Joepete Skrev:Det kan en af de værk-kyndige nok hjælpe os med at besvare ... Hannover, hvor er du ? 
Her du - men ikke så japansk værk kyndig.
Dato og naturligt nok endnu mere hvis det både er dato og dag - stilles ved at en rund skive som indeholder alle oplysningerne (de japanske har tilmed ofte både japansk - tysk og Engelsk dag på sig - flot) - Nå det overrasker så ikke
For at få disse skiver med rundt når klokken nærmer sig 0:00 - så må man starte lidt tidligt. Nogle - meget fine værker kan gennemføre det ret hurtigt, men de fleste, og herunder jo også langt de fleste vintage - skal bruge tid.
De sætter et indgreb ned i dag og dato skiven, og lader den langsomt køre et skift - helt uden det får betydning for kraftoverførslen til uret, så det går llige godt for det.
Det er meget forskelligt hvonår det indgreb begynder og hvornår det slutter. Man kan jo selv notere sig det ved at se hvorår - men JEG rører aldrig dag og dato indstilling mellem kl 22 og kl 01. Det burde være forsikring nok.
Der sker ikke noget ved at stille uret frem stille og roligt normalt. Det er jo bare en fremskydning af dato skiftet, hvis nu det er Nov og man ikke vil se den 31 Nov på sit ur. Fremad går fint - men baglæns - stille uret tilbage - det er de færreste ures dato ingreb indstillede på, så hold fingrene fra at stille uret tilbage mellem kl 22 og 01.
Det man ødelægger er fra ret kostbart - helt op til: Byt uret - afhængigt af hvad uret koster.
Det er min ene meget simple regel, den anden er, returner aldrig kronogarfers store sekundviser hvis den står i de 10 sekunder der ligger mellem 25 sek over og 25 sek i. Sekundviseren returnerer den hurtigste vej = frem hvis den står over 0:30 og tilbage hvis den står inden. Den yderste de af den får så megen fart ved returnering helt derude, at man kunne komme til Rom på ganske kort tid hvis man selv skød samme fart. Sekundviseren på gamle kronografer river sig let løst ved den opgave, og jeg har haft en ny Speedmaster = 5 år gammel - som klarede samme opgave.
Stop - stopuret - og aflæs - men kør op imod noget med inden for +/-15 sek fra toppen - og returner det så
Tøsedreng - Ja det ved gud jeg er med mine ure - eller klarede jeg mig vel med mobiltelefonen
vh
vh