21-10-2008, 10:34 AM
Elbæk Skrev:Personligt ville jeg få renset ovennævnte skive for rust og så lade den "leve" med "arrene". Men nu er jeg jo heller ikke kendt for at være glad for re-dials.
Hvis jeg ville re-diale den ville jeg gå efter at få lavet en ny skive som var så tæt på den originale i farve og udtryk som muligt.
Fantastisk ur forresten
Mvh.
Jakob
Den mulighed har jeg skam også overvejet, men efter at have læst hvad jeg kunne opdrive på nettet omkring rensning/renovering af urskiver så er urskiver behandlet med en form for coating enten påført efter lakering, eller iblandet lakeringen, som har til opgave at forhindre luftpartikler at danne korrosion.
Alt efter hvilket materiale skiven er fremstillet af, og hvor "dybt" overfladebehandlingen er brudt, vil det udmønte sig i enten patina er rustangreb.
Det ville nok for min skive betyde at den nok under alle omstændigheder skulle have afmonteret markører/logo og påføres et nyt bekyttelseslag(en form for bestandig klarlak?), ellers ville ny korrosion blot fremkomme igen efter overskulig tid.
Apropos Peter Halse som jævnligt får varme anbefalinger her på forumet omkring temaet, læser han selv med engang imellem? og i fald han gjorde ville jeg være taknemlig, hvis han gav sit besyv med om hvorvidt skiven kan nå et acceptabelt optisk udtryk igen ved rensning.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)