Mit første ur.
Hej alle,
kan forstå at dette er det rette sted at spørge til råds...

Jeg er ved at have sparet en klat penge sammen, og tanken er at jeg skal investere i et rolex.
Men så bliver jeg i tvivl om hvad jeg skal købe...
Skal jeg købe nyt eller brugt?
Hvis jeg skal købe brugt, hvor kan jeg gøre det uden den store risiko og hvad skal jeg være opmærksom på?
Jeg synes ikke jeg egner mig til et lille dameur, havde overvejet noget i midsize.
Jeg er kommet frem til at det skal være lænken skal være Oyster Guld /stål, hælder nok derfor mest til et Yacht Master, men hvad er en realistisk pris på et brugt?
Håber i kloge mennesker kan hjælpe mig...

Der burde findes en guide til 1. gangskøbere som mig:-)

På forhånd tak.
Svar
Velkommen til. Du kan roligt købe brugt hvis du ellers kigger dig lidt for. Der er mange penge at spare og risikoen er ikke så stor som mange tror. Et pænt og velholdt YM g/s med alt tilbehør koster 38-40 k i DK. Søg lidt på nettet og når du finder et er det bare at mødes hos Klarlund eller en anden autoriseret Rolex handler og få uret verificeret. Er sælger ok er det ikke noget problem for ham. Så er du sikker på at der ikke er fusket med uret og alt er som det skal være. Denne service koster ikke noget.

Du kan også poste billeder her på siden og bede om vores vurdering. Det plejer også at give lidt svar.

/Mads
Svar
Du skal først og fremmest ind til en rolex forhandler og prøve de forskellige på armen. Der får du indtryk af vægt og størrelse og kan komme nærmere et valg.

Når du så har modellen, så kan du få mere råd her. Jeg tror det er svært at råde dig på basis af det du kommer med her, det bliver jo bare hvad folk personligt synes er lækkert, men det kan være noget der slet ikke er dig.

Så kan du høre til brugpriser. Når du har testet ure hos Rolex, (Klarlund i København f.eks. M.C. Mortensen i Herning f.eks. så kan du bedre afgøre om du vil ha nyt og betale det som det koster, og ha den service og garanti, eller om du vil ha brugt. Du kan på vintageure.dk under købe og salg se mange brugte rolex og se priserne der.

Endeligt er der grey market som er nye ure, ofte med åbne papirer - fra forhandlere der har haft dem i overskud i andre dele af verdenen. Der er også noget at spare. Søg på grey market, både her og generelt så du får et indtryk
Priserne svinger meget afhængig af stand og om der er fuldt udstyr og papirer med, også de brugte - og det kan være en jungle i Rolex så vælg en god sælger herindefra eller en du kan få bekræftet som goooood - very good guy hvis du ikke vil bestemme dig for nyt. Vælger dubrugt fra en god sælger, er der klart penge at spare. Hør evt her om vi kender ham og med billeder er der Rolex eksperter som kan hjælpe dig.

Sandheden er, at der ikke gælder noget rigtigt svar, det må du selv komme med. For nogen er nyt bedst, for andre brugt, for atter andre tæller vintage og originalitet og de vil give mere for et gammelt ur end for et nyt. Kun du selv kan svare hvad der tæller for dig. Du er på vej til et spændende "arbejde" med at vælge

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)