Guldgravning på QXL
Som rigtig mange herinde nok gør, lurer jeg en del på QXL efter muligheden for at gøre et godt køb. Oftest er der ikke meget at komme efter - eller også bliver de ure som er værd at byde på ofte budt op i priser som gør det urentabelt at "tage chancen". Nedenstående ur er en undtagelse, hvilket nok hænger sammen med de uskarpe billeder og den mangelfulde beskrivelse.

[url]"http://www.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?IDI=549246830">http://www.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?IDI=549246830[/url]

Der var ingen tvivl om at det er et stort (35 el. 36 mm) Seamaster i gulddouble/guldkappe på stål - men det var umuligt at danne sig nogen mening om hvilken stand guldet var i eller i hvilken grad skiven var patineret. At kassen fulgte med gjorde heller ikke auktionen mindre spændende.

Jeg tog chancen, bød og vandt - med fragt kom uret til at koste mig 730 kr.

Her er så hvad jeg modtog med posten:

İmage

Kasse og skive er i fin stand. Sekundviseren er fjernet og den store og lille viser er blevet malet sorte, hvilket også har givet et par malingpletter på skiven. Uret er tydeligvis blevet "costumised" til en svagtseende person

İmage

Bagkassen er voldsomt ridset. Den ender nok med at blive mat.

İmage

Kronen er fra et Tissot Icon_e_smile

İmage

Værket, som er en cal. 285, er i pæn stand og virker til at gå som det skal. Ref.nummert er 16921375 - uret er altså fra 1960

İmage

Bagkasse med indridset reperationsnummer

Alt i alt er jeg godt tilfreds med købet. Overordnet set er uret i bedre stand end forventet og at det er guldkappe på stål og ikke gulddouble er en behagelig overraskelse.

En lille sjov detalje er at uret er monteret med en original sort Omega rem, hvor spændet desværre er blevet udskiftet med et uoriginalt. Jeg overvejer lidt at finde læderværktøjet frem og sætte remmen i stand og sætte et nyt spænde på, så den kan komme på et ur igen. Det ser dog ud til at den oprindeligt har været lidt for bred til uret. Til dette ur er der ingen tivl om hvilken rem det skal være; mørkebrun krokooptik.

Det er nu afleveret til Peter for udskiftning af glas, afrensning af skive og visere, montering af sekundviser og polering. Det skal nok blive rigtig flot.

Min samlerinteresse er nu officielt blevet udvidet til at omfatte 50'erne og 60'erne. Det er osse bare Bauns skyld - med alle hans fine billeder Icon_e_biggrin

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
Godt køb!...Tillykke!...det skal nok blive flot når Peter har nusset lidt om det Icon_e_biggrin
Svar
Det bedste ved købet er at jeg egentlig lidt havde det indtryk at jeg havde gjort et lidt skidt køb - indtil Peter fik mig fortalt at det var det bestemt ikke.

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
Den er god nok - også et pænt stort ur - det er næsten det der kan være vanskeligtst at vurdere på QXL (sammen med værkets stand selvfølgelig)

Denne er 35.5 mm og det må siges at være pænt for sådan en. Selvom værket er lavet i ca 1958 - er uret fra ca 1959 - første årgang for det!

Spændt på at se viserne - Peter har også en af mine hvor viserne var/er malet sorte!!! og hvor skiven lige skulles fixes!

Du får formentlig et fint ur til ca 2 K ud af det, med et pænt og nydelig værk, som er nyrenset er det virkelig en fin pris for det, så vær glad for det!

Det glæder mig meget, hvis mine indlæg of billeder kan være til inspiration - det er en del af det der gør det sjovt!

vh Baun
Svar
Elbæk Skrev:Der var ingen tvivl om at det er et stort (35 el. 36 mm) Seamaster i gulddouble/guldkappe på stål - men det var umuligt at danne sig nogen mening om hvilken stand guldet var i eller i hvilken grad skiven var patineret. At kassen fulgte med gjorde heller ikke auktionen mindre spændende.

Jeg tog chancen, bød og vandt - med fragt kom uret til at koste mig 730 kr.

Det er nu afleveret til Peter for udskiftning af glas, afrensning af skive og visere, montering af sekundviser og polering. Det skal nok blive rigtig flot.
Ja en tur hos Peter og du har sikkert et fint ur retur for under 2000 kr samlet. Sjovt at kassen var med - det er desværre sjældent. (pas på - der er som du ser under off topic nogen der slet ikke synes du vandt - du købte "kun" Icon_e_smile )
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvis nu Elbæk - som han kortvarrigt troede - havde købt noget skidt - havde han så tabt auktionen...

Ja ikke for at være polemisk - men havde han?

vh baun
Svar
den er flot elbæk -du er da ude på stor indkøb i øjeblikket Icon_e_biggrin
Mif
Svar
Baun Skrev:Hvis nu Elbæk - som han kortvarrigt troede - havde købt noget skidt - havde han så tabt auktionen...

Ja ikke for at være polemisk - men havde han?

vh baun
Næh - så havde han vundet auktionen (det gør den som har højeste bud) men fået noget møg ud af det.
Det er et helt anerkendt ord du og et par andre sprog puritanere er oppe mod du.
Har du/I overvejet at blive en af vridserne i ekstrabladets bagside Icon_e_biggrin
SÅ ingen surhed fra nogen (Baun tåler det givet) - diskutionen er jo kun for sjov.

Hus til salg - NÆH - jeg synes det er til købs og det hedder det på flamsk - Den holder ikke - Visse ord har vundet hævd - herunder at vinde en auktion.

Jeg har fattet at man sagtens kan være taber når man vinder auktioner. Man kan både tabe ved at betale for meget og ved at købe sig fattig i ludomani på auktioner - men hver gang man har højeste bud er man vinder af auktionen.

Der er i øvrigt tilmed et anerkendt engelsk/amerikansk udtryk - Winners curse - vinderens forbandelse - som er udtryk for en auktionsvinder som som vinder en auktion hvor betingelserne er så dårligt kendte, at auktionen bliver vildt overbetalt - men det er stadigt Winner's Curse og ikke "loser's bad luck" (winners curse kan slås op i Wilkipedia)

Man vinder ganske tilsvarende også udbuds-runder (licitationer) - selvom virksomheden der vinder kan gå konkurs på at have budt for lavt.

Jeg husker min gamle lærer som var hyle stolt over at han vidste man gik i byen for at købe ind og så dybt ned på alle dem der om lørdagen skulle ud at handle.
Sprog er noget malende noget - skiftende og spændende.

Der er masser at rakke ned på - ord som Rajn hele dagen i TV og "alle dem som stemmer på Obama (De)" o.s.v - men ord der har mange års hævd og ikke er latrinære skal man ikke brokke sig over, med mindre man vil ligne min gamle lærer - og han var ikke til efterfølgelse Icon_cool Icon_e_biggrin
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hverken eller, højstbydende får HAMMERSLAG!

Både køber og sælger kan jo opleve at have vundet, så var det en win/win. Nogen der altid vinder er auktionshuset, og så er det måske en win/win/win! Icon_e_wink
Svar
Speedy Skrev:Hverken eller, højstbydende får HAMMERSLAG!

Både køber og sælger kan jo opleve at have vundet, så var det en win/win. Nogen der altid vinder er auktionshuset, og så er det måske en win/win/win! Icon_e_wink
Ja den går jo og bruges jo også på dansk helt OK - hvad hedder det så lige på engelsk og tysk mon - synes ikke jeg har set det eller hørt det i alle de der engelske anitikvitets udsendelser. To be clubbed måske - men mig ubekendt - (he got hammerknock Icon_e_biggrin Icon_redface Icon_redface )
vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)