hjælp mig lige..
#1
Sad på jobbet i dag og snakkede med et par kollegaer...Den ene havde hørt jeg havde et dyrt ur ( i hans øjne).. så ville han vide lidt om det... jeg fortalte det bedste jeg kunne..., nå man han var nysgerrig for at vide hvor lang tid det taget at lave sådan et ur... Icon_redface det vidste jeg ikke noget om... Icon_redface

lovede at komme med et svar på mandag... så hjælp lige .. er der nogen der ved noget om det.. Icon_question

det handler om et Planet ocean.., men det har nok ikke den store betydning...
Svar
#2
En bruger på Time Zone har nedenstående citat som signatur:

According to its maker it takes 14 months to make 195 individual parts and 80 hand operations to assemble.
When finished it was apparent it was 50 years ahead of its time.
It is currently undergoing modifications to handle even more extreme conditions and temperature variations:
Omega Speedmaster Professional
source: Omega


Har ikke kunnet finde yderligere, heller ikke på/hos Omega.
Men det beskriver da, at det ikke er et samlebånd, der spyr 1.000 vis ud i timen.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#3
Personlig tror jeg at man må se i øjene at der er et hvis
samlebånd over ure idag (de store mærker)

Hvis et mærker som ROLEX laver 800,000 ure om året
ved ikke hvor mange ure OMEGA laver om året men mon ikke det er der op ad.

så kan HVER lille del ikke være sat ind med en watch makers
blod,sved og tåre

Men det betyder jo ikke at vi ikke er glad for vores ur/ure Icon_cool
Svar
#4
jacob jensen Skrev:Personlig tror jeg at man må se i øjene at der er et hvis samlebånd over ure idag (de store mærker)

Hvis et mærker som ROLEX laver 800,000 ure om året
ved ikke hvor mange ure OMEGA laver om året men mon ikke det er der op ad.

så kan HVER lille del ikke være sat ind med en watch makers blod,sved og tåre

Men det betyder jo ikke at vi ikke er glad for vores ur/ure Icon_cool
... kan kun være enig med dig.

Citatet har ofte irriteret mig, da dets sammenhæng ikke fremgår.
Opfatter det i højere grad, som udviklingen af Speedmasteren, eller bygning af prototypen, der har taget den tid.

Så selvfølgelig er der samlebånds produktion.
Ville blot afholde mig fra vurderingen: "Det tager nok en industri robot 7 minutter og 36 sekunder, at lave et PO" Icon_e_wink
... det lyder da alt for uspændende; men måske realistisk.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#5
Eller hvis de har fået nye JAPANSKE Icon_e_surprisedsom gør det på 7 rent Icon_e_wink
Svar
#6
Det tager ca et år.
Svar
#7
Det kunne være sjovt at vide mere præcist. Columbo som proff burde være tæt på med 1 år - og jeg tror bestemt heller ikke på at det tager 7 minutter at lave et Omega PO
Omvendt lyder 1 år af meget i "mandetimer" og det passer jo slet ikke med prisen - så 1 år må være udtryk for at tingene ligger mellem processerne

Hvis PO koster 20 k for os - så koster det nok ikke over 3-5 k at producere - og timerne er vel sat til mindst 1000 kr i timen for at dække div omkostninger - og så burde det tager 3-5 mandetimer ialt - max - for at producere et PO - alt medregnet?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Det kommer vel an på, hvorledes man udregner det - og hvilket ur, der er tale om!!

Produktionsanlæg og processer er for komplekse til at give et entydigt svar. Hvad og i hvilken form købes der ind "i byen"? Flaskehalse, identiske produktionslinier og -apparater, parallelprocesser, etc. gør det vanskeligt at gøre op.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#9
Mon ikke det tager et år at udvikle modellen.

Jens-Kristian
Svar
#10
Produktionstider og udviklingstider....

Som opfølgning på forskellige kommentarer i tråden.

Det tager naturligvis ikke 1 år i mandetimer at lave en PO (i så fald ville urmagernes løn i Schweiz være på linie med børnearbejdere i indien/asian - og det var IKKE et kickoff til nogen politisk diskution).

Det skal forstås på den måde at det en den tid, der går fra at råvare leverandørerne læser en ladning stål og messing mm. af foran fabrikken til at de færdige ure af præcist de samme materialer forlader fabrikken igen som et færdigt ur.

For Rolex vedkommende ligger den samme produktionstid på ca. 2 år.
I denne sammenhæng kender jeg ikke nogen til Omega's procedurer, men for Rolex's vedkommende bliver alle kritiske mål på alle komponenter kontrolleret (med automatisk måleudstyr) 2-3 gange inden at det færdige ur forlader fabrikken.
dvs. 800.000 ure/år * ca. 20-100 komponenter * gns. 3-5 kristiske mål * 3 gentagelser = rigtig mange kontrol målinger....

Mht til udviklingstid.
Udviklingstider for nye værkkonstruktioner eller væsentlige ændringer af eksisterende værker ligger normalt på 5-10 år.
1-2 (optil 5-10) år i computerafdelingen, her eksisterer værket alene i form af CAD-tegninger mm., og værket bliver evt. mere eller mindre håndproduceret i få eksemplarer.
Derefter afprøves værket typisk 3-4 år og produktionsmaskiner indstilles og optimeres til produktion af det nye værk inden det bliver lanceret til egentlig salg.
Hvis vi snakker mange ændringer af urmodeller som eksempel nye skiver og lignende er vi typisk nede på 1 år. Der går noget tid fra at marketingsafdelingerne har fundet ud af hvordan de næste modeller skal se ud til de faktisk er produceret og distruibueret til forhandlerne.
Rolex adskiller sig også meget her, for de kan overveje i årevis om de skal udskifte en sort lynette med en grøn......

mvh Tommy
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: