Azimuth Jagdbomber :-)
#31
Okay jeg syntes bare ikk det giver mening at skrive det på skiven, men det nok bare mig Icon_e_smile
plus aura plus, telle est la vie.
İmage
Svar
#32
ved at følge linket kan man få en særdeles fyldestgørende redegørelse for de forskellige materialer, markeringer, betydning og sågar indhold af radioaktivt stof mål i bequerel. Ganske interessant læsestof.

[url]"http://74.125.77.132/search?q=cache:oDMWX1yEL-UJ:www.rolexforum.nl/topic.php%3Fid%3D2556%26singlepost%3D30931+l%2Bluminova&hl=da&ct=clnk&cd=8&client=firefox-a">http://74.125.77.132/search?q=cache:oDM ... =firefox-a[/url]

men denne debat (flieger/marriage) har for mit vedkommende kastet et interessant lys på, hvordan opfattelsen ændrer sig med og uden historisk perspektiv. At en flieger eksempelvis skal være stor, at subsekunderne skal være placeret ved 9-markør, og at der skal en kæmpekrone til. De allerførste fliegerure der kom var rene lommeure monteret på armleddet. Eneste modifikation var, at der blev loddet lidt ståltråd ved 3 og 9 markør, og så kunne man trække en rem i et stykke igennem de loops der fremkom(lodningen var ikke holdbar nok til at der kunne monteres todelt rem). Monteret på armleddet kom 12-markør derfor til at sidde, hvor 3-markør sidder på et almindeligt armbåndsur. 6-markør, hvor subsekunder også var placeret rykkede heraf op til 9-markør på et almindeligt armbåndsur. Med andre ord et lommeur fastspændt på langs af armleddet. Og hvorfor denne anordning?, jo det var relativt vanskeligt at navigere et fly og betjene et lommeur samtidig. Og som lommeure jo normalt var, så blev de første fliegerure nogle ordentlige krabater. Ifølge linket foroven blev radium-lumiscerende materiale patenteret i 1907, så de tidligste fliegerure har utvivlsomt været uden lumiscerende materiale. Resten af krigsfeltet havde nu også ure, lommeure dengang, og har i den forbindelse set VC corps of engineer eller lignende navn ryge på ebay. De havde også lumiscerende urskive, det var ikke noget specielt til piloterne for såvidt. Altså i al sin enkelhed var et fliegerur et lommeur spændt på håndleddet. Siden fandt man hurtigt ud af at skære kronerøret væk og forkorte kroneakslen så kronen sluttede tæt mod urkassen. Nogle af de tyskproducerede moderne fliegerure har man ligefrem valgt at genindføre kronerøret så kronen stikker 2 cm ud fra urkassen, tja retro er det vel? Garanteret mere bekvemt at gå rundt med. Næste modificering var at ommale urskiven, da det p.g.a. læsbarhed var nemmere at have 12-markør på sin naturlige plads. Så hvor 12 stod blev der overmalet med 3, og hvor 6 stod blev der overmalet med 9. Derfor har fliegerure subsekunder på 9-markør!!! Da de alligevel skulle males om tilførtes der naturligvis lumiscerende materiale. Som remiscens fra de tidligste fligerure bibeholdt deres karakteristik: størrelsen, kronen og subsekunder på 9-markør. De første mange år fordi at der var rigeligt af lommeursværker at tage af, og derved kom urets fremtoning uanset at blive som den var. Men jeg mener nu f.eks. at IWC har rykket subsek. tilbage til deres naturlige plads i deres fliegermodel. Lommeurskassen blev sidenhen byttet med en mere moderne urkasse som den på Azimuth Jagdbomber. Glasbagkassen er vel kopieret fra marriageurene, som blev lavet nøjagtigt som fliegerurene, men som benyttede high-end værkerne fra dengang. Mener aldrig at have set nogle af de tidlige fliegerure med glasbagkasse, men der kan jeg muligvis tage fejl. Anyway idag er det så åbenbart forkert med subdials placeret "rigtigt/naturligt" ved 6-markør, hvorimod det dengang utvivlsomt forekom forkert med den "rigtige" placering på 9-markør, men kunne ikke rigtigt være anderledes, med et lommeureværk, tja - sådan er der jo så meget.
Svar
#33
Helt enig i din gode uddybning Makita. Vil bare sige at der er jo i hoej grad mariage ure som bygger paa haengslede lommeures vaerker, hvor kronen jo kan sidde ved kl 3 og subsekund kl 6. De bliver jo helt normale ure at se paa i en ny kasse, for krone og subsekund befinder sig paa de helt nromale steder fra starten. Du har et billede af lommeur med den placering her - "hunters case" (kan kun linke saadan, sidder i en lufthavn)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:MontreGousset001.jpg
Det er helt korrekt at langt de fleste brugt til flyver ure er openface som vist altid giver den anden "forkerte" placering af subsekund naar det laves til flyverur eller mariage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)