IWC service ?
Hej Stefan

Prøv at ligge en isterning ovenpå glasset i fem minutter, og så skal du se hvad der sker, din SeaDweller vil muligvis bestå testen, men det er langt fra sikkert, og hvis den ikke gør forsvinder duggen efter få minutter. Icon_e_surprised

MVH Peter
İmage
Svar
Kan man ikke blæs en gasart ind i urene inden man lukker dem - så ville man undgå at der var vanddamp som kunne kondensere inden i.

Uden sammenligning i øvrigt ved jeg at nogle kaffeprducender hælder gas i kaffeposer for at fjerne ilt - man må da kunne opnå noget lignende her?
Svar
peter Skrev:Hej Stefan

Prøv at ligge en isterning ovenpå glasset i fem minutter, og så skal du se hvad der sker, din SeaDweller vil muligvis bestå testen, men det er langt fra sikkert, og hvis den ikke gør forsvinder duggen efter få minutter. Icon_e_surprised

MVH Peter

Tjah, en smeltende isterning har temperaturen 0 grader celsius, og temperaturen i mit køleskab er 3 grader celsius, så jeg tror ikke, at der vil være den store forskel, men jeg vil da prøve.

Hvis du har brugt en "frisk" isterning fra fryseren, så vil den have en temperatur på frostrummets temperatur, ca. minus 20 grader celsius, hvilket sikkert er nok til at få evt. vanddamp i urkassen til at kondensere.
Alternativt kunne man dryppe en hurtigt fordampende væske, f.eks. æter, på urglasset, hvilket pga. væskens fordampningsvarme (som bliver trukket fra urglasset) vil køle gevaldigt. Freon vil også være egnet. Dog kan man ikke styre temperaturen ret godt med sådan en dråbe kølevæske, og jeg tror, at man introducderer kraftige temperaturforskelle i selve glasset: Meget koldt, hvor dråben ligger og fordamper, og almindelig stuetemperatur hvor dråben ikke befinder sig. Disse temperaturforskelle vil introducere mekaniske spændinger i urglasset pga. temperaturafhængig sammentrækning af de kolde områder.

Alternativt kunne man placere sit ur i en frostboks. Her vil hele uret langsomt blive kølet ned til ca. minus 20 grader celsius, og derved undgår man de store temperaturforskelle og dermed de mekaniske spændinger i urets dele.

Om jeg tør lægge mig SeaDweller i frostboks? Hmm, jeg lurer lidt på sagen. Har nogen erfaringer med at dybfryse sine (vandtætte) ure?

Venligst

Stefan Garvig
Svar
Stefan Garvig Skrev:Alternativt kunne man placere sit ur i en frostboks. Her vil hele uret langsomt blive kølet ned til ca. minus 20 grader celsius.

Om jeg tør lægge mig SeaDweller i frostboks? Hmm, jeg lurer lidt på sagen. Har nogen erfaringer med at dybfryse sine (vandtætte) ure?

Venligst

Stefan Garvig

Hej Stefan.
Det er nok ikke den bedste måde at teste kondens i uret ved at køle hele uret ned og så varme det op i stuetemperatur.
Det er jo lige som en kold øl en varm sommerdag, skide dejlig, men med kondens over det hele. Så er spørgsmålet jo er der plads til den kondens inde i bagkassen...... Hmmmm. Næppe, hvis man tænker sig lidt om og så kigger i gamle bagkasser hvor rotoren har skrabt imod. Så vil det jo føre til at vandet løber ind i selve værket, hvilket vil give et problem.
Den officielle måde at teste for kondens er ret tæt på den måde Peter beskriver, man varmer uret op og køler kun glasset ned. Varm ikke uret mere op end at du kan holde ved det, uden at brænde fingrene, så køler du glasset ned ved at holde det evt. under rindende koldt vand. Giver dette kondens, så er det uret STRAKS skal åbnes og tørres, for derefter at blive testet for hvor det er utæt.
Dette emne har været diskuteret flere gange her på forumet, selv har jeg været lidt rundt omkring og fik en artikel om vandtæthed fra en af urmagerskolens lærerer. Han forklarede at kondens kun opstår i utætte ure, så står det til troende og det tror jeg det gør. Så er det afsted med uret.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Stefan Garvig Skrev:
peter Skrev:Hej Stefan

MVH Peter

Tjah, en smeltende isterning har temperaturen 0 grader celsius, og temperaturen i mit køleskab er 3 grader celsius, så jeg tror ikke, at der vil være den store forskel, men jeg vil da prøve.

Hvis du har brugt en "frisk" isterning fra fryseren, så vil den have en temperatur på frostrummets temperatur, ca. minus 20 grader celsius, hvilket sikkert er nok til at få evt. vanddamp i urkassen til at kondensere.
Alternativt kunne man dryppe en hurtigt fordampende væske, f.eks. æter, på urglasset, hvilket pga. væskens fordampningsvarme (som bliver trukket fra urglasset) vil køle gevaldigt. Freon vil også være egnet. Dog kan man ikke styre temperaturen ret godt med sådan en dråbe kølevæske, og jeg tror, at man introducderer kraftige temperaturforskelle i selve glasset: Meget koldt, hvor dråben ligger og fordamper, og almindelig stuetemperatur hvor dråben ikke befinder sig. Disse temperaturforskelle vil introducere mekaniske spændinger i urglasset pga. temperaturafhængig sammentrækning af de kolde områder.

Alternativt kunne man placere sit ur i en frostboks. Her vil hele uret langsomt blive kølet ned til ca. minus 20 grader celsius, og derved undgår man de store temperaturforskelle og dermed de mekaniske spændinger i urets dele.

Venligst

Stefan Garvig

Det har jeg faktisk. Jeg tog en vens FAKE Daytona, iøvrigt generelt meget dårlig kvalitet af fake omend den nu var vandtæt, smed den i en lille bakke med vand og smed den i fryseren. Dagen efter var det jo selvfølgelig bare blevet til en stod isblod som jeg tøede op. Uret fungerede ganske som inden forsøget. Ingen kondens eller andet.. Så mon ikke et af de mest respektable dykkerure burde kunne klare samme omgang, når en billig fake kan..
Omega SMP 300
Rolex 5512
Rolex 1680
Rolex 1680/8 YG
AP 15300
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)