Told/moms brugt ur
Hej.

Jeg har prøvet at bruge søgefunktionen her på siden for at finde et svar på mit spørgsmål, men uden held til helt at afklare det.

Here goes:

Hvis jeg køber et brugt ur af en privatperson her i DK, som selv har købt uret udenfor EU (uden at betale afgifter ved indførsel til DK), kan jeg så blive afkrævet told og moms næste gang jeg spadserer gennem tolden og de stopper mig med uret på armen?

Skal man også betale told/moms af gamle vintageure som man køber udenfor EU?

På forhånd tak,

Tempsto
When a man has a world in his hands, you expect to find a Rolex on his wrist.
Svar
Du skal betale told og moms (hvilket udgør ca. 30%) af alt hvad der er købt udenfor EU, også gamle brugte ure. Der er dog en bagatelgrænse på 3500 kr. (correct me if I'm wrong) på ting som du selv fysisk indfører (f.eks. hvis du har været i USA og købt en Ipod derovre, som du tager med hjem) og ca. 150 kr. på ting som du bestiller over nettet.
Svar
Tempsto Skrev:Hvis jeg køber et brugt ur af en privatperson her i DK, som selv har købt uret udenfor EU (uden at betale afgifter ved indførsel til DK), kan jeg så blive afkrævet told og moms næste gang jeg spadserer gennem tolden og de stopper mig med uret på armen?

Tempsto

NEJ !
Mvh
Guru13

kan aldrig være sikker."
Svar
guru13 Skrev:
Tempsto Skrev:Hvis jeg køber et brugt ur af en privatperson her i DK, som selv har købt uret udenfor EU (uden at betale afgifter ved indførsel til DK), kan jeg så blive afkrævet told og moms næste gang jeg spadserer gennem tolden og de stopper mig med uret på armen?

Tempsto

NEJ !
Et så kategorisk svar vil vel kræve, at man kan dokumentere, at uret er købt indenfor EU, eller at der er betalt told/moms - eller?

Jeg vil tro, at tolderne vil stille sig særdeles tvivlende... Ellers ville alle jo blot sige, at de havde købt ethvert brugt ur hente i land X i DK og "bare lige havde haft det på ud af landet".
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Jeg vil give Tempsto ret. Svaret må være nej da uret er købt i DK.
Om man så kan dokumentere at uret er købt inden for EU er en anden snak. Sørg dog under alle omstændigheder at få en kvittering af sælger.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Som udgangspunkt skal du sørge for at have en kvittering fra sælger på købet. Hermed kan du "bevise" at det er købt i EU. Der er ikke noget forkert i at have et ur der er købt udenfor EU. Bare man har papirerne i orden. På lidt dyrere ure er det kotyme at afkræve sælger et eller andent bevis for at varen er momset. Original told kvittering eller kvittering fra firma hvor det fremgår at A. momsen er betalt B. I hvilket land den er betalt C. om det er fuld moms eller brugtmoms.

Mvh Morgan
Svar
Ekstraspørgsmål: Er der nogen (eller kender i nogen) der er blevet stoppet i tolden i CPH og afkrævet forklaring på det ur man har på armen?

Mvh. Peter
Svar
Du skal have en kvittering som viser at du har købt uret i DK, sådant generelt & specielt hvis du vil undgå misforståelser angående de lidt dyrere legetøj - ure eller andet.
Hvis man begynder at køre på de her overdrevens paranoide tangenter burde man måske være mere opmærksom om at have kvitteringen i baglommen når man kører i bil / går i områder af hovedstaden hvor politi har udvidet visitationsret... Sansynligheden er 10 gange større at en ung nybagt jydsk betjent som gør tjeneste i Kbh synes at dit 150K armbåndsur harmonerer ikke med din afslappet street wear påklædning og insinuerer at din klokke har en uren fortid Icon_e_biggrin

Altså, Skat og toldbetjente har ikke rigtigt tid til at lave undersøgelser om et urs fortid... Der kommer jo en del løsøre (også ure) i landet efter at folk som har været over to år i udlandet helt lovligt importerer deres indbo uden gebyre når fædrenes land igen kalder.

Go´ weekend for alle !
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
pvb Skrev:Ekstraspørgsmål: Er der nogen (eller kender i nogen) der er blevet stoppet i tolden i CPH og afkrævet forklaring på det ur man har på armen?

Mvh. Peter

Ja.
Svar
Morgan Jones Skrev:
pvb Skrev:Ekstraspørgsmål: Er der nogen (eller kender i nogen) der er blevet stoppet i tolden i CPH og afkrævet forklaring på det ur man har på armen?

Mvh. Peter

Ja.

Nej

Og TioMalo har jo ret. Det er iøvrigt ikke kun ure der kan købes i lande udenfor EU, til billigere penge. Der findes smykker,elektronik, ja sågar tøj og sko der koster mere end et godt mellemklasse ur. Forestil dig lige en tolder... du der med det fine jakkesæt og de flotte sko. Kan du lige bevise,at det er købt i et EU land eller du har betalt told og moms ?
Mvh
Guru13

kan aldrig være sikker."
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)