af "strop-dimsen" ville jeg dog vurdere til at være yderst funktionel - hvorfor ser vi det ikke oftere, kunne jeg godt undres til at tænke ... ? Icon_e_confused

Baun, har du et bud på lædertypen ?

Synes - som sagt tidligere - at du har fået et super flot resultat ud af dit arbejde - respekt Icon_cool Kunne du lokkes til at dele dine erfaringer med os andre ? Jeg tænker på anvendte midler og selve processen omkring rensning og genetablering af den originale rem. Vi har jo sikkert - hver især - vore egne "metoder", men når jeg ser så smukt et resultat - som du her fremviser - så er jeg naturligvis interesseret i at lære af andres erfaringer ... hvis det er ok ... ? Icon_redface

Jeg vender tilbage imorgen med lidt beskrivelse og metode og billeder!

vh Baun
Svar
#62
Som sagt var jeg lidt overrasket over at remmen var en original Omega. Jeg havde spottet spændet og var gået lidt op i pris/bud for at få det spænde hjem. Dem får man ikke nemt for mange af!

Remmen var gammel, plettet, ulækker med remstifterne sidende i og grøn substans strittende ud alle steder hvor læder var i kontakt med metal! Stiv og nasty!

Sådan en rem ryger jo normalt direkte i skraldespanden. Kort proces, men det var en original Omega - og den havde den der skrå stop-dims, så jeg tænkte: "Den skal have en chance"

Jeg har læst her på sitet at Rodalon er godt. Og vi har også i flere år brugt det i forbindelse med rengøring af campinggrej osv.

Så for at slå remmen ihjel startede jeg med 45 minutter i varmt bad i Rodalon og varmt vand. En blød børste og lidt tommelmassage indimellem. Remstifter og spænde var naturligvis blevet afmonteret inden, men kom med i badet!

Remmen blev trykke halvtør i køkkenrulle og lagt til tørring natten over.

Dagen efter synes jeg remmen var blevet noget mørkere end forventet, men med en god dyb Vintage lød! ikke så dårligt.

For at få Rodalonen ud og for at vaske overfladen vaskede jeg nu rennem i flydende håndsæbe, som jo også indeholder lidt plejende midler.

Tørring igen....

Herefter .... Remmen var nu pæn og ensartet, men lidt ru og mat - den trængte til en ... hvad skal jeg sige "nærende og livgivende" behandling.

Jeg har før haft gode resultater på lædermøbler, knivskeder og andet gammelt læder med et middel jeg har arvet efter boet af min onkel, som var møbel tapetserer - altså det vi også kalder møbelpolstrer. Det er et pulver, som opblødes i kogende vand og derefter bruges med en svamp på læderet. Det skal indarbejdes og så ha' lov at tørre. CAVO-OX hedder det.

Jeg har altid et en portion opløst stående i et syltetøjsglas, men har også lidt pulver på lager.

Dagen efter var remmen faktisk ret fin synes jeg. Ikke så mat mere og dybere i løden. Man kunne godt være stopped der, men jeg vil gerne lige sikre at overfladen ikke er så smus modtagende.

Hvis jeg vil have den blankere bruger jeg læder fedt, men hvis jeg vil have den knapt så blank bruger jeg Ege voks, så det var det den fik. Tommelmassage og efterfølgende afpusning med blød klud.

Lidt billeder:
İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Som sagt før... det er fantastisk at få sådan en rem fixet up og glæden over at bære den idag.... er super fed!

vh Baun
Svar
#63
Tak for beskrivelsen Icon_e_smile

Det er super godt, at du ikke gjorde kort proces med remmen. Det havde været ærgerligt - både for remmen og os andre, som så ikke ville have lært af dine erfaringer Icon_e_wink

Måske vi skulle genoplive den gamle tråd med tips ... ? Her ville dit indlæg pynte gevaldigt Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
#64
Joepete Skrev:Tak for beskrivelsen Icon_e_smile

Det er super godt, at du ikke gjorde kort proces med remmen. Det havde været ærgerligt - både for remmen og os andre, som så ikke ville have lært af dine erfaringer Icon_e_wink

Måske vi skulle genoplive den gamle tråd med tips ... ? Her ville dit indlæg pynte gevaldigt Icon_e_smile
Det var der jeg fandt rådet med Rodalon!

vh Baun
Svar
#65
Ok - jeg er glad for, at du kunne bruge rodalon-tippet Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
#66
Vi kan da ikke lade denne fine tråd drukne fuldstændig i nye ure...

Vi må holde fanen højt - vi har ikke grund til andet - os Vintage - tosser

İmage

İmage
İmage

İmage

Der må være andre derude der har Vintage på armen og får et glas rødvin...

vh Baun
Svar
#67
Hej

Jeg har et ur på fra 2008, og jeg drikker øl. Icon_e_biggrin

MVH Peter
İmage
Svar
#68
Ur fra 2009, med C.O.S.C fra slutningen af januar, men med vintagerem (Svensk Mauser) og en Latté!

Tæller det med remmen........ i skifter jo også dele i jeres vintageure?
Svar
#69
Submersible Skrev:Ur fra 2009, med C.O.S.C fra slutningen af januar, men med vintagerem (Svensk Mauser) og en Latté!

Tæller det med remmen........ i skifter jo også dele i jeres vintageure?

Det tæller fint nok - men ikke uden billeder!

vh Baun
Svar
#70
peter Skrev:Hej

Jeg har et ur på fra 2008, og jeg drikker øl. Icon_e_biggrin

MVH Peter

Øl er for såvidt ok, men du har da også ordentlige ure ved jeg! Og billeder - Peter det må du altså bede Jens om at lære dig næste gang I drikker øl!

vh Baun
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)