Omega Speedmaster Gemini 4
Jeg er blevet lidt forelsket i Gemini 4 modellen fra 2005.
Det er nok først og femmest udseendet, syntes det er lidt sjov med blå skive og bezel. Bagkassen er også flot med mærket fra den første rumvandring.

Hvad syntes i?
Hvorfor er der brugt blå farve, er der en mening bag eller er det rent design?
Er der andre der deler begejstringen?
Nogen der syntes det noget pjat og at ens sparepenge var bedre brugt på en almindelig speedmaster, endsige en vintage?

Her er en tråd om forskellige ure brugt i rummet med tidslinie
[url]"http://www.chronomaddox.com/35th.html">http://www.chronomaddox.com/35th.html[/url]

Og lidt mere Speedmaster lækkerier, med gode billeder.
[url]"http://www.bsodmike.com/pages/omega-speedmaster-professional/">http://www.bsodmike.com/pages/omega-spe ... fessional/[/url]

Papelione
Svar
Ikke "månevandring" men vandring i rummet. Den første månevandring var 4 år senere.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Ja det har du jo ret i, nissen havde været pa spil Icon_redface
kommentarer?

Papelione
Svar
Papelione Skrev:Jeg er blevet lidt forelsket i Gemini 4 modellen fra 2005.
Det er nok først og femmest udseendet, syntes det er lidt sjov med blå skive og bezel.
Bagkassen er også flot med mærket fra den første rumvandring.

Hvad syntes i?
Jeg synes, at trådens langsomme udvikling tyder på, at Gemini 4 modellen er vanskelig at forholde sig til.

Papelione Skrev:Hvorfor er der brugt blå farve, er der en mening bag eller er det rent design?
Det bliver et rent gæt; men når den nu skal adskille sig fra den traditionelle Speedmaster, er blå som himmelhvælvet et godt valg.

Papelione Skrev:Er der andre der deler begejstringen?
Kan fint dele begejstringen for uret, når det blot betragtes som et ur. Det er jo smukt.
Når der er tale om det, som en Speedmaster, er jeg mere "lunken".
... og det er bestemt ikke fordi jeg viger tilbage for at lade Speedmasteren antage udtryk forskelligt fra den traditionelle udgave.

İmage
På et amerikansk forum som TimeZone, ville du nok kunne spore en større begejstring.
Gemini er jo en nær del af den amerikanske rumfartshistorie, mens en europæisk forankring nærmere ligger i konstateringen,
at NASA måtte hente et "ordentligt" ur i Europa.
Dermed hælder vi mere traditionelt til den oprindelige Speedmaster.

Papelione Skrev:Nogen der syntes det noget pjat og at ens sparepenge var bedre brugt på en almindelig speedmaster, endsige en vintage?
Hvis jeg skulle have een Speedmaster i min samling, ville jeg vælge den klassiske.
Jeg synes du er blevet forelsket i et lidt "vanskeligt tøsebarn" Icon_e_wink
Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
En herlig opsætning med the Good the bad and the ugly - tre - hver for sig smukke og lækre repræsentanter for Speedmasteren (eller som min kollega kaldte den "spøt-mosteren"

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Papilione, her er det et spørgsmål om smag. Alle de manuelle Speedmaster Pro med plexi er interessante nok fordi de minder om de oprindelige måneure men Omega har lavet så mange variationer og limited editions at kun ganske få er specielle (og ikke til at betale). Hvis du kan li den blå farve er det den du skal gå efter. Om dine penge er givet godt ud er et spørgsmål om hvad du skal give for den. Den er ikke meget bedre eller dårligere som investering som så mange andre Speedmaster Pro'er.
Hvis du vil have noget der muligvis kan holde værdien skal du gå efter en caliber 321. Så begynder du også at tale om måneur. Alternativt en ældre cal. 861 fra starten af 70'erne (til en noget lavere pris).
For at sige det kort og groft sagt er alle cal. 861 og 1861 lige gode/dårlige.

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Vi har før haft disse LE Speedys til debat. Jeg tror de fleste Omega samlere syntes et klassisk cal. 321 Speedy er langt mere spændende end et "LE" i ca. 5-10.000 stk. Det var cal. 321 der startede det hele. Disse LE´s er i mine øjne mere et markedsføringsstunt end en egentlig gestus til måneuret.

Så jeg ville klart vælge et alm. vintage Speedy frem for et LE. Alternativt et klassisk Speedmaster måne ur.

Fin opsætning i øvrigt Geodoc Icon_e_wink Jeg er nu klart mest til BA´en, men jeg holdt jo også med Eastwood i "The good, the bad and the ugly".

/Mads
Svar
I mine øjne et det især 3 Speedmastere...

Den "almindelige " Prof. med cal 861/1861 er det logiske vanl hvis man vil have en autentisk Speedmaster til en god pris 10-14 K brugt
Hvis man har samler gen - ville jeg vælge at finde en med cal 321 over 18 K
Hvis det skal være automatisk - en BA - den model man bedst kan lide - fra omkring 17 K

Det er klart at er mange deciderede samlerure i små LE som også må interesere en decideret Speedy samler - men det er videnskab. Man kan bruge Omegamania Kataloget, hvis man vil tættere på de specielle samler serier.

Og det er klart at der også er mange automatiske Speedyer, der er lidt billigere end de 3 nævnte, men mit indtryk er at det er de 3 der vinder i det lange løb.

vh baun
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Vi har før haft disse LE Speedys til debat.
Jeg tror de fleste Omega samlere syntes et klassisk cal. 321 Speedy er langt mere spændende end et "LE" i ca. 5-10.000 stk.
Det var cal. 321 der startede det hele.
Disse LE´s er i mine øjne mere et markedsføringsstunt end en egentlig gestus til måneuret. <<<Fremhævet af Geodoc<<<
Så jeg ville klart vælge et alm. vintage Speedy frem for et LE. Alternativt et klassisk Speedmaster måne ur.
... Helt enig.
Den eneste LE, der er "en egentlig gestus til måneuret" er for mig at se Snoopy.
I dette tilfælde er det de hoved agerende, astronauterne, der udtaler påskønnelse til Omega.
Naturligvis er der også her tale om markedsføring, når Omega fremstiller 5441 stk.
İmage
... med Snoopy er der en dramatisk hændelse og noget historik, at relatere LE udgivelsen til.
Selv her vil jeg sig, Snoopy er et ur jeg nemt kan undvære i min samling; men historien og anledningen er go'.

Mads Gjødesen Skrev:Fin opsætning i øvrigt Geodoc Icon_e_wink Jeg er nu klart mest til BA´en, men jeg holdt jo også med Eastwood i "The good, the bad and the ugly".
/Mads
... Kan godt følge dig; men "ugly" har fået en særlig plads i mit hjerte. Icon_rolleyes
Måske fordi den landede hos mig som en forpjusket og vingeskudt and, og nu er en velkonserveret ældre dame, der spadserer der ud af, som om hun var et helt nyt ur. Icon_e_wink
Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Skule min 123er suppleres op i Speedmaster (og det kan vel godt ske) så bliver det Broad arrow og så Flightmaster (også en slags spedmaster og vel i rummet med en eller flere af russerne?) - gerne præcis den Geodoc viste - Vist er den grim på den ene led - men alligevel - pokkers - jeg kan lide den.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)