Citizen cosmotron
her er lige et hurtigt snapshot af diverse mekaniske ure alle Swiss made

İmage
og husk at et gammelt ur bare er nyt ur der er blevet ældre
Svar
?
MINT ?? Nej jeg bruger da mine ure....
Svar
Enig, spændende sager Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
Hm sjovt hvis en urmager lige kunne kommentere lidt på det. Er det stemmegaffel, eller er der noget med transistor styring som giver svingningerne. Rent teknisk kunne en simpel forklaring være interessant for mig hvis nogen kan??

Jeg har søgt lidt, men billederne ligner ikke stemmegafler som jeg kender dem fra Bulova, Eterna og Omega?

Det må da være værd at prøve om det går i alle fald, Hvad stemmegafler angår så var batterierne ikke samme styrke den gang som nu, så det er ikke bare lige at smide et nyt batteri i korrekt størrelse i. Jeg mener det er noget med at hvis det er for stærkt, så kan uret vise det ved at gå noget nær dobbelt hastighed (stemmegaflerne) og for svagt, slet ikke gå

Jeg læste også lige lidt sjovt, at når man skal stille datoen, så holder man dem med skiven nedad medens man trykker på knappen og for at skifte dagen, trykker man på knappen med skiven opad, Det lyder da lidt sjovt - sådan noget med et eller andet der fald i hak forskelligt over for knappen afhængigt af om det vender den ene eller anden vej Icon_e_smile . De japsere de japsere

vh

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Hannover og andre....
Det er en transistor-styret balancesvinger. Eventyret med Cosmotron går lidt på at de i starten var lidt dyre og ikke blev solgt alt for hurtigt/godt, tiden ville at de fandt et marked og blev solgt. Tiden gik urene var ved at tabe til fordel for quartz-urene der var samtidig. P.H.Kjær hansen der på det tidspunkt var grossist for citizen, både ure og kontormaskiner, så vidt jeg ved. Havde sine rejsende i Japan for at købe ind, da de får at vide at produktionen ville blive stillet/eller var stoppet. De spørger hvormange der var tilbage og de tager en rask beslutning.....vi køber resten til xxx antal kr (eller hvad møntfod de nu har handlet i). Dette kom helt bagpå japanerne de var jo ikke vant til at lille DK købte SÅ stort ind, men handlen blev indgået og der var nogle rejsende der var lidt nervøse for at komme hjem til lille DK og fortælle at nu havde de købt XXXXX antal Cosmotron-ure til en udsalgspris på 398,-. Det var på dette tidspunkt jeg lærte Cosmotron'en at kende, vi skovlede dem ud kunne bare ikke få nok af dem, folk var helt vilde med farverne, faconerne og jeg skal komme efter jer. Det var skide sjovt at være urmager lærling og stå der og sælge ure der faktisk gik rigtig godt til en pris man ikke havde drømt om.... Det døde så stille og roligt ud og quartz-uret overtog markedet. Seiko kom med en cal 0903 der kunne sælges til 995,- det med førte at de overtog...
Datoen stilles ved som du er inde på Hannover, ikke med skiven op ad, men 12 op så er det dato eller ugedag og 12 nedad så er det modsat, kan ikke lige huske hvornår man stiller hvad. Uret (skive) skal bare holdes lodret og ikke vandret.
Uret har blot den fejl at balancen har simpelthen slidt så tynde tappe at der ikke skal meget til før de knækker, har set flere eksemplarer hvor balancetappene simpelthen er slidt væk..... Icon_e_surprised
Og der sige der findes ingen reservedele mere til urene, men prøv og se om der et glas et eller andet sted.
Held og lykke med uret.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Hej Hannover og andre....
Det er en transistor-styret balancesvinger. Eventyret med Cosmotron går lidt på at de i starten var lidt dyre og ikke blev solgt alt for hurtigt/godt,
Sådan Lars tak
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Ja, meget informativt og lærerigt - tak Lars Icon_e_biggrin
De venligste hilsner, John
Svar
Jeg vil også gerne takke Lars for god og spændende info. Har selv 3 forskellige Cosmotron'er. 2 af dem er generelt magen til det viste, bare med andre skiver. Glassene er ret ridsede - for meget til at jeg har villet bruge urene. Ellers løber værkerne godt, og de er umiddelbart mulige at regulere til en rimelig præcision. Værkerne ser fine og gennemførte ud, men jeg kendte ikke til svagheden ved balanceakslen. Jeg kan også godt lide quickset featuren hvor man vender uret... det er opnået ved en temmelig enkel anordning.

Endnu engang tak for relevant info. Det er altid spændende at læse dine indlæg, Lars.
---
Tommy
Svar
Tak for den flotte gennemgang Lars, det er bla. sådan noget der gør læsning herinde spændende!
Sjovt med quickset funktionen med 12 op eller ned, det havde jeg overhovedet ikke bemærket, men jeg har nu heller ikke kigget på min. Kan faktisk ikke engang huske hvor jeg har samlet den op. MIneralglas er det dog kan jeg se efter at have fundet den i gemmerne, her er et par billeder;

İmage

İmage

İmage
Svar
Hej igen.
Det skal lige tilføjes for en ordens skyld at der findes også Cosmotroner med stemmegaffelværker, så vidt jeg husker var de første med Bulove 218 og de sidste var med et værk Citizen selv lavede. Skal se om jeg kan finde et af dem og så evt gennem gå quick-set med lidt billeder, det er et af de få quick-set der ikke må smøres, for så virker det ikke. Lidt underligt på det tidspunkt hvor stort set alt skulle have en eller anden form for smøring.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)