Små japanske "aha´er" !
Lume- og størrelsesforhold mellem Beast (SBDD001) og Monster (SKX779)

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
Modder du Seiko ure, så vær opmærksom på, at du ikke kan montere visere fra automatic ure på quartz ure og vice versa. Quartz urenes visere har mindre huller end automatic urenes visere Icon_e_wink
Svar
En af Seikos meget populære vintage divere er 6309 modellen. Den kommer i to versioner: 6309-7040 og 6309-7049. Eneste forskel på de to ure er sidste ciffer: "9" betyder "Nordamerika" og "0" betyder "Resten af verden". Begge versioner har den meget karekteristiske "cushion case", som gør uret så behageligt at bære.

İmage

Billedet er fundet på google billeder. Desværre kunne jeg ikke finde et navn på fotografen.
Svar
På Black Monster er alle ugedage skrevet med hvide bogstaver på sort baggrund, undtagen søndag, som er skrevet med røde bogstaver på sort baggrund.

På Orange Monster er alle ugedage skrevet med sorte bogstaver på hvid baggrund, undtagen lørdag, som er skrevet med blå bogstaver på hvid baggrund, og søndag, som er skrevet med røde bogstaver på hvid baggrund.
Svar
7C46 værket er det eneste Seiko værk, som er specielt fremstillet til at sidde i et dykkeur. Værket blev første gang introduceret i 1986.

Tundåsen anno 1986 (billede lånt fra Tokunaga´s Watch Museum)
İmage

Tundåsen som den så ud frem til 2009, hvor den udgik af produktion
İmage

7C46 værket er håndsamlet og lavet i Japan. Bemærk værkets størrelse !
İmage
Svar
Der laves idag diverse tests for at kunne rate et ur til f.eks. 200m, 300m, 1000m osv. Disse tests foretages i laboratorier, og der er forskellige standarder, som branchen bekender sig til for at kunne benyttes "m" betegnelsen på urene.

I 1983 spændte Seiko deres 6159-7010 til ydersiden af ubåden "Shinkai 2000" og sendte den ned på 1062 meter - både ur og båd holdt. Uret var rated til 600m Icon_e_wink

Uret er stam- og forfader til nutidens SBBN011 diver, som er 1000m rated. Selve grundkonstruktionen af uret er idag stadig den sammen som den var i 1983.

6159-7010
İmage

SBBN011
İmage
Svar
Hej Joepete

Jeg ejer et midsize Seiko dykker med hvid urskive og 7c43værk, og uret er fra 1985, men er det ikke næsten det samme værk. Icon_question

MVH Peter
İmage
Svar
Som jeg har forstået det, så er 7C43 værket forløberen for 7C46 værket. Jeg er dog ikke bekendt med ændringerne fra den ene version til den anden, størrelse m.v. ... Icon_redface
Svar
Hej Joepete

Så er vi da to der ikke ved hvad forskellen er på de to værker. Icon_e_confused

MVH Peter
İmage
Svar
SBBN011 er den eneste Seiko diver, hvor du ved at dreje på kronen, presser en gummipakning indad. Du møder derfor større og større modstand ved drejning af kronen, indtil den til sidst er skruet helt ind.

İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 16 gæst(er)