Jagten på uret - valjoux 7733
#1
Jeg har mildest talt ikke været meget aktiv på forummet det sidste halve år, men jeg har da fulgt flittigt med på ”læse og kikke” siden.

Efter jeg solgte ur-tid.dk har jeg haft voldsomt travlt med arbejdet og andre projekter, men bare rolig – interessen for urene er uændret, og foruden vintageurene har jeg nok Danmarks største private samling af Junkers ure Icon_smil

Der er solgt lidt ud af vintageurene, for af en eller anden grund fik urene på 36mm og nedefter ikke ret meget tid på armen. Jeg må erkende at jeg nok er mest til ure mellem 38 og 42mm.

Jeg har været meget glad for de håndoptrukne Junkers kronografer med det nu tyskproducerede Poljot 3133 værk, der igen nedstammer fra Valjoux 7733-34-35. Som bekendt blev maskiner, tegninger, og rettigheder til dette værk solgt til Rusland under quartz krisen.

Det er ikke det fineste værk i verden, men en stabil og gennemtestet slider, og jeg har længe været på udkik efter et vintageur med Valjoux 7733 værk. Det kunne være sjov at have både første og seneste inkarnation af samme værk.

Problemet har været at jeg har det meget svært med de flippede urkasser der er typiske for første halvdel af 70'erne. Jeg ville have et ur med en klassisk urkasse.

Og nu har jeg fundet det !!!

İmage

New old stock, 39mm, rustfrit stål med skruebagkasse. Og der er endda tachymeter skala på skiven – det har altid været attraktivt i min optik.

Nu skal jeg bare væbne mig med tålmodighed indtil den kommer med posten. Det er altid det værste – men i kender det jo......


İmage

İmage

İmage
/Jens
Svar
#2
Lækker chrono, du der har fået fat i ! Den skal nok få armtid ! Især lækkert med de runde pushers Icon_e_biggrin

Jeg er selv den heldige ejer af en 7733. Som du skriver, ikke verdens mest spændende værk, men jeg synes det går ret præcist, og så skulle det efter sigende være ret driftsikkert og robust.

Her er mit eksemplar, på en noget "omstridt" rem Icon_e_smile

İmage
De venligste hilsner, John
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: