Originalt / ikke originalt ? - har vi haft det før?
#1
Jeg ledte lidt efter emnet- men synes ikke at blive helt klog på det.

Hvornår er et ur originalt? Re-dial / ikke re-dial - har vi været lidt omkring - igen en smagssag - hvormeget patina / skal den restaureres.?

Kan en NOS 321 sekundviser gå til et 321'er - eller skal den være sat i på det tidspunkt hvor uret er samlet?

Jeg er i gang med at "handle ind" af gl. originale dele - altså produceret dengang - for a samle et originalt ur. Men er det så osse det? Delene kommer fra 3 forskellige franken-ure, men vil tilsidst (forhåbentlig) blive til DET RIGTIGE UR I ORIGINAL STAND ---- eller?

Giv mig lige lidt input? Vil uret blot være et nyt franken-watch?
Icon_+1
Svar
#2
Med Rolex bliver uret først franken når dele ikke hører til den pågældende reference. At en del er NOS synes jeg ikke gør noget. Optimalt set består uret af periodevis korrekte dele. At uret så er delvist NOS gør ikke noget, måske tværtimod. Så kan man diskutere smag og behag. Patina og slid skal måske matche osv. At en skive er renoveret trækker meget ned hos mig.
At en 321 viser er NOS gør ikke noget men skal så helst have den samme patina som resten af skiven/visere.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#3
SÅ du mener at sålænge at delene hører til - og iøvrigt er fra den korrekte tidsperiode - men IKKE nødvendigvis sat ind i uret på samme tid - så er uret originalt?
Icon_+1
Svar
#4
Korrekt.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#5
Jeg er enig med Klaus. Hvis delene hører til referencen, så er uret originalt. Det er så en anden sag, at det for mig at se er en fordel hvis patina matcher. Jeg har selv en 321 speedy, men så vidt jeg ved, er i alle fald sekundviseren senere end uret. Benny og et hav andre herinde har haft den, og en af dem, vist nok Benny Speedy fik byttet sekundviseren som var den nyere model med afskåren bagende ud, med en med korrekt facon til referencen.
Jeg er ikke spor sikker på at den havde patina som markeringene. Faktisk mener jeg at ha set billeder, hvor viserne alle var hvide, men det er de jo ikke nu.

Jeg TROR - og Speedy ved sikkert; at Bo Mølbak har tryllet med farven på lumen. Originalt - ja det vil jeg kalde det, alt hører til referencen. Her ses det
İmage

Lidt andet vel med Rolex (tænk at jeg tør skrive noget om noget jeg ved så lidt om) - hvor ex en reference med ex mat skive tritium, jo ikke kan være original, hvis den har blank eller blank/ luminova, selv om det er den som rolex måske skifter til.
Sådan må det også være med andre mærker. Hvis en service/rep betyder at noget skiftes til noget der er anderledes end det oprindelige, så er det ikke originalt mere

Maskinens ref og kassens ref skal selvfølgeligt altid matche.

Dit projekt virker spændende (og dyrt?) Held og lykke med det.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#6
Ja det er iværtifald spændende.

Jeg har kassen og værket hjemme. Jeg mangler skive, krone og visere....
Om det blir' dyrt - tja - både ja og nej.

Hvad er dyrt? Jeg håber at jeg vil ende op med endnu et "usædvanligt" Omega. Eller osse ender det med en masse stumper - - - ?!?!!?
Icon_+1
Svar
#7
Loncar Skrev:Ja det er iværtifald spændende.

Jeg har kassen og værket hjemme. Jeg mangler skive, krone og visere....
Om det blir' dyrt - tja - både ja og nej.

Hvad er dyrt? Jeg håber at jeg vil ende op med endnu et "usædvanligt" Omega. Eller osse ender det med en masse stumper - - - ?!?!!?
Med dyrt mener jeg, at jeg ofte synes at høre folk fortælle at sådanne projekter kan ende med at koste mere end at finde det færdige ur - men det må jo også afhænge helt af projektet Icon_e_smile
held og lykke, vi er en del som glæder os til slør-løftningen
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: