Hvordan det hele startede.....
Kære Peter o.a.

Jeg interessere mig dybt for gamle ure,- og deres stilmæssige kontekst, deres historiske baggrund og deres sociale samspil.
Min interesse er, med fare for atter at fremstå hoven, faceteret.

Og,- så interessere jeg mig for de luftige begreber som
æstetik og samlerpsykologi.

Jeg følger næsten dagligt med på dette forum, og er alle
bidragerer takskyldig for det indblik til deres urverden, de deler.
De uventede input og nye vinkler er berigende, og holder mit
udsyn på nær 360 grader. Tak.

I skarp kontrast oplever jeg derimod en markant modvilje imod
engagement i samtalen om de ovennævnte, luftig aspekter.
I mine øjne burde begreber som funktionalisme, modernisme (bauhaus), art deco, funk og retro florerer lige så hyppigt i samtalen, som tourbillion, micro-rotor og frekvens.

Et langt stykke af vejen kan jeg google mig til de faktuelle
forhold, men jeg har behov for (Jeres) hjælp til at tilnærme mig
essencen og min egen relation.

Min provokerende fremfærd skal helst opfattes som nødråb,
men vær alligevel rolig,- jeg ER et meget ubehageligt menneske.
Frugten af en dyr uddannelse:-)

V.h.

Jacob d. ældre
" I like to watch "
Svar
Jacob Skrev:Kære Peter o.a.

Jeg interessere mig dybt for gamle ure,- og deres stilmæssige kontekst, deres historiske baggrund og deres sociale samspil.
Min interesse er, med fare for atter at fremstå hoven, faceteret.

Og,- så interessere jeg mig for de luftige begreber som
æstetik og samlerpsykologi.

Jeg følger næsten dagligt med på dette forum, og er alle
bidragerer takskyldig for det indblik til deres urverden, de deler.
De uventede input og nye vinkler er berigende, og holder mit
udsyn på nær 360 grader. Tak.

I skarp kontrast oplever jeg derimod en markant modvilje imod
I mine øjne burde begreber som funktionalisme, modernisme (bauhaus), art deco, funk og retro florerer lige så hyppigt i samtalen, som tourbillion, micro-rotor og frekvens.

Et langt stykke af vejen kan jeg google mig til de faktuelle
forhold, men jeg har behov for (Jeres) hjælp til at tilnærme mig
essencen og min egen relation.

Min provokerende fremfærd skal helst opfattes som nødråb,

V.h.

Jacob d. ældre

............................................ Gudfader !! Icon_e_surprised

Jeg savner ord ........................ men, søg hjælp !!!
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Jacob Skrev:I mine øjne burde begreber som funktionalisme, modernisme (bauhaus), art deco, funk og retro florerer lige så hyppigt i samtalen, som tourbillion, micro-rotor og frekvens

Så kunne du komme med nogle indlæg, og starte nogle diskussioner om det... Bare fordi du synes de begreber skulle florerer mere, så betyder det ikke at de kommer til det, med dine trolling metoder... Icon_e_confused

Du kunne ændre sporet på forummet, tilegne dig ny viden og ikke provokere halvdelen af forummet... Men du vælger åbenbart en anden vej. Icon_rolleyes
Svar
Jacob Skrev:Min provokerende fremfærd skal helst opfattes som nødråb,

V.h.

Jacob d. ældre

Vorherre bevares, kravl lige ned fra din piedestal
İmage
Svar
Løsning?

İmage
Svar
En skam, at det der kunne være relevant i indlægget, fortaber sig i støj!
Svar
Morten G. Skrev:En skam, at det der kunne være relevant i indlægget mht. vintageure, fortaber sig i støj!

Ja det er en skam for emnet er sådan set godt nok.

Jeg er for så vidt enig med Jacob Senior i, at der kunne være flere nørdede tråde om Vintage ure, deres stil, hvad de fortæller om tiden de blev lavet og båret. Hvem brugte hvilke ure og hvorfor.

Den psygologiske vinkel har altid intereseret mig, men den er svær at håndtere uden at træde nogen over tæerne. Jeg mener hvorfor er det vigtigt at skilte med (hvis det er det), at man bærer et dyrt ur. Hvorfor vil man hellere have et, som kun få kendere ved er dyrt osv.

Jeg mener også jeg selv har bidraget til den form for debat.... jeg husker at jeg engang præsenterede et Seamaster Automatic, som det ur Mads Skjerns søn fik i konfirmationsgave fordi det var den association jeg selv oplevede. Og jeg finder at det er en morsom vinkel på Vintageure.

Morsomt er det også, at Omega i næsten alle anoncer for stål Seamastere (34-35 mm som vi idag kalder dress ure) klart forsøgte ( i 50 og 60'erne) at ramme de sportslige aktive puplikum - faktisk det samme puplikum som idag ønsker store tool og dykkerure. Jeg finder det interesant og vil gerne snakke om det! Hvad fortæller det om dengang? og hvad fortæller det om vores tid? - Er det off Topic i et urforum?

Jeg mener at den eneste måde at få tråde af den art på er at starte dem og supplere når andre starter - og i nødvendigt omfang ignorere (eller grine med) på små sjove indlæg som måske afsporer lidt - og så komme videre.

Jacob, jeg er overbevidst om, at det kunne du godt bidrage til - uden at provokere med uvedkommende og arogante sidebemærkninger. Hvis du altså vil!... hvad er den psygologiske grund til at du ikke vil det? Hvad er det for et (lidt andet) behov du søger at dække her på urforum?

vh Baun
Svar
Citat:I skarp kontrast oplever jeg derimod en markant modvilje imod
Hvad er det dog du har med Bauhaus ?? Icon_e_biggrin De var en meget vigtigt del af modernisme men dog ikke lige med selve begrebet.

Vi er jo skam mange her på sitet som gerne ser det her urgalskab fra en mere psykologisk og/eller filosofisk synsvinkel. Desværre er det min erfaring at den metafysiske ikke trives her på forumet - folk har jo mange forskellige udgangspunkter og opererer ligeledes fra vid forskellige opfattelsesmæssige niveauer hvoraf den mest håndgribelige er nok den mest populære.
Den om opførslen dropper jeg at kommentere pga. af min yderst uartigt ditto !
Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Tio Malo Skrev:
Citat:I skarp kontrast oplever jeg derimod en markant modvilje imod
Hvad er det dog du har med Bauhaus ?? Icon_e_biggrin De var en meget vigtigt del af modernisme men dog ikke lige med selve begrebet.
Cheers - John
Ja se bare der. Jeg vidste godt der var noget forbindelse - Modernisme med Bauhaus som en del/underart - lidt på linje med Le Corbusier tror jeg vel. MEN alt for lidt vidste jeg jo om det og nu har den lille Bauhaus historie jo i det mindste ført til at jeg har fået læst op på lektien forskellige steder -helt enkelt kan man det her hvis nogen vil http://en.wikipedia.org/wiki/Bauhaus og således fik jeg da lidt ud af det også Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)