09-08-2008, 03:23 PM
Tak for de mange indlæg, uret er lige under en måned gammelt. Det kan være, at det bare skal ''gås til''. Jeg prøver mig frem.
|
Hvordan skal mit ur ligge?
|
|
09-08-2008, 03:23 PM
Tak for de mange indlæg, uret er lige under en måned gammelt. Det kan være, at det bare skal ''gås til''. Jeg prøver mig frem.
09-08-2008, 05:54 PM
Baun Skrev:Jeg tror der er en god del "urmagerpenge" i påstanden om at ure skal serviceres hvert 5. år. Ikke helt enig. Hvis olien er tør, så bliver den en sej masse, der indeholder nogle rester fra olien og evt støv, der gør at den tørre olie faktisk giver slitage, da den "sliber" fremfor "glider" Af de olier urmagere bruger i dag er 99% syntetiske, jeg synes at en holdbarhed på 5 år er ret flot. Prøv at lægge en dråbe madolie på bordet, og se hvor længe den holder. Hvis nogen læser det tyske Chronos, så er der en meget interessant artikel om Moebius, branchens største olieproducent. Problemet med tør olie og uret går dårligt, ligger primært ved at man er nød til at smøre ankerets paletter for at få en god gang (= god amplitude på balancen = præcis og stabil gang). Dette er et sted med et enormt enegitab, idet man går fra en rullende/glidende bevægelse, til en "fra side til side". Tør eller halvtør olie giver mere friktion og nedsætter amplituden. Dette problem er netop derfor Omega har udviklet deres co-axial, som er oliefri de steder. En bil skal typisk først til service ved 30.000km, men et ur arbejder meget mere. Et ur går konstant 24 timer i døgnet, og balancen svinger mellem 18.000 og 36.000 halvsvingerne i timen - det giver rigtigt mange kilometer. På nogle værker svarer det til at balancen vandrer 3 gange rundt om jorden - om året! I gamle dage blev ure serviceret hvert 3. år, da brugte man også naturlige olier fra dyr, såsom hovolie. Man skal passe på med at over-reparere, der er ingen grund til at lave noget der virker. Personligt får mine ure en tur, når der efter en 4-6 år begynder at være nogle ting eller udsving der indikerer "service"
09-08-2008, 06:49 PM
Bare et svar på 2 ting:
Hvordan kan det være at adskillige ure går fint og præcist efter mere end 10 år (også væsentlig mere end 10 år) uden service? Og hvordan kan det være at serviceintervaller IKKE ER ÆNDRET efter de langt bedre olier er fremkommet - burde man have serviceret hvert år i 50 og 60'erne? Jeg forstår det i hvert fald ikke? vh Baun Se min samling og profil
Profil Constellation Genéve Seamaster Øvrige Omegaer
09-08-2008, 07:41 PM
Jeg tror godt på at det slider at køre uden smørrelse - men omvendt i praksis må jeg jo sige at:
Jeg har ure fra ex 1962 som jeg VED aldrig har set en service og stadigt kan stilles til at gå helt stabilt inden for ex 10-15 sek per dag (i hånden uden tidsvægt) og så holder den præcision igen flere år - og amplituden er vel ikke som et nyt urs - men omvendt - heller ikke ringe Jeg har dog også set en del ure fra den tid som nærmest sad helt fast - formentlig i en måske tilmed den gang for stor mængde olie - som var hærdnet til (balancen kunne med et kraftigt pust sættes til at svinge - men stoppede efter få sekunder) vh Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere! Besøg min blog om ure!
09-08-2008, 07:57 PM
Baun Skrev:Bare et svar på 2 ting: 1. Hvad er præcist? 5 sek. eller 15 sek? Begge er fine, men et ur kan sagtens gå uden olie, men det opnår ikke samme præcision som et der er olieret. For producenterne er det vigtigt at værket yder det bedste, og for at et ur yder sit bedste skal olien funktionel. Selvfølgelig råder branchen folk til at få serviceret sit ur hvert 5. år, for det er hvad uret har bedst af. Det forlænger urets levetid, minimerer slitage og værket yder sit bedste. Det er ligesom bil-verdenen. Du bliver rådet til hvert 30.000km, men du kan da sagtens køre 40-50.000km uden de store problemer, men bilen yder sit bedste ved at være serviceret. 0-100km/t på 9 sek. eller 16 sek? 2. Serviceintervallerne er jo blevet ændret. Før var det hver tredje år, i dag er det hvert 5. år.
09-08-2008, 08:03 PM
hannover_dk Skrev:Jeg tror godt på at det slider at køre uden smørrelse - men omvendt i praksis må jeg jo sige at: Det kommer også an på hvad uret har været udsat for. Hvis uret har været "forseglet" i alle årene, så tørrer olien stille og roligt fint ind, uden "de store problemer". Hvis værket bliver udsat for varme, fugt eller været utæt mens det har været på armen i mange år, så tager olien mere skade (også pga den optager flere urenheder) og kan blive helt tjæret eller flyde meget ud.
09-08-2008, 09:13 PM
Magnum Skrev:Lyder helt rigtigt - men jeg tror også der kan være forskel i hvor megen olie der er kommet i oprindeligt (ikke nødvendigvis at meget er bedre) - og olietypenhannover_dk Skrev:Jeg tror godt på at det slider at køre uden smørrelse - men omvendt i praksis må jeg jo sige at: vh Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere! Besøg min blog om ure!
09-08-2008, 09:33 PM
Hvordan er serviceintervallet på Co-Ax værkerne?
Thomas
10-08-2008, 12:10 AM
hannover_dk Skrev:Lyder helt rigtigt - men jeg tror også der kan være forskel i hvor megen olie der er kommet i oprindeligt (ikke nødvendigvis at meget er bedre) - og olietypen Helt sikkert, nogle urmagere bruger alt for meget ved service, eller den forkerte olie ved bestemte steder. Til Seamus: Omega siger at service-intervallet på deres co-axial er 8-10 år. |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|