Lemania 5100 som investering??.
Hej igen allesammen.

Jeg har lige besluttet mig for at gemme mit Fortis ur med Lemania 5100 værket,og så vente en længere årrække,da jeg tror at dette urværk vil blive sjældent med tiden.Uret er i "pristine condition",og jeg må sige,at jeg er blevet lidt inspireret af dem der har gjort det samme med for eksempel Breitling Navitimere fra 60´erne.De er jo rent vintage-guf i dag,hvis de er i uberørt tilstand
Er der noget der tyder på at jeg har ret,eller er jeg bare helt ude i hampen??.Det skal lige tilføjes,at jeg har det specielle Cosmonaut-sæt og alle de certifikater,som godkendte uret til brug i rummet af det russiske rum-agentur.
Jeg er for tiden tilfreds med mit lignende Fortis ur,der bare bruger Valjoeaux 7750 værket-det er stort set identisk med det andet ur,og det er lige blevet serviceret,så det er som nyt.

Hilsen Fortissimo...
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
Jeg tvivler lidt på at det bliver den store forretning. Lemania 5100 er ikke nogen skønhed, med en ret kraftig brug af plastdele - som der sikkert kan argumenteres positivt for vedt. f.eks fleksibilitet, men selvom det ikke er et voldsomt almindeligt værk, og selvom det fungerer fint i ganske mange år, så tror jeg ikke Lemania 5100 i sig selv vil blive samlerobjekt ved at blive "gammelt"

Fortis i sig selv tror jeg heller ikke skal ses som en større investering, selvom det er et lækkert ur. Jeg tror bare ikke efterspørgsel efter "gamle" Fortis er stor nok til at give stigende værdi, og det er vel det du leder efter.

At det har alle papirer og så videre, er givet på plussiden i alle fald. At et noget lignende NOS fortis om 20 år vil kunne have større værdi med 5100 end med det mere almindelige valjoux 7750 tror jeg er rigtigt, men begge vil have tabt værdi

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Hannover.

Tak for dit svar.Jeg tænker så også mere bare på at bevare det som en kuriositet,fordi at uret har dén historie det har,og så fordi at jeg jo selv er Fortis samler.
Men jeg gav 10.000 kr for uret hos woolhead,og det var 5000 kroner under hvad urets listepris engang var,så det var et godt køb for mig.
Men det er vel et værk som ikke bliver lavet mere,og er ved at blive lidt sjældent??.
Uret er jo allerede nu snart 10 år gammelt?.
Man skal jo også tænke på,at Fortis ændrede stil,da de begyndte at lave pilot-ure,så det kan være at de ure fra stil-skiftet engang bliver interessant for samlere måske??.

Hilsen Fortissimo...
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
Svar
Fortissimo Skrev:Hej Hannover.

Men det er vel et værk som ikke bliver lavet mere,og er ved at blive lidt sjældent??.
Uret er jo allerede nu snart 10 år gammelt?.
Man skal jo også tænke på,at Fortis ændrede stil,da de begyndte at lave pilot-ure,så det kan være at de ure fra stil-skiftet engang bliver interessant for samlere måske??.
Hilsen Fortissimo...
Det kan man slet ikke udelukke, og ja det produceres mig bekendt ikke, og er langt mindre almindeligt end V 7750 - bekymringen er kun om vil give stigninger som lønner det at lægge det væk i en årrække
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
For at kunne indkassere en mærkbar stigning i værdi, så tror jeg vi skal over i lidt mere kendte mærker. Misforstå mig ikke, Fortis laver gode ure, men det er ikke en "ur-magnet" - og vil sandsynligvis ikke være det om 20 år, med eller uden lemania 5100. På den anden side, så kan man aldrig vide ... Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Blot fordi noget er sjældent gør det ikke nødvendigvis samleværdigt eller eftertragtet. Fortis er ikke et decideret samler mærke og Lemania 5100 er rent horologisk ikke nogen skønhed som værksamlere i fremtiden vil flokkes om. Her er de gl. Lemania 23xx og Venus i Breitling jo i en helt anden kaliber. Så umiddelbart er oddsne for at uret stiger markant i værdi ret begrænset.

Ville du selv give mange penge pt. for et 30 år gl. Fortis i mint condition? Det ville næppe trække de store overskrifter desværre. Der er simpelthen for få der efterspørger det.

Men det kan da være vi tager fejl. Jeg ville bruge uret fordigtigt hvis jeg var dig og så eller bare nyde det. Så måtte tiden vise om det bliver mere eftertragtet.

/Mads
Svar
Hej igen.

Tak for jeres feedback.Jeg har jo et ur,der er næsten magen til,så derfor kan jeg godt holde ud at lægge det væk for en tid.
Men en anden grund til at jeg ikke går med det,er at jeg simpelthen ikke nænner det-jeg er så glad for,at selv om jeg har gået moderat med uret,så er der ikke en eneste ridse i det,og det ser ud som den dag jeg købte det.Der er en del,der siger til mig,at jeg skal passe godt på uret!!.
Men jeg har ellers læst et sted,at man i udlandet er meget begejstret for dette urværk-det går også super præcist.Det vinder kun med 2 sekunder per dag!!!.Underligt at det ikke er COSC certificeret???.
Men uret har jo også en historie,der næsten hæver det op ved siden af Omegas Speedmaster efter min mening.
Jeg synes at det er et meget specielt værk.Det har en summende lyd fra rotoren,og så går det jo meget præcist.
Har I nogle billeder af det,så jeg kan se hvorfor I ikke synes at det er så specielt,som jeg synes??.

Hilsen Fortissimo...
Svar
Billeder ? Bare slå dig løs:

[url]"http://images.google.dk/images?gbv=2&hl=da&q=lemania+5100">http://images.google.dk/images?gbv=2&hl ... mania+5100[/url]
De venligste hilsner, John
Svar
Ja dette billede fortæller vist alt Icon_e_confused

İmage

Alt ære og respekt for din passion for hhv ur og værk, men jeg mangler desværre samme entusiasme. Godt robust og velfungerende toolwatch, men der mangler et horologisk aspekt i både Fortis og 5100 for at det kan tænde mig.

Er dog enig i at historien med leverandør til cosmonauterne er fin Icon_e_biggrin

/Mads
Svar
Hej

Det er tæt på det dårligst udførte mekaniske chronographværk, grundet al plasticen, og diverse andre småting, men den er meget præcis rent gangmæssigt og den er udgået og bliver måske sjælden en dag, men det er et værk mange går udenom, grundet det visuelle, så jeg tvivler på at det vil stige ret meget i værdi.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)