Vintage Seamaster COSC ca. 352 med RG regulator ? Ægte/Fake?
Jeg kan forstå, at "redial" kan være rigtig mange ting - og betydningen af det, eller hvad man lægger i det, kan variere fra person til person.

Jeg kan godt se, at min egen definition er ALT for grov og unuanceret, til at den kan anvendes til ret meget. Men jeg synes, at Bauns opstilling er rigtig god og jeg har prøvet at komme med mine egne tanker omkring de enkelte punkter.

Måske andre har kommentarer og forslag - det kan jo ende med, at vi kommer op med en brugbar "skala", som kunne være til hjælp for alle.

Citat:1) Ny original skive som også passer til uret - dvs at skiven har været brugt originalt i den kasse

Dette ville for mig være helt acceptabelt, idet uret stadig fremstår originalt og med originale dele.

2) Den originale skive er ommalet - refinished

Ville forudsætte, at ommalingen stemmer 100% overens med hvordan skiven oprindeligt så ud - og naturligvis, at udførelsen "håndværksmæssigt" var i orden. Og alligevel ville det for mig, trække urets værdi ned. Men det afhænger meget af udførelsen.

3) Den originale skive er renoveret - dvs. rengjort for snavs

Ville jeg klart foretrække, fremfor nr. 2 !! Også selvom skiven måske ikke fremstod perfekt. Jeg vil hellere eje et ur, med en pæn oprindelig skive i forhold til urets alder, end et ur med en ommalet skive, der fremstår 100% perfekt.

4) En anden skive (måske original Omega) er sat i uret - men er ikke original til kassen

Klart en dårligere løsning end nr. 1. Men på Omega´s hjemmeside, når man søger oplysninger om vintageure, så angives det næsten altid, at urene kan have eksisteret med forskellige skiver. Så hvis man kan finde en original Omega skive, som har været anvendt til den pågældende model og svarende til årgangen, så ville det også være OK for mig, hvis ikke den originale skive kunne reddes.

5) Den originale skive er ommalet - men "forfalsket" dvs der fx. står Seamaster på den nu - men ikke på den originale.

Naturligvis helt uacceptabelt. Hvis jeg skulle købe et sådant ur, så var det fordi jeg var klar over, hvordan uret oprindeligt havde set ud og med den hensigt, at føre uret tilbage til dets oprindelige stand jfr. ovenfor. Og så afhænger det hele jo af prisen.

Og det er selvfølgelig en æressag, at man ærligt gør rede for, hvad der er foretaget ved uret, hvis/når man sælger det videre.

Hvis jeg skulle sætte de ovenstående muligheder i en indbyrdes rangorden, ville det for mig, komme til at se sådan ud:

Citat:1) Den originale skive i uberørt og god stand

2) Den originale skive er renoveret - dvs. rengjort for snavs

3) Ny eller brugt original skive som også passer til uret - dvs at skiven har været brugt originalt i den kasse

4) En anden skive (original Omega) er sat i uret - men er ikke original til kassen, men original i den forstand, at skiven har været anvendt i den pågældende model

5) Den originale skive er ommalet - refinished

Er kun taget med ud fra den betragtning, at uret kan føres tilbage til oprindelig stand:

6) Den originale skive er ommalet - men "forfalsket" dvs der fx. står Seamaster på den nu - men ikke på den originale.
Svar
Som et lidt sjovt efterskrift, til min oprindelige post, så kan jeg nævne at auktionen over den redial´ede Seamaster endte med, at sælger ikke fik nogen bud.

Havde man budt, ville man således have fået det til §800 + forsendelse, formentlig §25 + 30% i told og moms.

Alt i alt løseligt beregnet i DKR (ud fra en dollarkurs på 4,92 og incl. told/moms) = 5.275,-.
Svar
pbr Skrev:Hvis jeg skulle sætte de ovenstående muligheder i en indbyrdes rangorden, ville det for mig, komme til at se sådan ud:

Citat:1) Den originale skive i uberørt og god stand

2) Den originale skive er renoveret - dvs. rengjort for snavs

3) Ny eller brugt original skive som også passer til uret - dvs at skiven har været brugt originalt i den kasse

4) En anden skive (original Omega) er sat i uret - men er ikke original til kassen, men original i den forstand, at skiven har været anvendt i den pågældende model

5) Den originale skive er ommalet - refinished

Er kun taget med ud fra den betragtning, at uret kan føres tilbage til oprindelig stand:

6) Den originale skive er ommalet - men "forfalsket" dvs der fx. står Seamaster på den nu - men ikke på den originale.

Udfra en samlerbetragtning kan jeg kun være enig, men mange Omega købere er jo ikke samlere - og her står en flot skive som - næsten krav nr et.

Ofte er det helt uinteressant om skiven oprindelig var hvid - køberen ønsker sig en flot sort skive og vil hellere have den i "refinished" stand end med blot ubetydelig (sælgersprog) patina.

Jeg vil mene at prisen er den samme. fx.

En manuel (30 mm) Omega fra først i 50'erne med en mat sort skive med "ubetydelig" patina vil koste det samme som en flot sortskivet "refinished" Omega alt andet lige - og der er købere til begge ure.

En tilsvarende Omega med perfekt original skive er dyrere
Og en tilsvarende Omega med grim patineret skive - nærmest usælgelig - eller med et afslag der svarer til en god skive refinish - ca 1000 kr + bøvl med at få det gjort!

vh baun
Svar
Ja, du har fuldstændig ret - det hele handler om den potentielle købers præferencer, som kan være meget forskellige om han er ude efter et samlerur eller et brugsur ............. eller måske endda begge dele !!
Svar
Baun Skrev:Jeg kalder det hele Redail - undtaget når der er tale om renovering: Den originale skive er renoveret - dvs. rengjort for snavs.

vh Baun
Helt enig - en renset skive - rensede markeringer o.l. kalder jeg heller ikke re-dial. Re-dial så er den ommalet i større omfang

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)