Kaffe ?
Submersible Skrev:men vil stadigt påstå, at det er den friske og gode kaffe som gør forskellen. Så hvis man bruger den billige kaffe fra supermarkedet, så får du ikke bedre resultat.

Problemet er at kaffe skal opbevares tæt og uden lys. Når kaffe så står længe i en beholder så mister den kraft. Det skrev jeg tidligere.

Men tager man kun de friske bønner man skal bruge og propper i maskinen, vil det være bedre, men så kan du lige så godt kværne selv. Det tager ikke længe. Det tager mig under 3 minutter at lave en god kaffe latté når ellers maskinen er varm.

Kaffe kan jo opbevares i køleskabet, som også holder på smagen, men man skal så bare passe på, at det ikke tager smag fra madvarerne.

Jeg køber én gang om uge 250 gr. hele espresso bønner (uno fra Risteriet) som holder til mine kone og jeg. Jeg har derfor altid friske bønner. I mine øjne skal man ikke købe mere end man bruger.

På denne måde får man den gode smag.

Ok, jeg havde lige mistet at du havde skrevet noget om det tidligere Icon_e_smile

Mht. opbevaring kendte jeg en, som drak kaffe sjældent, og opbevarede kaffen i fryseren! Er det en ide?

Jeg opbevarer min i en lufttæt bøtte i et skab uden andre ting end kaffekanden og div. kopper.

Tror at jeg må læse tråden igennem igen Icon_cool og se om jeg kan få lidt input Icon_cool - det skader aldrig!
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Selvom jeg opbevarer mit som forskrevet, så kan jeg som dagene går, se at min crema forsvinder. Så korrekt opbevaring eller ej, så skal man i mine øjne satse på den friske gode kaffe, som ofte er lidt dyre, men som i længden giver den største glæde.

Min espresso kaffe koster 60 kr. for 250 gr. hele bønner. Tilsvarende kan man købe en bøtte som er malet til espresso i supermarkedet for lidt under 50 kr. Forstår så ikke at folk køber den til 50, år man kan få noget som er mile bedre til 60.
Svar
Jeg forstår det stadig ikke helt!

Hvis man køber samme bønner og putter dem i maskinen som jeg spørger til, får man vel samme resultet, som hvis man selv maler bønnerne og laver kaffen. Der er processen til forskel (og det kan være vigtigt) men resultatet (kaffen) er vel præcis lige så god på maskinen, som hvis man havde lavet det selv på din måde? eller!

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Jeg forstår det stadig ikke helt!

Hvis man køber samme bønner og putter dem i maskinen som jeg spørger til, får man vel samme resultet, som hvis man selv maler bønnerne og laver kaffen. Der er processen til forskel (og det kan være vigtigt) men resultatet (kaffen) er vel præcis lige så god på maskinen, som hvis man havde lavet det selv på din måde? eller!

vh Baun
Ja hvis man ikke fylder maskinen med bønner til 12 måneder, så kværner den friske bønner til hver eneste kop den laver og bruger kogende vand, så ja, jeg mener den helt dækker dit behov (og har jo smagt den produkt mange gange
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvis man gør det med bønnerne er man godt dækket ind. Men skal kaffen være god, skal der et ordentligt tryk til at lave kaffen.

Vil stadig mene, at du kan få bedre maskiner til billigere penge.
Den maskine jeg har, kan jeg selv købe reservedele til på nettet og sætte i. Det kan man ikke med din.

Men Hannover har gode erfaringer med maskinen, så det er vel så ikke noget problem. Men jeg ville aldrig have noget sådanne stående i mit køkken, da der i mine øjne er for mange ting som kan gå istykker. Både med selve kaffedelen, men også med kværnen som sikkert er svær at rense.

Men selvfølgelig altsammen noget jeg ikke kan svare 100 % på, men en følelse.

Men hvis ikke kaffen betyder noget, så skal du da bare købe den.
Svar
Submersible Skrev:Men selvfølgelig altsammen noget jeg ikke kan svare 100 % på, men en følelse.

Den lader vi lige stå et øjeblik.

Tak for de mange forsøg på at hjælpe mig på "Den rette kaffevej". Jeg har igen læst tråden fra ende til anden - og der er mange, mange gode info og vinkler på sagen. Herligt!

Jeg forstår at det er lidt som med urene - grej er ikke bare grej og processen er vigtig!

Hvis jeg skal opsummere:
  • Det vigtigste er friske bønner - helst ikke mere en 14 dage gamle
    Bønnerne skal være frisk malede når de bruges - inden for sekunder..
    Det skal være en god kaffe af høj kvalitet
    Der skal være passende pres på det passende varme vand (kogende?), når det passerer de malede kaffe bønner
    Frisk vand til hver brygning er der ikke nogen der taler om, men det synes jeg tidligere man talte meget om - er det ikke vigtigt?

Hvor er det at den maskine jeg har kig på ikke er god nok - altså hvor den som kaffenørderne anbefaler, er bedre? Er det noget med hvordan det kogende vand presses gennem de malede bønner?

Jeg forstår godt, at jeg ikke kan forvente at få samme "samlede kaffenydelse", hvis jeg lader en maskine lave det hele - som hvis jeg selv involverer mig i processen og laver delene selv (lidt som at trække sit Speedmaster op). Men det gør Mif jo heller ikke (konen laver hans kaffe selvom hun ikke selv drikker den Icon_razz ) - og på Café er man jo heller ikke en del af processen.

Misforstå mig nu ikke - jeg overvejer skam at revidere mit synspunkt og gå mere seriøst efter den helt rigtige "samlede kaffenydelse" - jeg skal bare lige forstå hvad den konkrete forskel er - også - altså udover "følelserne".

vh Baun
Svar
Baun Skrev:
Submersible Skrev:Men selvfølgelig altsammen noget jeg ikke kan svare 100 % på, men en følelse.

Den lader vi lige stå et øjeblik.

Tak for de mange forsøg på at hjælpe mig på "Den rette kaffevej". Jeg har igen læst tråden fra ende til anden - og der er mange, mange gode info og vinkler på sagen. Herligt!

Jeg forstår at det er lidt som med urene - grej er ikke bare grej og processen er vigtig!

Hvis jeg skal opsummere:
  • Det vigtigste er friske bønner - helst ikke mere en 14 dage gamle
    Bønnerne skal være frisk malede når de bruges - inden for sekunder..
    Det skal være en god kaffe af høj kvalitet
    Der skal være passende pres på det passende varme vand (kogende?), når det passerer de malede kaffe bønner
    Frisk vand til hver brygning er der ikke nogen der taler om, men det synes jeg tidligere man talte meget om - er det ikke vigtigt?

Hvor er det at den maskine jeg har kig på ikke er god nok - altså hvor den som kaffenørderne anbefaler, er bedre? Er det noget med hvordan det kogende vand presses gennem de malede bønner?

Jeg forstår godt, at jeg ikke kan forvente at få samme "samlede kaffenydelse", hvis jeg lader en maskine lave det hele - som hvis jeg selv involverer mig i processen og laver delene selv (lidt som at trække sit Speedmaster op). Men det gør Mif jo heller ikke (konen laver hans kaffe selvom hun ikke selv drikker den Icon_razz ) - og på Café er man jo heller ikke en del af processen.

Misforstå mig nu ikke - jeg overvejer skam at revidere mit synspunkt og gå mere seriøst efter den helt rigtige "samlede kaffenydelse" - jeg skal bare lige forstå hvad den konkrete forskel er - også - altså udover "følelserne".

vh Baun

Jeg har også læst tråden igennem et par gange og forstår heller ikke helt hvor den maskine som du har kig på falder igennem.
Og jeg vil meget gerne forstå det - ikke fordi du skal eller ikke skal købe denne maskine, men blot fordi jeg selv ønsker at "klogere".
Jeg tror, du som mig, mangler DET argument der hedder fordi. Fordi den ikke kan det eller det, eller denne funktion skulle være sådan i stedet for "bare" sådan.

Jeg tvivler ikke på jeres viden, jeg har tværtimod MEGET stor respekt for den, men mangler bare at blive helt overbevist om at det er DERFOR Icon_cool
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Svar
Det jeg slutteligt vil sige er, at man ikke skal købe en espressomaskine uden at man har set test af den. Dette fordi man kan blive skuffet over resultatet.

Det samme gælder den hjælp man efterfølgende kan få. Har jeg købt hos Risteriet, kan jeg ringe til dem og de kan hjælpe med alt omkring maskinen, ikke kun teknisk, men også hvordan man laver den bedste kaffe på den maskine.

Prøv og gå ned i brugsen og hør hvordan man steamer mælk bedst?????

Ja hvad mon de vil svare til det......

Så det er for mig svaret på hvorfor man ikke skal købe den pågældende maskine, men igen den kan være god. Så skal den bare købes et sted hvor de har forstand på kaffe.
Svar
Submersible Skrev:Det jeg slutteligt vil sige er, at man ikke skal købe en espressomaskine uden at man har set test af den. Dette fordi man kan blive skuffet over resultatet.

Det samme gælder den hjælp man efterfølgende kan få. Har jeg købt hos Risteriet, kan jeg ringe til dem og de kan hjælpe med alt omkring maskinen, ikke kun teknisk, men også hvordan man laver den bedste kaffe på den maskine.

Prøv og gå ned i brugsen og hør hvordan man steamer mælk bedst?????

Ja hvad mon de vil svare til det......

Så det er for mig svaret på hvorfor man ikke skal købe den pågældende maskine, men igen den kan være god. Så skal den bare købes et sted hvor de har forstand på kaffe.

Hej Torben

Når man køber Cykler - elektronik eller andet i et supermarked så skal det være fordi man i forvejen kender det pågældende produkt for de kan bestemt ikke hjælpe med noget som helst.
Så de ved naturligvis ikke hvordan man steamer mælken bedst.
Har man ikke selv den fornødvendige viden bør man gå til en faghandel.
Vi er helt enige.
Det er det samme med et ur - nogle handler på nettet fordi der er penge at spare og fordi de ved havd de vil have.
Andre, som ikke har samme viden, betaler gerne for at handle hos en urmager.
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Svar
Men har man ikke det behov, skal man bare købe det man synes på nettet.

Kom lige i tanke om en anden ting som er yderst vigtig, nemlig vigtigheden i, at pod holderen, skal være massiv. Er den ikke det, vil den hurtigt gå i stykker når man stempler kaffen i pod'en.

Men Baun hvis du kommer til KBH en dag, så kan du se mit udstyr og se hvordan det virker.

Det hele skal være holdbart, da man ikke pusler omkring kaffen når man laver det, men bruger udstyret som værktøj.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)