The 904L Steel Alloy Used in Watch Cases
#21
Fra Jens (JJS) har jeg fået denne - som angiver forskel i 904L og 316L til fordel for 904L

Selve forsøget er ikke så voldsomt beskrevet synes jeg - men hvis det er forsøg der svarer til dykninger (tidsmæssigt) og ikke nedsænkning i ex 2 mdr uden skyldning - så vinder 904L
Forsøget er måske mere beseret på teknisk anvendelse.
Jeg vil godt fastholde at jeg ikke tror der er nogen større praktisk forskel - hverken i det LIDT hårdere 316L overfor ridser eller det mindre korrisions ramte 904L
Jeg tror fortsat det er et lidt "religiøst" spørgsmål i praksis

Det kunne egentligt være sjovt at høre om nogen har haft (internettet kan jeg ikke finde det på) et stål ur som korriderede efter saltvand. Vi har jo dykkere herinde - bl.a. en som er under vandet ved Grønland i stor stil?
Cousteaus ure har jeg på nettet masser af nærbilleder af. De har fået tæsk - men anløbne eller rustne er de ikke i 316L
Er der nogen der kender praktiske eksempler vi (jeg) kan blive klogere af?

S. Ahmad1 and A.U. Malik2
(1) SABIC Technology Center, PO Box 11425, Al-Jubail, 31961, KSA
(2) SWCC – R&D Center, PO Box 8328, Al-Jubail, 31951, KSA

Abstract The corrosion resistance of conventional and high alloy stainless steels (specifically 316L, 317L, 904L, duplex 2205, 3127hMO, 1925hMO, 254SMO, 654SMO and Remanit-4565) was determined electrochemically in chlorinated and unchlorinated Arabian Gulf Seawater at 25 and 50 °C. The stainless steels 316L and 317L were used as reference alloys. The electrochemical potentiodynamic cyclic polarization method was used to determine the passive film break down potential (E b), protection potential (E prot) and maximum current attained on scan reversal (I max). It was found that at 25 °C in chlorinated and unchlorinated seawater and at 50 °C in unchlorinated seawater, stainless steels 316L and 317L have poor resistance to corrosion, Stainless steels 904L and duplex 2205 at 25 °C in chlorinated and unchlorinated seawater showed good resistance to corrosion but at 50 °C these steels failed to resist. The high alloy stainless steels such as 3127hMO, 1925hMO, 254SMO, 654SMO and Remanit-4565 showed better corrosion resistance under all the test conditions.

breakdown potential - high alloy stainless steels - open circuit potential - potentiodynamic cyclic polarization - protection potential
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#22
Interesant artikel. Bare synd der ikke står hvor længe stålet havde været i "baljen".
Svar
#23
FUPPE Skrev:Interesant artikel. Bare synd der ikke står hvor længe stålet havde været i "baljen".
Jep det må siges at være en svaghed Icon_e_smile
Det er stadigt spændende om man kan finde nogen der har et stål ur som er anløbet ved at blive brugt til dykning Icon_question
Jeg tvivler - men selvom jeg gør det i HØJ grad - så bøjer jeg mig da hvis noget andet kan bevises.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#24
UTS "Professional diver" blev lidt anløben ved saltvandstesten i Uhren Magazin okt 06. Årsag ? - ved nærlæsning af artiklen ser man at de bruger den "nikkelfattige" legering W.4305 aka. aisi 303 eller på alm. maskinarbejderdansk : rustfrit automatstål - det har cirka de samme mekaniske egenskaber som 316 og 904 - men er lettere bearbejdeligt - og mindre korrosionsbestandigt.
Og med anløben er det jo ikke grubetæring der snakkes om - men en overfladisk misfarvning - Icon_e_biggrin
Svar
#25
Bjørn H. Skrev:UTS "Professional diver" blev lidt anløben ved saltvandstesten i Uhren Magazin okt 06. Årsag ? - ved nærlæsning af artiklen ser man at de bruger den "nikkelfattige" legering W.4305 aka. aisi 303 eller på alm. maskinarbejderdansk : rustfrit automatstål - det har cirka de samme mekaniske egenskaber som 316 og 904 - men er lettere bearbejdeligt - og mindre korrosionsbestandigt.
Og med anløben er det jo ikke grubetæring der snakkes om - men en overfladisk misfarvning - Icon_e_biggrin
Icon_e_biggrin Dumt ikke at bruge i alle fald 316L som langt de fleste (eller 904 som rolex) kan man så sige- men - Gad vide om det der med nikkelfattig kan have betydning for nikkel allergikere. Jeg så faktisk i min søgning at en enkelt påstod at få nikkelallergi af sit ur - men det må være en der er meget følsom - eller kan der være så meget om det at det kan begrunde den der nikkelfattige legering?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#26
Man bliver overrasket af mængden af nikkelallergikere, når man står bag disken i urforretning. Jeg trodde en gang i min dumhed / hovnhed at nikkelallergi var lidt af en statement og ikke så meget en rigtigt skavank, men lærde hurtigt at justere holdningerne... Der er dem, som kan kun tåle 18 kt ( eller renere ) guld, ikke engang titanium (yes, lyder mystisk, men når man ser de plamager, folk har fået af deres ure, mister man hurtigt lysten at modargumentere... ), oven i købet nogle, som har været nødt til at skifte til en velcrorem pga. at plagen blev ved med titaniumsspænd.
Men sjovt nok har jeg ikke hørt engeng rygter om nikkelallergi bland urnørdterne... Eller måske sorteres allergikere bare tidligt fra (?).
Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#27
Tio Malo Skrev:Man bliver overrasket af mængden af nikkelallergikere, når man står bag disken i urforretning. Jeg trodde en gang i min dumhed / hovnhed at nikkelallergi var lidt af en statement og ikke så meget en rigtigt skavank, men lærde hurtigt at justere holdningerne... Der er dem, som kan kun tåle 18 kt ( eller renere ) guld, ikke engang titanium (yes, lyder mystisk, men når man ser de plamager, folk har fået af deres ure, mister man hurtigt lysten at modargumentere... ), oven i købet nogle, som har været nødt til at skifte til en velcrorem pga. at plagen blev ved med titaniumsspænd.
Men sjovt nok har jeg ikke hørt engeng rygter om nikkelallergi bland urnørdterne... Eller måske sorteres allergikere bare tidligt fra (?).
Cheers - John

Man mister måske interessen for ure hvis man ikke kan bære dem på håndleddet.
Svar
#28
Columbo Skrev:
Tio Malo Skrev:Man bliver overrasket af mængden af nikkelallergikere, når man står bag disken i urforretning. Jeg trodde en gang i min dumhed / hovnhed at nikkelallergi var lidt af en statement og ikke så meget en rigtigt skavank, men lærde hurtigt at justere holdningerne... Der er dem, som kan kun tåle 18 kt ( eller renere ) guld, ikke engang titanium (yes, lyder mystisk, men når man ser de plamager, folk har fået af deres ure, mister man hurtigt lysten at modargumentere... ), oven i købet nogle, som har været nødt til at skifte til en velcrorem pga. at plagen blev ved med titaniumsspænd.
Men sjovt nok har jeg ikke hørt engeng rygter om nikkelallergi bland urnørdterne... Eller måske sorteres allergikere bare tidligt fra (?).
Cheers - John

Man mister måske interessen for ure hvis man ikke kan bære dem på håndleddet.

En misfarvning, et udslæt eller en irritation af huden omkring håndleddet, hvor et armbåndsur bæres, kan jo også skyldes andet end en allergisk reaktion over for f.eks. nikkel.
Allergikere har det i mine øjne med at tilskrive snart sagt al reaktion hos dem som et udslag af hvad de nu end måtte være allergiske over for.

Hypokondri? Tjah, det er i hvert tilfælde en mulighed for at forklare nogle mennskers hudirritationer..


Venligst

Stefan Garvig
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)