Hvad er det for et Omega?
Hej jeg var på besøg hos min familie, jeg fik min farfars omega med tilbage. Han købte det omkring 1970, gik med det til han døde, derefter brugte min farmor det til hun skulle samme vej.

Uret går ikke, hvad vil det kost at få det lavet?

Er der nogle der ved hvad det er for en model?

Hvor meget er den værd

Et foto
İmage
Svar
Uret ser jo umiddelbart ud til at være i pæn stand.

Det er et mekaninsk manuelt ur (dvs. det skal trækkes op).

Hvis du vil vide mere må du til urmager og få ånbet uret. Når uret er åbnet kan du notere:
  • Caliber nummer som står på værket - så ved du hvilket værk det er
    Produktionsnummeret som står på værker siger noget om hvornår værket er produceret - der er en tabel på Omegas hjemmeside - men hvis det er fra ca 1970 bør nummeret være 31xxxxxx.
    Refnr - dette står på indersifden af bagpladen - dette nr fortæller hvilken model det er og du kan slå op på Omegas hjemmeside og få flere oplysninger om uret - hvornår serien var i handelen, og prisen dengang i hjemlandet osv.
Jeg ved ikke hvad det koster at få det til at gå - måske skal det blot trækkes op (har du prøvet det?) - men ellers koster en service ca 1000 kr ved urmageren og det er ofte det der skal til!

vh baun
Svar
Hejsa,

Det bedste bud på at finde ud af noget mere om uret er hvis du har mod på at åbne det. Der skulle stå et nummer indenpå bagkassen - og et nummer på værket (7 cifret).

Registrer dig på denne side:

[url]"http://www.omegawatches.com/cu_vintage/">http://www.omegawatches.com/cu_vintage/[/url]

det giver dig mange muligheder (når du har ovenstående numre) for at lave detektivarbejde på uret.

Det er meget svært at sige hvad det koster at få det lavet. Går ud fra at det er med manuelt optræk. Hvis du kan trække uret helt op, og det stadig ikke går, kan det evt. være en rensning af værket der er tiltrængt. Det alene koster 6-700 hos urmagere i mit lokalområde. Det kan også være en mekanisk defekt i uret, og så løber det hurtigt længere op. Reservedele skulle være til at skaffe.

Hvad er uret værd, tjaa... er det massiv guld eller double? Det kan du også læse dig frem til indenpå bagkassen. Det er ikke en eftertragtet model, men i flot og fungerende stand skulle det nok kunne indbringe en "tusse", såfremt det er double. Er det massiv guld måske 2 "tusser".

Håber det er noget du kan bruge, men prøv at åbne uret hvis du har mod på det, og lad os høre hvad Omega siger om uret.

Held og lykke!
---
Tommy
Svar
Sorry Baun, jeg sad vist og nølede lidt med min post...
Svar
Certina Fan Skrev:Sorry Baun, jeg sad vist og nølede lidt med min post...

men vi er da ret enige...

vh Baun
Svar
Tak for svar...

Har haft det åbent, det er et MD 111.024

Efter det har været åbent går det en gang imellem, mystisk.

Jeg vil tale med min kone om hun vil bruge det, hvis så sætter vi det nok i stand.

Jeg har prøvet at trækket det op, men jeg når aldrig til "enden" mon det kan være trukket over?

Lige et par fotos mere. Ser ud til at der lidt irret på bagsiden af skiven.
İmage
İmage
Svar
Fornuftigt nok - det er idag en damestørrelse. En forgyldt DeVille udgivet i 1962, udgik igen i 1972 - så året passer

Kaliber 620 håndoptræk og den skal sikkert bare renses hvis den nu ind imellem går igang

Prisen i 1966 var 225 CHF (S. frank)

Den skal nok have en ny rem efter din kones valg - det vil gøre den fin at gå med

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvis du kan blive ved med at trække op uden at nå til enden er urets hovedfjeder sandsynligvis sprængt. Det er en relativt nem operation at skifte den, men fjederen skal selvfølgelig indkøbes. Du kan så selvfølgelig være heldig at uret går upåklageligt efter skift af fjeder. Værket ser fint og rent ud, men det er ikke altid man kan regne det - en urmager kan fortælle dig om det trænger til rensning.
---
Tommy
Svar
Det skal bare en tur om Peter Halse i Horsens...så bliver det en flot ur med affektionsværdi...i mange år endnu.
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Halse i Horsens er glimrende - helt i top - men samtidigt må det være et spørgsmål om hvor man bor.

Uret kan naturligvis sendes, men det er jo godt også at kunne bruge vores resterende ur burtikker - hvis ikke opgaven er alt for speciel.

Operationen i dette fald skal faktisk en hver urbutik MED en uddannet urmager på eget værksted eller "lokalt" tilknyttet kunne klare perfekt.

Ikke en batteribytte/remskifte urmager eller en der skal sende til Swatch Dk eller andet sjovt - men en med værksted og uddannet urmager hos sig - eller "rundt om hjørnet". Dem er der trods alt en del af stadigt.

Uret bør derfor kunne serviceres i mange bare lidt støre byer lokalt hvor du bor. Bed om en pris på forhånd, og en opringning hvis den pris skal overskrides når han kommer "ind" i værket. Regn med mellem 700 kr og 1100 kr som rimeligt og til at forsvare på uret umiddelbart.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)