Svar: 5
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej alle.
Jeg faldt for et par dage siden over et gammelt mekanisk ur som har tilhørt min oldemor. Der står desværre ikke ret meget på det, men det der står er der måske nogen herinde der kender.
Øverst på skiven står der med slank skråskrift "Novus"
Nederst står der blot "swiss made"
Som sagt er det et mekanisk håndoptræk, men andet ved jeg desværre ikke. Kassen er i guld, rund og måler ca. 16-18 mm.
Håber nogen kan genkende noget, og evt. skrive lidt historie/linke til noget historie.
Mvh
Flemming
•
Svar: 3,308
Tråde: 195
Modtaget Likes: 1,436 i 469 svar
Givet Likes: 802
Prøv at sætte et billed på - så er der nok nogle der kan hjælpe lidt - dog ikke mig
Med venlig hilsen
Henrik Graae Visse
Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
•
Det var da en glimrende idé
Sådan ser det ud:
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Schweizer sag som du jo nok har gættet

ca 1960-1970 - ikke en mig bekendt fabrik, men der var 100vis af mindre fabrikker som brugte ebauches = værker fra en række store værk producenter - og ofte købte kasser med egne skiver
vh
•
Tak for svar.
Eftersom det var min oldemors troede jeg godt nok det var lidt ældre dog.
Evt andre der har hørt om mærket Novus??
Mvh
Flemming
•
Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Jeg tror Hannover har helt fat i den lange ende, når han skriver, at der i tiden 60-70´erne var rigtig mange små schweiziske urmærker. Ikke alle er idag lige kendte, og nogle er helt glemt. Uret har historie og affektionsværdi, og det kan man ikke købe sig til
Skal du vide med bestemthed, hvilket år uret ca. er fra, så skal du have skilt det ad, og så gå videre med værk-oplysningerne. Jeg er dog stadig tæt op ad Hannover, og vil også placere uret i 60´erne et sted.
De venligste hilsner, John
•
Yep oldermor eller ikke, det er ikke ældre end 1960 vi jeg påstå. Hun var vel stadigt aktiv dengang

Sjovt i alle fald at have oldemors ur synes jeg.
vh
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej...
Helt enig med Hannover.
Værket kunne være et ETA 2410 eller 2412 eller et eller andet AS, blot et rent gæt...
Novus har jeg ikke kunnet spore noget sted. Står heller ikke nævnt i Kochmann, så det er et mærke der ikke har været registreret.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram:
https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Lars Skrev:Hej...
Helt enig med Hannover.
Værket kunne være et ETA 2410 eller 2412 eller et eller andet AS, blot et rent gæt...
Novus har jeg ikke kunnet spore noget sted. Står heller ikke nævnt i Kochmann, så det er et mærke der ikke har været registreret. 
Og det kan du så regne for en god undersøgelse, Lars er omhyggelig med den slags - Lars vi ses vel i Herning IKKE??????
vh
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
hannover_dk Skrev:Lars Skrev:Hej...
Helt enig med Hannover.
Og det kan du så regne for en god undersøgelse, Lars er omhyggelig med den slags - Lars vi ses vel i Herning IKKE??????
vh
Det ville i hvert fald været hyggeligt, hvis det var, Lars...
•