Vedr. "Papirer"
Goddag! Jeg ejer et Speedmaster Professional, og det er jeg glad for - men det er sådan set ligegyldigt mht. dette emne.

Jeg læser dette forum regelmæssigt, og der bliver ofte stillet en hel bunke spørgsmål af forskellige folk hvor de spørger hvad der vil være fornuftigt at købe og hvad der ikke vil være. I skriver altid at hvis der er medfølgende "papirer" til uret er prisen lidt højere end hvis der ikke er - men hvad er "papirer" helt nøjagtigt?

Jeg spørger om dette fordi hvis jeg engang selv skal sælge mit speedy pro videre, så vil jeg ikke mene at jeg har nogen papirer. Da jeg købte uret fik jeg uret, boksen og international warranty- og pictograms-kort. Gælder dette som det I kalder "papirer" eller er det en COSC-certificering fra Omega fx?

Med venlig hilsen Frederik
Svar
Hej Frederik.
Du skriver: Jeg spørger om dette fordi hvis jeg engang selv skal sælge mit speedy pro videre, så vil jeg ikke mene at jeg har nogen papirer.

Med den lidt indforståede term, Papirer, forstås urets dokumentation.
Det nævnte Int. Warrenty og Pictogramkortet er urets papirer.
Som ethvert andet dokument er det kun gældende med autoriseret underskrift.
De såkaldte "åbne papirer" (ikke underskrevne kort) er værdiløse.

Du har al den dokumentation, du kan få til dit SPM PRO. COSC findes ikke til SPM PRO.

Taler man om vintage ure, er al dokumentation, der beskriver urets første salg og service historie meget interessant;
men det er jo ikke din situation.

Bortset fra det, mener jeg, at Speedmasters er noget man samler på, og ikke noget man sælger Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Jeg havde nu egentlig ikke tænkt mig at sælge mit ur videre, men HVIS det nu skulle ske på et tidspunkt ville det være rart at vide om jeg har papirer eller ej. Men jo, jeg har så papirer da jeg ejer pictogramkortet og int. warranty som er underskrevet. Kan jeg ikke få COSC til speedmaster?
Svar
Hej Frederik.
Speedmasteren er ikke/kan ikke kronometer certificeres.
Men det betyder jo ikke at den ikke kan gå inden for kronometer specifikationerne.
Den kan blot ikke opnå certifikat.
... Så nyd blot dit dejlige ur, som du alt "papir"værket på

Svar
Nå for fanden, øv! Jeg har ellers lige sendt en fin mail og nogle billeder til Omega. Jeg var overbevist om at det kunne lade sig gøre.

Det skal jeg gøre Geodoc. Og tak for de gode svar! Icon_e_smile
Svar
Åbne papirer er værdiløse... ?
Jeg vil nu absolut med stor glæde betale mere for en Omega eller Breitling som har udaterede og usignerede originaldokumenter versus en som slet ingen har.
Åbne papirer for en Rolex er en sjældenhed (og i dag en umulighed), men når der er et ældre åben certificat til salg, koster det; $ 3.926 med 22 bud på eBay nogle måneder siden (vil pynte og øge værdien nydeligt på en gammel Daytona).
Cheers - J.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Geodoc Skrev:Hej Frederik.
Men det betyder jo ikke at den ikke kan gå inden for kronometer specifikationerne.

Sikke noget sludder.

Dette værk er i en sådan kvalitet, at det sagtens kan certificeres, og er blevet det f.eks Speedmaster Apollo XI L.E. ref. BC 348.0062.

Mange andre producenter har benyttet Lemania 1873 værket, og certificeret det, bla Breitling.
İmage
Svar
Magnum Skrev:

Sikke noget sludder.

Dette værk er i en sådan kvalitet, at det sagtens kan certificeres, og er blevet det f.eks Speedmaster Apollo XI L.E. ref. BC 348.0062.

Mange andre producenter har benyttet Lemania 1873 værket, og certificeret det, bla Breitling.

Hvis Omega IKKE har valgt at betale for at det bliver COSC certificeres, så er det VEL ikke noget sluder!?!?
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Magnum Skrev:

Sikke noget sludder.

Ingen præmie for ordet sludder - Ja det er korrekt at flere 861 speedmaster har vist været COSC certificeret - og så er det jo en forkert oplysning. (nogen kan mene at sludder er udtryk for det samme - men det har lidt at gøre med kommunikation Icon_e_smile )
I hovedet og på ferie mener jeg ikke 321 værket blev certificeret?

I alle fald - der er ikke ret mange værker som ikke kunne COSC certificeres - Og de certificeres - som man altid gør, ud fra selve "råværket" og kronograf dele/modler osv er ikke med i certificeringen, so woh cares

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Så slemt er sludder vidst heller ikke...

Under chronometer certificeringen, så er chronographen aktiveret i et helt døgn, så det har betydning.

Der er forskelle katagorier under cosc, hvor ure med komplikationer har hver deres regelsæt.
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)