Hverdags brug af vintage?
Hej

Jeg misunder jer vintage ejere, men jeg spekulere altid på, om I i virkeligheden bruger jeres vintage ure i det daglige? Eller ligger de blot til opbevaring bag lås og slå? Jeg vil meget gerne erhverve mig en vintage model, men jeg vil sandelig bruge den dagligt. Kan der være forskel på følsomheden? Er der nogen, som bliver særlig patineret frem for andre? Jeg spørger fordi, man ofte ser tritiumen være meget forskellig!

Med venlig hilsen

Søren
Svar
Der er mange af os, der har ure, der er 30-40-50 år gamle OG bruger dem dagligt (ikke alle sammen, for vi bruger typisk kun et eller to hver dag).

Selvfølgelig er der nogen ure, der passes bedre på end andre. Men skal man kløve brænde, er det nok bedst at tage dem af.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Som GT skriver, vi går da med dem. Jeg går sågar med de der er så gamle som 1940 og ofte uden stødsikring. Det har aldrig kostet mig et ur, men jeg passer da lidt på med at tage det af hvis jeg skal hamre, og jeg taber det ikke på gulvet

De patinerer helt forskelligt fra ur til ur, og mærke til mærke. For mange, helt klart for mig, er patineringen noget smukt

Det må ikke være en patinering af selve skiven der gør den skjoldet eller slemt plettet - men en lidt mørkere farve - også i helt små pletter (rastenet nærmest) er OK for mig.

Den til venstre ha netop, når man ser tæt efter, små pletter på hele den lyse skive, men set normalt på armen er det en fin ens farve - vip med skærmen så ser du det.
İmage
Vigtigt er tritium patineringen. Den vil jeg have ensartet på markeringer og visere og evt perle i kransen. Jeg kan godt leve med at det er fornyet senere, hvis farven er ramt, men helst vil jeg have tidens tand har patineret tritiummen
1967
İmage
1953 - her er der virkeligt tale om mørkning af tritium
İmage
1968-70 ens farve visere - markeringer - perle
İmageJeg har det fint med at gå med dem. De kommer ikke med i bad kan jeg lige tillægge

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg bruger mine men nogen mere end andre. Kommer an på stand og værdi på uret. Jeg bruger f.eks. mit 5513 (ikke så dyrt og i fin stand) langt mere end mit 1655 (noget dyrere og i top stand).

Men ja har da alle på armen nu og da. De kan sagtens holde til at blive brugt og værkerne er stort set lige så holdbare så de nyeste værker.

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Jeg bruger mine men nogen mere end andre. Kommer an på stand og værdi på uret. Jeg bruger f.eks. mit 5513 (ikke så dyrt og i fin stand) langt mere end mit 1655 (noget dyrere og i top stand).

Men ja har da alle på armen nu og da. De kan sagtens holde til at blive brugt og værkerne er stort set lige så holdbare så de nyeste værker.

/Mads

Men man er vel mere "øm" overfor ridser og lign.? Og derfor bruges de mere sikkert.
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
HG Skrev:Men man er vel mere "øm" overfor ridser og lign.? Og derfor bruges de mere sikkert.
Ja - men det gælder som også nyere halvdyre ure - Jag tror man udvikler en vis evne til ikke at bange armen ind i kanten på stenborde osv - Jeg er helt enkelt opmærksom på uret, og da det sidder på venstre så går det rigtigt pænt at undgå større slag og ridser
Jeg tror det kan blive en vane - og man vælger til lejligheden så de mest sårbare ikke er med ure at sejle eller til stor julefrokost
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Den her må siges at være vintage - og den får ofte tæsk...men den kan ta' det Icon_e_wink

İmage
Svar
Jeg bruger også min 5513 og 1680. Hver gang jeg tænker om jeg burde spare det i en bestemt situation tænker jeg altid "Naah, det er jo et Rolex, det kan holde til det". Det er iøvrigt også glæden ved at have det på armen jeg går efter, ikke at vide med mig selv at jeg har noget eftertragtet liggende i en skuffe
Svar
Som mads er inde på betyder prisen på uret også noget for mig
(jeg ejer dog heller ikke noget direkte vintage)

Jeg har et for mig dyrt ur og et knapt så dyrt.
Når det dyre er på armen passer jeg lige en tand mere på,det er så også ved lejligheder hvor det er rimelig nemt at passe på uret
Svar
Mht. om man er øm overfor det har det KUN noget med prisen at gøre for mit vedkommende. Jeg ved de kan tåle at blive brugt så det er mest pga. brugsspor jeg tænker mig om. Jeg har et par semi-vintage 80´er modeller med alm. brugsspor og dem bruger jeg dagligt uden at tænke nærmere over det.

Men kommer Explorer II, Red Subs eller DRSD på armen er jeg da lidt forsigtig. De fremstår alle nyserviceret uden ridser, så jo man passer lidt på Icon_e_wink

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)