Spedys forgænger
#11
JohnFyn Skrev:"Månemodulet" (Lunar Landing Module) består af to sammenkoblede dele (øverste og nederste). Den øverste er der hvor de 2 astronauter "bor" (i gåseøjne for de kan kun stå op!) - den nederste er den med motor, brændstof mm. Delene er sammenkoblet når de lander og adskilles når den øverste del forlader månen (for at blive sammenkoblet med "moderskibet", hvor den 3. astronaut sidder)...derfor har Armstrongs ur (principielt) også været på Månen, men ikke UDE på Månen.....

Se denne: [url]"http://www.youtube.com/watch?v=cOdzhQS_MMw" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.youtube.com/watch?v=cOdzhQS_MMw[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Jamen så er vi jo helt enige. Det er bare så sjovt at alle artikler skriver det ikke var på månen bare fordi det ikke var ude at gå Icon_e_smile Inde i modlet med åben dør tilmed - godkender jeg som værende på månen - måske det vigtigeste af de to første - men det er jo lidt ordkævl så undskyld Icon_e_smile

Jeg tror også, at hvis man medregner fast monterede ure i øvrigt på månemissionerne, så stod Bulova godt - jævnfør wilkipedia
In the 1960s, the company was involved in a notable space age rivalry with Omega Watches to be selected as the 'first watch on the moon'. Ultimately, the Omega Speedmaster Professional chronograph wristwatch (known as the "Moon watch") was designated by NASA for use by the astronauts in all manned space missions, becoming the first watch on the moon on the wrist of Edwin 'Buzz' Aldrin.

However, all instrument panel clocks and time-keeping mechanisms in the spacecraft on those missions were Bulova Accutrons with tuning fork movements, because at the time, NASA did not know how well a mechanical movement would work in zero gravity conditions.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#12
Debatten har jo meget gået på at Omega (i starten - efter '69) skrev "First AND ONLY watch on the Moon", men der er så vidt jeg har kunnet finde ud af jo en række andre ure der af forskellige (om-)veje har været på Månen (eks. Hamilton) - og Omega skriver nu "First watch on the Moon"
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings


Svar
#13
Hej

Der er nok ingen tvivl om at Omega var det første ur på månen, hvis de nogensinde har været deroppe. Icon_e_surprised

MVH Peter
İmage
Svar
#14
peter Skrev:Hej

Der er nok ingen tvivl om at Omega var det første ur på månen, hvis de nogensinde har været deroppe. Icon_e_surprised

MVH Peter

Åååååhhh nej, Peter, jeg håber ikke at du er "en af dem"!! Icon_e_biggrin
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings


Svar
#15
Hej John

Jeg er ikke en af dem, jeg tror på at de har været deroppe, men jeg tror til gengæld at nogle af billederne deroppefra, er lavet nede på jorden, men det får vi jo nok aldrig at vide.

MVH Peter
İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: