10-10-2008, 03:26 PM
Mads Gjødesen Skrev:Yes meget interessant læsning og fine indlæg. Jeg kunne godt tænke mig at vende spørgsmålet lidt rundt ogg spørge: Hvordan rammer krisen jer og de investeringer I vil gøre fremover?Jeg har ingen lån - men står ikke så langt fra at ville stoppe med at arbejde. Drømmen hos mig har altid været at stoppe med det faste når jeg blev 60 (58 nu) (og selvfølgeligt få fruen med i stoppet), men det er klart at investeringerne, som er forsigtige ca 30% aktier - er ramt og dermed frie midler og pension - men svaret er at jeg ikke som det er nu vil eller skal ændre indkøbsvaner. Det kan jo dog blive værre
Morgan Jones Skrev:En arbejdsløsheds % der er faktor 5/8 gange større end lige nu vil resultere i dels lavere løn (ingen lønstigninger, men stadig inflation) eller 0 løn hvis man er en af de uheldige.....Jeg vil slet ikke tale krisen ned. Ingen tvivl om den er der. Subprime er det tydeligste bevis for en starter, men selv i DK har visse jo kunne regne ud, at når man havde meget lav rente og afdragsfrie lån som mulighed, så ville hus priserne stige voldsomt - og også at lav rente nok ikke ville vare evigt - så det var med stor risiko når mange "friværdier" blev vekslet til samtale køkkener og ure
Husk, finanskrisen og dels subprime krisen (som jeg anser for værende en mindre del af et større problem) vil - uden tvivl - resultere i recession i USA. Europa handler med USA = førre arbejdspladser i f.eks. tyskland = mindre eksport fra DK til tyskland og USA = færre jobs ......
M
Når så ejendomsspekulanter danner karuseller og hander indbyrdes i cirkler til opskruede priser, og bankerne lykkeligt deltager i showet - så er sagen ret klar - BUM på et tidspunkt
At Subprime i hovedsagen er knyttet til USA er ret klart, men selv store Danske banker som DDB har tilknytning internationalt som kan skade dem + er stærkt involvert i banker i Irland, hvilket måske virkede smartere for nogle år siden end lige i dag.
Dog skal vi regne med at hele verden har stor interesse i $ kursen - ca 88% af alle handle er vist US$ baseret stadigt.
Dertil kommer, at Kina har reserver for over 200 Mia (billions) US$ - hvilket gør at de ret nemt kan købe købe US statsobligationer i en mængde som dækker USAs krisebehov flere gange.
Hvorfor skulle Kina ville tage del i risikoen? Fordi Kinas vækst går helt i stå hvis ikke USA og Europa kommer rimeligt hurtigt fri af recession - Jeg tror verden (læs især Kina) har så store reserver og vil se sig tvungne til at "hjælpe", at vi inden for nogle relativt få år kan være ude på den anden side.
At der så stadigt kan være problemer - højere arbejsløshed - højere rente osv - det er dog helt sikkert.
Man kan håbe der samtidigt bliver lidt flere midler til finanstilsynet og måske lidt klarere regler - for specielt en række mindre banker (langt fra alle) har et forkert forhold mellem det som burde være bestyrelsen som kontrollerer direktionen men som har tendens til direktionen kontrollerer og styrer bestyrelsen
vh
ps handler det også om ure
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)