Hvad dukker op? – En Constellation
Certina Fan Skrev:Fantastisk ur, fantastisk historie og slægtsskab, fantastisk gennemgang af ur og begreber. Der er vist ikke meget mere at sige end hvad er sagt.

Geodoc, du har gjort det igen. Du skal vide at dit store arbejde og lidenskab for urene er værdsat.
---
Tommy
Hej Tommy
Rigtig mange tak for din uforbeholdne modtagelse af mit indlæg.
Det er rigtig rart, at modtage din påskønnelse.

Pudsigt nok har jeg gennem et langt arbejdsliv været pålagt, at skrive kedelige rapporter.
De første 10 år som AC medarbejder ved Miljøstyrelsen.
Et hvert forsøg på at gøre forståeligheden eller læseværdigheden større, blev brutalt slået ned af mine overordnede.

Da jeg fik ur-passionen overraskede det mig, at jeg (også) har en mere letløbende og fortællende stil.

Min "arbejdsform" med urene er jo, at såfremt der er noget, der fanger min interesse, sætter jeg næsen dybt i sporet og forfølger det, "til jeg har krabaten".
Det betyder, at jeg ikke er en "all rounder", som f.eks. Hannover og Mads.
Mit kendskab til ure, der ikke har fanget min interesse er moderat.

Men når jeg først "har været rundt om et ur", så er der godt styr på historien.

På den måde er det enkelt, at berette --- og samtidigt en fornøjelse, at dele denne glæde med andre.
Men det er i høj grad motiverende og varmende, at få et så venligt "skulderklap", som du har givet - Tak!

Med venlig hilsen - Torben
Svar
Hej Torben,

du er i sandheden handlingens mand ! Og hvor er det dog et fantastisk ur - jeg kender det. Mølbak havde et på armen - og lige siden har jeg synes at det var et fedt ur.

Kan du huske mit indlæg om min egen 32k maskine? Og i den forbindelse nævnte jeg 2.4 ghz værket?

Uffatteligt at du gjorde det - selvom du skrev dengang at det var mange penge.

Jeg glæder mig til at se det live engang.
Endnu engang tillykke.
Icon_+1
Svar
Endnu et lærerigt indlæg!

Keep 'em coming, Doc Icon_e_biggrin
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
igen et fantastisk indlæg fra Geo - jeg elsker sgu de indlæg og ja uret er også super fedt tillykke

i mit næste liv vill jeg være ure i geodoc samling Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin

Mif
Svar
Trådens begyndelse hed. "Hvad dukker op?". - Nu er vi landet sikkert, og behøver ikke længere at anvende fremtid.

Handelen blev gjort med en tysk samler i Frankfurth.
Med mit tidligere beskrevne handelstalent havde jeg forsvoret nogensinde, at gøre dette.

Nu var det imidlertid sådan, at Peter Wiederholt havde det rigtige ur, annonceret til den rigtige pris.
Jeg tog en dyb indånding, og genkaldte mig alle faldgruber, advarselssignaler, og gav mig i kast med "at købe sælger".

Gennem flere E-mails og længerevarende telefonsamtaler lærte vi hinanden at kende.
Jeg følte mig på sikker grund, da Peter nævnte:
- at batteriet var på det sidste; men at han naturligvis lagde et nyt ved
- at uret havde været til eftersyn hos Omega for 3 år siden, og derefter havde været brugt som skrivebordsur, altså ej båret.
- at uret blev holdt under observation og i tidsrummet fra 15. september til 15. november havde tabt eet sekund.

Vi havde fælles interesse for ure, og endog flere sammenfaldende, bl.a. X-33.
Jeg følte mig på sikker grund, og skrev første indlæg i tråden, da jeg konstaterede at pakken begyndte "at bevæge sig".

Uret ankom i dag og umiddelbart efter posthuset gik turen til Peter Halse.
İmage
Her er den forsvarligt emballerede forsendelse.

İmage
Og så blev der pakket op.

Da Peter Halse tog uret op og så kritisk på det radiostyrede ur i værkstedet, spurgte jeg: "Passer det", og det tørre svar lød, "Ja! desværre"
Uret er i overordentlig smuk stand og der skal ses godt efter for at konstatere, at det har været brugt.
Det er, som det hedder på jysk prangermanér, "Ikke ringere end nyt".

İmage
Det særlige spil i den rektangulære urskive, changerende mellem sort, grøn-blåt til ocean-blåt, er forsøgt fanget her.

Og så kender i det nok allesammen: Når dagslyset er forsvundet, fotoopstillingen er pakket ned og billedet er lagt på forum????
Så viser urene forskellig dato (undskyld)

İmage
Til sammenligning med et ur af kendt størrelse: Den dynamiske duo.

Selv om uret er forholdsvis stort, må jeg sige, Det er utroligt stilsikkert og charmerende.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Større end jeg troede er det da i alle fald, men det synes jeg helt klart er en fordel. Jeg var bange for det var lidt lille, men har jo den helt rigtige størrelse. At det så er i superflot stand er bare så herligt og din samling passer det fuldstændigt ind i, med de lidt anderledes sjældne ure og Omega fokus. Jeg ville med stolhed bære det på armen kan jeg love, og alle skulle få at vide hvor usædvanligt det var

TILLYKKE

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Større end jeg troede er det da i alle fald, men det synes jeg helt klart er en fordel. Jeg var bange for det var lidt lille, men har jo den helt rigtige størrelse.
På fotos uden målestok har det en sjov evne til at fremstå "klejnt".
Har faktisk skaleret et foto til korrekt størrelse og klippet det ud, for dernæst at holde det på håndleddet.
Alligevel var størrelsen lidt overraskende; men ikke overvældende.

hannover_dk Skrev:At det så er i superflot stand er bare så herligt og din samling passer det fuldstændigt ind i, med de lidt anderledes sjældne ure og Omega fokus.
Jeg ville med stolhed bære det på armen kan jeg love, og alle skulle få at vide hvor usædvanligt det var.
TILLYKKE
vh
Ka' være, at den gode stand skyldes, at jeg har "fumlet" med alderen.
Det er ikke fra 1975; men en "årsunge" fra 1977, som det fremgår af kronometer certifikatet.
İmage

Certifikatet ser lidt "nusset" ud på foto. In natura ser man straks, at det er udskrevet på bøtte papir.
Det kontraster meget til Omega's certifikat, der er skrevet på glittet papir.

Med sådant et antal nuller før betydende ciffer får man næsten lyst til at indramme, og hænge det op Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Fra det filosofiske hjørne.

Og på den anden side kunne indlægget måske have heddet, ”Jagten genoptaget”.
Nej nu må mystificeringen høre op:
– Kort og godt: Jeg er ikke længere ejer af et Ω Marine Chronometer; så jagten er atter gået ind.

En Tukjær?
Det er ikke en ”Tukjær” Icon_e_wink jeg har lavet. Jeg havde jo ejet uret i mere end 14 dage, hvor Tukjær til tider har været under 14 sekunder.
Tilsvarende har jeg heller ikke kapitaliseret uret til noget, der ligner handelsværdien.
Kendsgerningen er, at jeg har foræret det væk.

Hvordan gik det til?
Beslutningen om denne disposition stammer fra ”Det filosofiske hjørne”. Det gik således for sig.
En dag jeg sad og ”puslede de kære små” med lidt soignering, børste og klud, faldt det mig pludseligt ind, ”En dag vil min søn gå med et af disse ure på armen.
Det vil måske medføre, at han bliver stillet spørgsmålet, nææh sikken et spændende ur. Hvor har du fået det fra?”
Og svaret kunne lyde, ”Det har jeg arvet efter min far”.

Og pludseligt, som et lynnedslag kom det; Hvorfor ikke give ham muligheden for at svare, ”Det har jeg fået af min far, fordi han er i live, og sætter stor pris på det!”

En telefonsamtale.
Under en af vore telefonsamtaler spørger min søn om jeg har et nyt ”ur projekt”. Og da var jeg netop blevet fascineret af Marine Chronometeret.
Et par links om uret vandrede frem og tilbage under telefonsamtalen, og min søns begejstring for uret, dets teknik, ydeevne, udviklings historie og design var umiskendelig.
Og han var øjeblikkelig parat til selv at gå på jagt efter et.

Terningerne kastet.
Således gik det til, at jeg jagtede et Marine Chronometer – med det formål, at det skulle være en helt speciel og overraskende julegave.
Da jeg juleaften henviste til denne tråd om uret, gav min søn øjeblikkeligt det spontane tilbud, at jeg kunne låne uret til ”Ur Rally 2009”, for ikke at skuffe nogle forventningsfulde ur entusiaster.

Med mindre min tråd har inspireret andre til at anskaffe et Marine Chronometer, kan jeg love, at uret vil blive repræsenteret på ”Ur Rally 2009”.

Om Marine Chronometer.
Uret er ganske klart en ener. Når man kender dets historie og teknik, kan man (jeg) ikke lade være med, at blive dybt fascineret af det.
Har man en gang taget det nøjere i øjesyn, er man solgt. Det er et ur, jeg selv ønsker at kunne bære på armen, så jagten er atter gået ind.

Et nytårs ønske.
Jeg håber ikke forumets medlemmer har følt sig ført bag lyset af min tråd.
Overraskelsen vil jo gå fløjten, hvis man udbasunerer sine jule gave dispositioner på nettet.

Med disse ord ønsker jeg alle på Vintageure et godt og lykkebringende nytår, og vil samtidig sige tak for interesse, medleven og de efterhånden mange bidrag til Ω Link Centralen.

Med venlig hilsen, og ønsket om et godt nytår - Geodoc
Svar
Vil du også være min far?
As time goes by...
Svar
og min?
Icon_+1
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)