Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Kan vel lige lægge til at det naturligvis ikke behøver være med ETA for at være interessant der masser af andre.
Alt kan jo så være samlerværdigt - den nye CD med dresinebanden - Nye plastkuglepenne købt på udgivelsesdagen hos Bog og Ide osv
HVIS nu det ur var samlerværdigt - kan du så ikke gå den anden vej og lige nævne 10 ure som ikke skulle være samlerværdige hvis de var i pæn stand?
Hvis du ikke kan det - ja så er alle ure samlerværdige i dit regi - og det er da helt i orden - så samlerværdighed defineres jo i høj grad af den enkle
vh
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Givet Likes: 0
Hvad der er samleværdigt er vel meget individuelt. Nogen samler på reklamekuglepenne og andre på Ferrari sportsvogne.
Men holder vi fokus på ure tror jeg ikke mange herinde syntes ure med japanske værker har den store samlerværdi. Visse Seiko modeller med en lang historie kan tænde enkelte herinde, men generelt blandt ursamlere tror jeg ikke der er den store fanskare.
Japanske ure/værker siger mig intet. Respekt for dem der syntes visse Seiko modeller er fede, men som samleklenodier er japanere bare "no go" for mig.
for at et ur har samlerværdi for mig skal det have:
1. Historie som ur-fabrikant
2. Høj kvalitet og forarbejdning af uret hele vejen rundt og have et højt bundniveau (ufinisheret ETA og alt under er no-go)
3. Et vist horologisk niveau. Dvs. in-house eller benytte finere ebauche og gerne komplicerede værker i programmet
4. Velanset i samlerkredse (=høj gensalgsværdi/god investering)
5. Godt klassisk design der matcher min stil og smag
Kan et ur ikke leve op til min. 4 af disse krav ender det ikke i min permanente samling. det er lige så sikkert som amen i kirken...
/Mads
•