Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Og hvem kom først?
En af de seneste rigtig store landvindinger indenfor komplikationer og mekaniske ure er "den Automatiske Kronograf".
Men hvem regnes / regner du for den der kom først - og med hvilken model?
vh Baun
•
Svar: 455
Tråde: 121
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej Baun!
Der har været en del diskussion om dette emne. Zenith, Seiko og et samarbejde mellem bl.a. Heuer (kodeord: Project 99) var de tre konkurrenter i kapløbet i 1969.
Heuer/Breitling/Hamilton-Buren/Dubois-Depraz kom først ud til forbrugerne med en fungerende automatisk kronograf. Modellerne var Autavia, Monaco og Carrera. Værket hed kaliber 11 og de første modeller havde påskriften Chronomatic (hvis der er nogle af jer derude der, har et sådant ur, så kontakt mig omgående.....),
Jan
P.S. Se også denne udmærkede artikel:
[url]"http://www.chronocentric.com/forums/heuer/index.cgi?noframes;read=24785">http://www.chronocentric.com/forums/heu ... read=24785[/url]
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Som altid korrekt af Camaro . et lille tillæg
Heuer/ Breitling/ Hamilton/ / Buren/ Dubois Depraz med deres kaliber 11 og Zenith/Movado med deres El primero blev begge vist første gang på samme Basel messe i 1969 - men Kaliber 11 var efter sigende en måned før ude i handel
Seiko har også en helt tidligt kaliber 6139 - men nævnes ofte ikke - jeg ved ikke nok om dem - men igen taler vi om salg startede efteråret 1969
Seiko folk hæfter sig også ved at det skulle være blevet den første automat kronograf i rummet - da en havde den med på Skyla 4 missionen (vist nok 74)
El primoero fra Zenith/Movado var i mine øjne den klart bedste af de der 3 allerførste. Både som high-beat 36.000 og som kolonehjulskronograf - og uden nogen form for lagkage
Heuer/Breitling/Hamilton/Buren/Dubois Depraz ved jeg meget mindre om. Den er givet samlerværdig, men så vidt jeg ved var den kun med 19.800 svingninger - og den var knaststyret og ikke kolonnehjulsmaskine.
Så vidt jeg ved var den også lagkage opbygget med et basisværk med rotoren og så et kronograf modul påbygget. Her kan Camaro sikkert forklare bedre.
Zenith El Primero må nok siges at være den af de tre tidlige som har fejret langt de største triumfer og er i mine almindelige øjne også det klart smukkeste af de tidlige - men NO DOUBT Heuer med de helt tidligere er samlerværdige.
Jeg husker umiddelbart ud over Heuer, at den har ligget i ure fabriksmærket Breitling og Hamilton/Buren
vh
•
Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Indlægshaverne ovenfor og jeg har været denne snak igennem tidligere, så jeg skal ikke blande mig i snakken, da begge d´herrer har fakta på deres side i alle henseender.
Til gengæld kan jeg poste et billede af Seikos forsøg på at være de første med en kolonnehjulschrono med vertikal kopling: Seiko 6139. Denne model er fra 1977 og har "efternavnet" 7060. Modellen er dog forholdsvist uændret ifht Seikos oprindelige 6139 udspil fra sidst i 1969: Suwa urkasse, drejelig inderkrans og et automatic urværk der starter så snart uret tages op fra kassen. Uret står i oprindelig original stand.
De venligste hilsner, John
•
Svar: 320
Tråde: 15
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Som jeg har beskrevet før (
http://www.urforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=7491) kom Zenith klart først med en introduktion d. 10 januar 1969. Det er dog også klart, at Chronomatic teamet nok var de første med offentliggørelsen af en serieproduktion.
Så i mine øjne kom Zenith først, da de (sammen med Movado) var de første til at offentliggøre en automatisk chronograf!
Mvh.
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
•
Spændende læsning...
Og nu forstår jeg bedre hvorfor det ikke er så klokkeklart hvem der faktisk kom først.
- og hvorfor diciple af det ene eller andet brand hævder at netop de var først! - det var vist disse lidt forskellige meldinger, der gjorde mig forvirret! Jeg mente jo nok at Heuer og Breitling visse steder er nævnt som de første der sendte automatiske chronografer på markedet - og blev så lidt overrasket over at Zenith også hævdede at være først!
Det er i sandhed en herlig historie, som på god vis illustrerer en spændende del af de kapløb der har været i den teknologiske udvikling af urværker.
vh Baun
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Baun Skrev:Spændende læsning...
Og nu forstår jeg bedre hvorfor det ikke er så klokkeklart hvem der faktisk kom først.
- og hvorfor diciple af det ene eller andet brand hævder at netop de var først! - det var vist disse lidt forskellige meldinger, der gjorde mig forvirret! Jeg mente jo nok at Heuer og Breitling visse steder er nævnt som de første der sendte automatiske chronografer på markedet - og blev så lidt overrasket over at Zenith også hævdede at være først!
Det er i sandhed en herlig historie, som på god vis illustrerer en spændende del af de kapløb der har været i den teknologiske udvikling af urværker.
vh Baun
Ja det er lidt en religionskrig. Jeg vil også helst holde på Zenith ElPrimero.
1
Jeg tror det er rigtigt at Zenith var først ude med at sige de kom med automatik kronograf.
2
Det er givet at Zenith og Heuer/Buren gruppen præsenterede for offentligheden helt samtidigt på basel messen 1969
3
Det er vist også korrekt at Heur/Buren var først ude i handel
4
Af de to har Zenith haft langt størst anvendelse og anvendelsesperiode
5
Zenith er kolonnehjul high beat -Heuer/Buren er knaststyret basis værk med krono modul påbygget
Og så må Seiko finde sig i at ligge lidt for sig selv - men de er ret samtidige i alle fald
vh
•
Du skriver Heuer/Buren - og det er jo også rigtigt, at Buren leverede micro rotoren - men du glemmer Breitling, som også, mig bekendt, var med i dette projekt og lancerede en Automatisk chronograf i 69-70 med sådan et værk med micro-rotor og chronograf.
Det mest unikke var måske netop at Heuer og Breitling samarbejdede idet de jo var konkurenter i det samme market.
vh Baun
•
Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Seiko ligger ganske rigtigt lidt for sig selv. Heldigvis, vil jeg sige, for personer som jeg, der vist i finere Schweizer-kredse må betegnes som tilhørende "pøbelen"
Det Seiko gjorde, var at gøre en komplikation som chronografen tilgængelige for stort set alle.
De venligste hilsner, John
•
Joepete Skrev:Seiko ligger ganske rigtigt lidt for sig selv. Heldigvis, vil jeg sige, for personer som jeg, der vist i finere Schweizer-kredse må betegnes som tilhørende "pøbelen"
Det Seiko gjorde, var at gøre en komplikation som chronografen tilgængelige for stort set alle. 
Mener du automatiske Chronografer?
Man må vel gå udfra at der var mange manuelle chronografer også til rimelige priser der blev produceret i Europa?
Kunne være morseom med nogle priseksempler - hvad kunne fx. Tissot lave en Chronograf til i 1970? - sammenlignet med Seiko!
vh Baun
•