Små japanske "aha´er" !
Seikos Orange Knight på stålarmbånd har modelbetegnelsen SKXA61 imens versionen på gummirem er SKXA51. Hos Monster- og SKX007/009-urene, ligger lænkeversionerne gemt i efternavnet. F.eks., så er SKX781K1 er med lænke og SKX781K3 er med gummirem.

İmage

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
Hej Loncar

Jeg bruger så meget som muligt fra det oprindelige ur, det vil sige at jeg skifter dele over fra donoruret, til det oprindelige ur, og jeg skifter kun de dele der er defekte, da det er meningen at jeg skal beholde uret i samlingen, iøvrigt er det kun urværket fra donoruret der er identisk, med uret fra dig.

MVH Peter
İmage
Svar
Hvad er det en Seiko bagkasse fortæller ?

Nedenfor, tager jeg udgangspunkt i en Seiko Sumo bagkasse (er den ikke bare enkel, informativ og smuk ? Icon_e_smile ):

İmage

Ud over det åbenlyse (Seiko, Air Divers 200m, Made in Japan og st. steel), så kan du aflæse produktionsår og -måned i det seks-cifrede (uden bindestreg) tal: 760049.

Det første ciffer fortæller, i hvilket år i et givet årti, uret er produceret. Det andet ciffer fortæller produktionsmåned i året, og de sidste fire cifre fortæller urets produktionsnummer inden for "linien" i den pågældende måned.

Af ovenstående eksempel kan vi læse, at uret er fra juni 2007 og at det er ur nr. 49, som er produceret den måned i Sumo serien.

Der er jo kun indtil september måned på ti-skalaen, så derfor er oktober=0, november=N og december=D - smart Icon_e_wink

Du skal dog have lidt Seiko kendskab, hvis du præcist skal datere et ur, idet det første ciffer jo kun fortæller sidste ciffer i ti-året ... Vanskeligt bliver det med et ur som f.eks. SKX007, som jo blev påbegyndt produceret i 1996. Det kan derfor både starte med "7" hvis det er produceret i 1997 eller 2007 ... Icon_e_confused

Det ottecifrede tal med bindestreg imellem fortæller med de fire første cifre, hvilket urværk (her 6R15) som sidder i uret, og med de sidste fire cifre, hvilken urkasse-model værket sidder i (Tak til Seamus for info). Her er det ret morsomt urkasse-model 00G0, som indeholder 6R15 værket. Jeg kender ikke den præcise historie bag alle nullerne, men mit umiddelbare gæt er, at Seiko med Sumo´en har trukket en streg i sandet: Det skal være fremtidens første mid-end diver ! I 2007 dækkede Samurai´en stadig mid-end diver segmentet, uden egentlig at have værket dertil ... deraf mit gæt. Kender nogle den præcise forklaring, så byd endelig ind Icon_e_smile

Btw, så dækker "Made in Japan" i dette tilfælde, at værk, urkasse og selve samlingen af begge dele er foregået i Japan Icon_e_wink Icon_e_biggrin Icon_cool

Hvis du vil kende lidt til "Tsunami-historien", så kan du andetsteds her på forum læse "Lidt om vandtæthed" Icon_e_wink
Svar
Interessant gennemgang Icon_exclaim Spændende og oplysende Icon_idea
Svar
Når vi nu er ved bagkasser, så kan jeg nævne, at hvis du - som jeg - er den lykkelige ejer af en Tuna Can med 7C46 quartz værk monteret, ja så fortæller bagkassen dig hvornår batteriet skal skiftes, samt hvilket batteri du skal have monteret: SR43SW Icon_e_wink Nå jo, så kan du også læse, at du kan benytte uret til He-Gas dykning Icon_e_confused

İmage
Svar
Ja, fed idé med sådan en ”batteri-kalender ”. 7C46 værket har jo også ”End of battery life indicator”. Hvor sekundviseren, går over til at, flytte sig 2 sekunder ad gangen.

Mvh Clubman
Svar
Blød din stive Seiko gummirem op i varmt vand (ikke kogende) fra en elkeddel i et te-/kaffekrus - lad urremmen stå i to minutter, tag den op og skyl med koldt vand: Din rem er nu blødere og tilpasset dit håndled Icon_e_wink

İmage
Svar
Seikos Monster ure er bl.a. populære pga deres lumestyrke. Det anvendte materiale kaldes LumiBrite.

İmage
Svar
Springbars er ikke bare springbars: Seiko anvender fat springbars på mange af deres ure. Her er det særligt vigtigt, at du ved hvilket mål det aller yderste "led" af springbaren holder, så den passer præcist i lug hullet. Jeg har set "led" med mål på både 0,8mm, 1,00mm og 1,2mm - så gør dit arbejde grundigt inden køb af springbars: Brug en skyder og mål den påsatte originale springbar inden bestilling af nye Icon_e_wink
Svar
Hvilken Seiko diver har den kraftigste lume ?

İmage

Seiko Sawtooth er svaret Icon_e_wink
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)