Sjov historie "Fandt" Rolex GMT 6542
#1
Hey

Vil bare fortælle en sjov historie... Gennemgik nyligt en rodeskuffe og fandt ved den lejlighed et ur som jeg kom i besiddelse af for ca. 25 år siden.. Det er et Rolex GMT Master, kaliber (hedder det vist nok) 6542.

I første omgang kunne jeg ikke finde noget om det og indleverede det derfor til Klitgård Ure til reparation. De spærrede øjene op da de så uret, da det åbenbart var ret sjældent.

Umiddelbart efter jeg var kommet i besiddelse af uret besøgte jeg en Rolex-forhandler i Aarhus. Han havde nær smidt uret i nakken på mig og påstod det var en kopi (fandtes der overhovedet kopier for 25 år siden?)

Jeg fik dog nogle år senere restaureret det delvis. Dengang var der heller ikke nogen som synes at 6542 var noget særligt. Desværre fik jeg skiftet bakalitringen til en af alu. Det viser sig nu at det skulle jeg aldrig ha´ gjort.

Gjort er gjort.... Har kigget lidt omkring for at se hvad sådan et ur kunne realiseres for. Kan se at de står til salg for mellem USD 12000 til 100000 . Men en ting er hvad de står til salg for, en anden ting er hvad de reelt kan sælges for. Nogen herinde som kender en reel handelsværdi på et ur som er omsat herhjemme.

Vh

Ovesen
Svar
#2
Har du ingen billeder af “ banditen“ he he?
MVH Søren
Svar
#3
Lige saa snart jeg faar det tilbage skal jeg nok tage et par billeder.

Det er forresten heller ikke Klitgaard, men Klarlund som er igang med at restaurere uret.

Vh
Ovesen
Svar
#4
Citat:Det er forresten heller ikke Klitgaard, men Klarlund som er igang med at restaurere uret
Det er jeg rigtigt glæd for at høre !
Kan du ikke fortælle, hvad hedder den "Rolex handlende i Århus" som solgte uret i hin tider ?
(jo, der var kopier for 25 år siden men deres kvalitetsmæssigt niveau var nu meget lavere end idag Icon_mrgreen )
Og - tillykke !
Hilsen John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#5
Det var den forhandler som var i City Vest - kan ikke huske navnet. Han kiggede paa uret og kunne se at den der beskyttelseskrave, som beskytter kronen ikke var der (hvilket de ikke var paa de foerste GMT'er). Desuden var glasset af plexiglas. Saa halvfornaermet sagde han at "den kopi der kan jeg ikke goere noget ved"

Skal forresten ogsaa lige naevne at uret er identificeret til at vaere produceret i 1956 og dermed et af de absolut foerste GMT Mastere som der er produceret. Produktionen af Rolex GMT master var tiltaenkt PAN-AM piloter, som havde meget svaert ved at holde styr paa tiden paa afgangs-og ankomstdestinationen (taenker, hvor har vi dog laert at multitaske)

Jeg har lidt ambivalente foelelser overfor det ur. Paa den ene side ville jeg gerne gaa rundt med det, men kan laese her paa forum at de er ret skroebelige. Paa den anden side vil jeg gerne saelge det, men efter som ingen synes det var noget vaerd for 15 aar siden, ville det aerge mig hvis det var steget betydeligt i vaerdi om yderliere 15 aar. MIn kone har ioevrigt forbudt mig at gaa med uret naar det kommer tilbage, hun ved hvor nemt jeg faar ting forlagt.

TIlbage staar jeg og vil egentlig gerne ha' en GMT master. Jeg er paa ferie hvert aar i Thailand og har de sidste mange aar gaaet med fake GMT (haaber ikke i bliver alt for sure) - jeg har skiftet det ud hvert aar. Vil egentlig gerne koebe et nyt GMT - men synes det er tosset mange penge for et ur. Ved godt jeg maaske bare skulle hive muldvarpen op, betale og lade vaere med at taenke mere over det.

Alligevel vover jeg at spoerge ind til nogle kopi Rolex'er jeg har set paa nettet. Man kan koebe nogle GMT'er for ca. 600 USD hvor saelger paastaar at det kraever en urmager eller kender for at se forskel og der iovrigt ikke er vaesentlig kvalitetsforske. Jeg ved godt det er fusk, bedrag og pryden sig med laante fjer. Men altsaa hvis jeg forlaegger uret, bliver bestjaalet eller roevet ville jeg ha' det noget bedre med det gik ud over et ur til 600 USD, desuden ville det jo vaere en slags "stand in" jeg har jo et originalt hjemme. Ved godt jeg ikke kan forsvare det moralsk eller juridisk - saa spar mig venligst for den diskussion.

Proev at besoeg siden: [url]"http://www.watchmaker9.tv/products/rolex/gmt_master2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.watchmaker9.tv/products/role ... aster2.htm[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er ogsaa et diskutionsforum hvor kunderne tilsyneladende virker tilfredse

Desuden sendes urene fra et EU-land altsaa slipper jeg for at faa det konfiskeret i tolden og kommer heller ikke til at betale moms.

[url]"http://www.watchmaker9.tv/shipping.htm" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.watchmaker9.tv/shipping.htm[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Laes nederst paa siden - der staar at der er kommet en europaesik agent.

Vh
Ovesen
Svar
#6
Hvis jeg var dig, så ville jeg sælge din gamle GMT, og for de penge købe en ny/lettere brugt GMT, og så ville der nok stadig være penge tilovers.

Hvis du er tilfreds med det du kan få for den nu, så sælg den. Lad være med at spekulere på hvad den kan være værd om 15 år, det ved ingen.
İmage
Svar
#7
ovesen Skrev:Det var den forhandler som var i City Vest - kan ikke huske navnet.

Jeg vil gætte på, at det har været hos urmager Knud Pedersen. Det er en autoriseret Rolex-forhandler med afdeling i City Vest i Brabrand og Clemensstræde i Århus centrum.

Jens-Kristian
Svar
#8
Citat:Jeg vil gætte på, at det har været hos urmager Knud Pedersen. Det er en autoriseret Rolex-forhandler med afdeling i City Vest i Brabrand og Clemensstræde i Århus centrum.
Aldrig.
Den nuværende ejer (som for 15 år siden bestyrede City Vest afdelingen) er ubehageligt og ubehøvlet fætter, men en bondesnu købmand og han ville aldrig have kasseret en gl. 6542 som kopi.
Jeg trodde at PR´s navn ville dukke op som sælger...
Somehow; jeg tror på den her sag først når jeg ser nogle billeder her... lyder lidt tyndt.
J.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#9
Du kan enten sælge det og købe dig en ny GMT og have lidt lommepenge, eller vente til det kommer tilbage og så gå med det.
Når du har de to udmærkede muligheder ville det i mine øjne være fjollet at bruge $600 på et falsk ur.
Du kan spørge dig selv om hvor ofte du plejer at blive røvet og så se om du ikke tør gå med et ægte Rolex (evt. med en forsikring) Icon_e_wink
Svar
#10
Tror at du får vanskeligt ved at få lokket en vurdering ud af nogen uden billeder. Udover bakelitkransen er der også flere andre ting der påvirker prisen. Som f.eks. viserne (især den lille 24timers), skiven - mange af dem er blevet udskiftet idet de oprindelige gilt skiver var skrøbelige. Roulettedatohjulet, hvor de lige datoer står med rødt og de ulige med sort. Og disse er bare de "lette" punkter.

Mvh Henrik
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)