Svar: 742
Tråde: 27
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej
nu har jeg gennem et stykke tid set mig om efter en Rolex Sub date og er selvfølgeligt stødt på Tritium skiverne ind i mellem.
Jeg er med på at mange synes at patineringen af disse skiver er flot, hvilket jeg selv til dels også selv synes.
Mit spørgsmål er om man blev ved med at bruge tritium efter man begyndte at bruge superluminova, fordi man vidste at det var/ville blive efterspurgt?
Umiddelbart ville SL jo være et bedre alternativ i hvert fald hvad angår holdbarhed.
Thomas
•
Svar: 665
Tråde: 88
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Tritium holder bedre på lyset så hvis man rent faktisk skal dykke med uret vil de fleste nok foretrække tritium.
Tritium er giftigt og besværligt at arbejde med at arbejdstilsynet in alpelandet er nok glade for at det ikke bliver brugt længere. Urfirmaerne har kunne få dispensation til at bruge det på ure så længe der var tale om et værktøsjbrug - dvs. ure hvor man med rimelighed kunne forvente at en dykker rent faktisk ville dykke med det. Fx har Panerai fået lov til at fortsætte med brugen på deres SUB serie længe efter det blev forbudt på de alm.
Det er dog blevet mere og mere besværligt at bruge og det vare nok ikke mange år før det er helt ude - også på "værktøj"
- men om Rolex fortsatte med brugen grundet værdiforøgelse så tvivler jeg. Så tror jeg det er nemmere at smide en rgøn drejekrans på eller skifte glasset ud til grønt glas :-)
Jeg læste en gang en artikel hvor Mike Kobold (ejer af Kobold Watch Company) beskrev hvor besværligt det var at benytte tritium i produktionen - selvom de uden problemer kunne få lov til at bruge det på deres SEAL serie (1000m).
Hvis du i dag (eller er det først senere på året de begynder på det?) aflevere et Panerai m. tritiumskive og visere til service, vil begge dele blive skiftet til luminova - uden beregning :-) -jamen tak for det!
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Lumnova er ikke specielt mere holdbart i forhold til at krakelere/fald ud/af end Tritium så vidt jeg da ved - måske snarere lidt tværtimod - men det har ikke haft så langt tid at vise det i naturligvis. Specielt vil fugt kunne påvirke det til at "smuldre" kan man læse - men moderne ure får vel heller ikke så megen fugt
vh
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Jeg kan tilføje at langt de fleste stoppede med at benytte tritium i midt/sen 90´erne. Og efterspørgslen på vintage tritium modeller var ikke begyndt på det tidspunkt, så der er ingen som har benyttet tritium blot for popularitetens skyld.
/Mads
•