Speedmaster som hverdags ur.
Som overskriften lyder, hvordan klarer uret sig der? Er der noget man skal være specielt opmærksom på?

Nu er det mit første ur og som det ser ud nu så er uret næsten købt og bestilt der er dog nogle sidste spørgsmål hvad siger experterne, skal jeg vælge et helt nyt eller skal jeg gå efter et jeg har set på vintageure fra 1999 fra 30 års jubilæums serien....

Kom glad med jeres inputs.
Svar
Hej

Jeg ville vælge et nyt som dit første mekaniske ur, for så for du også oplevelsen af et nyt ur, og ikke et ur med småfejl på, men bare min mening. Icon_e_biggrin

MVH Peter
Svar
Jeg havde(har) et Seamaster (2254) som er et "kanon" hverdagsur! Jeg ville også have et Speedmaster Pro, men da jeg "fandt ud af" at det kostede ca. 20.000 kunne jeg godt "nøjes" med et brugt. Så jeg fandt et mint på eBay i US - totalpris inkl. moms, told mm. knap 10.000. Uret er fra 2004 og jeg har selv "lavet" flere små "ridser" i det, end der var da jeg fik det for 6 mdr. siden.

Som hverdagsur har det en række "features" som det kaldes når det er individuelt om det er fordel/ulempe:

1) Det har ikke dag/dato!

2) Det er ikke auto - og skal altså trækkes op hver morgen!

3) Det kan være svært at aflæse sekunder præcist!

4) Du har altid et stopur i nærheden!

5) Det er sjovt at checke dit speedometers fejlvisning med tachymeterkrandsen?!?!?

MHO? Jeg er MEGET glad for mit Speedy og bruger det dagligt i rotation med mine 3-4 andre ure.
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Et ur fra 1999 skulle gerne være mekanisk i orden så det ville jeg ikke være bekymret for. Det er jo stadig så godt som nyt Icon_e_wink Specielt hvis det er blevet serviceret inden for de sidste par år.

/Mads
Svar
Jeg købte et Speedmaster fra ca. 84, og det fungerer glimrende.

Jeg ville vælge brugt - fuldstændig som med biler. Det store engangstab er for mig det største minus ved køb af nyt.

/Peter
Svar
Da jeg købte mit første ur, købte jeg nyt-nyt - det er jeg blevet glad for i længden - det er mig, der har lavet alle ridserne. Derfor vil jeg give Peter ret - der er noget særligt ved det første ur. Desuden vil din urmager give dig et god introduktion til, hvordan det skal håndteres.

Men som Mads skriver - der bør ikke være noget i vejen med et ur, der har nogle år på bagen. Så længe uret er fra efter ca. 1960 er de forholdsvis robuste (hvis de er behandlet og serviceret fornuftigt).
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Jeg har lige købt et nyt Speedmaster, og er super glad for det Icon_e_biggrin
Svar
har også købt mit fra nyt, men tænker faktisk ikke at det er særlig velegnet som det eneste ur - det er i praksis ikke vandbeskyttet, hvilket jeg finder uheldigt for et hverdagsur - mit råd er en Rolex sub eller Dweller som hverdagsur, og så det andet til at veksle med

Henrik
Svar
Hej

Speedmaster Pro er vandbeskyttet til 50 meter, og kan sagtens tåle lidt vand, også en tur i badet. Icon_e_smile

MVH Peter
Svar
Citat:Peter:
Speedmaster Pro er vandbeskyttet til 50 meter, og kan sagtens tåle lidt vand, også en tur i badet.

Nej nej nej! Man tager under ingen omstændigheder sit fine mekaniske ur med i bruseren, hvor sæben nedsætter evnen til at holde vand ude fra værket....! Icon_e_confused

Icon_question(gør man?):?:

Der skulle mere end end trussel til, før jeg gik under bruseren og risikerede at ødelægge noget, fordi jeg ville se hvor lang tid jeg tog om at vaske håret! Icon_e_wink

- Men ellers vil jeg også mene, at man ikke skal tænke videre over at have ur på i regnvejr eller lign. hvis ellers der bare står water resistant....

hilsen Morten
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)