Svar: 41
Tråde: 17
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg er ny ejer at et Omega Planet Ocean ur. Uret holder rigtig fin tid, men pludselig i går tabte det 4 sekunder. Jeg kom derfor til at tænke på, at jeg måske havde lagt det sådan, at det let taber tid - i modsætning til den position hvor den typisk vinder lidt. Spørgsmålet er blot: Hvad sker der hvis uret ligger med kronen nedad? Og omvendt med kronen opad?
På forhånd tak.
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
AW Skrev:Jeg er ny ejer at et Omega Planet Ocean ur. Uret holder rigtig fin tid, men pludselig i går tabte det 4 sekunder. Jeg kom derfor til at tænke på, at jeg måske havde lagt det sådan, at det let taber tid - i modsætning til den position hvor den typisk vinder lidt. Spørgsmålet er blot: Hvad sker der hvis uret ligger med kronen nedad? Og omvendt med kronen opad?
På forhånd tak.
Ikke den store vilde forskel - der er en - men jeg husker den ikke
Med skiven op vinder den i forhold til skiven ned - så lad det sove med skiven op.
Du kan jo også, hvis det var en pludselig ændring - ha givet et et slag
vh
•
Svar: 955
Tråde: 58
Hvis uret er helt nyt, så går der en 2-3 uger, før uret går helt stbilt. Olien skal ligge lægge sig, og vænne sig til kropstemperatur osv.
Ved skive op, bliver balancen mindst påvirket af tyngdekraften, og går derfor typisk mere præcis iforhold til reguleringen.
Når uret går stabilt, så kan man lege lidt med det. Typisk vinder ure lidt med skive op, og taber lidt hvis de ligger på siden.
Jeg havde en gang en 5513, den vandt godt 2 sek i løbet af dagen, og hvis jeg lagde den med kronen ned om natten, så tabte den godt 2 sek = 0 sek i døgnet
•
Ja sorry - så ikke det var helt nyt - fæstnede mig bare ved at det plejede at gå helt præcis og nu....
Men ja - jeg vil tilmed sige der kan gå en måned eller 2 før man rigtigt ved hvordan uret går iflg. den rytme man selv bærer det i
vh
•
Svar: 2,535
Tråde: 210
Modtaget Likes: 2 i 1 svar
hannover_dk Skrev:Men ja - jeg vil tilmed sige der kan gå en måned eller 2 før man rigtigt ved hvordan uret går iflg. den rytme man selv bærer det i
vh
I så fald er der vel mange ure som aldrig rigtigt bliver gået "ordentligt til" da de ikke får så lang tid på armen før de ryger i boks!
Men de kan vel bare blive gået til når de så engang bliver brugt, feks. købt af en der vil bruge det?
•
Speedy Skrev:I så fald er der vel mange ure som aldrig rigtigt bliver gået "ordentligt til" da de ikke får så lang tid på armen før de ryger i boks!
Men de kan vel bare blive gået til når de så engang bliver brugt, feks. købt af en der vil bruge det?
Ja....og nej, kommer an på hvor lang tid uret ligger. Olien tørrer ud efter 4-5 år, og den bliver stille og roligt sejere inden da.
•
Magnum Skrev:Speedy Skrev:I så fald er der vel mange ure som aldrig rigtigt bliver gået "ordentligt til" da de ikke får så lang tid på armen før de ryger i boks!
Ja....og nej, kommer an på hvor lang tid uret ligger. Olien tørrer ud efter 4-5 år, og den bliver stille og roligt sejere inden da.
Det lyder jo rigtigt - men omvendt i praksis - jeg har masser af ure fra 1960 som enten aldrig har set ny olie eller kun har for mange år siden - og trods det, så går de fint nok - og jeg kan selv justere dem ind en gang imellem - til at ligge inden for det acceptable for den alders ure - for mig noget med + 10-20 sek max.
En proff med tidsvægt kunne tilmed sikkert gøre det langt bedre - jeg flytter mare regulatoren et par millimeter og ser det an i en uges tid inden næste "skub"
De kommer ikke til service og olieskift hver 4-5 år - og de kommer kun på armen nogle (eller en) uge om året. Alt andet ville være for dyrt med måske 100 ure i en lav prisklasse - og alder omkring 30-50 år
Begynder de at gå mere "mystisk" får de en service - men hverken Krognos eller Mølbak har nogen sinde sagt at "den går ikke at få at køre igen" så holdbarheden er fantastisk for de der gamle sager
vh
•
Mange ure kan sagtens gå fint uden olie/tør olie, men problemet er præcisionen, for den "forsvinder".
F.eks. et ur som med nyere olie,som har lagt sig, der går +5sek, kan sagtens når olien tører reguleres til en 10-15 sek.
10-15 sek er fint, men ikke lige så godt som 5 sek.
•
Magnum Skrev:Mange ure kan sagtens gå fint uden olie/tør olie, men problemet er præcisionen, for den "forsvinder".
F.eks. et ur som med nyere olie,som har lagt sig, der går +5sek, kan sagtens når olien tører reguleres til en 10-15 sek.
Tak for uddybningen - og jeg kan kun være enig i 5 sek afvigelse er bedre end 15 - men 15 på gamle ure er til at leve med hvis man har nogle stykker
vh
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Magnum Skrev:Mange ure kan sagtens gå fint uden olie/tør olie, men problemet er præcisionen, for den "forsvinder".
Jeg tror der er en god del "urmagerpenge" i påstanden om at ure skal serviceres hvert 5. år.
Jeg har flere ure der er meget præcise - og som ikke har fået service i over 10 år - op til 40 år!! Det har også at gøre med hvor tæt urer er og hvor godt det er smurt fra starten.
Og man må også undre sig over at der ikke er sket nogen udvikling i service interval tiden på ure med alle de nye syntetiske oliers fremkomst.
Modsat biler, som jo idag kører 30.000 km mellem smøring og olieskift som i 50 og 60'erne skulle foretages med 5.000 interval.
Jeg sender urene til service når de ikke længere arbejder som de bør. Så kort er det!
vh Baun
•
|