Købt vintage Constellation "Pie Pan" på Ebay
Hej Icon_e_smile

Jeg har netop købt nedenstående ur på Ebay for $ 374 incl. forsendelse (nu får vi så at se, om det går glat igennem tolden).

Ifølge sælger, har uret tilhørt hans grandonkel, der døde først i 1960´erne. Jeg har fået tilsendt et billede af onkelen som barn + hans navn og forskellige andre levnedsoplysninger. Jeg er klar over risikoen ved at købe ure ubeset på Ebay. Men det øger troværdigheden af uret at have fået disse oplysninger (hvis da sælger ikke har bundet mig noget på ærmet), men nu må vi se, når jeg får det hjem - så skal jeg nok lige en tur indenom Peter Halse, for at få hans mening om uret + hvad der skal gøres for at give det en nænsom restaurering og en passende rem.

Så vidt jeg har kunnet læse mig til herinde og på forskellige andre ur hjemmesider, så drejer det sig om et Omega Constellation Oversized Automatic Chronometer Oficially Certified med en "Pie Pan" urskive.

Billederne tyder på, at uret er i stål med forgyldning på kassen og lynetten. Og selvom billederne ikke er af så god kvalitet, så virker urskiven til at være i god stand og at stjernen sidder som den skal m.v. Icon_e_wink

Uret ligner på det ydre meget det sorte Constellation, som en anden herinde har beskrevet og afbilledet i en anden tråd. Det får mig til at gætte på, at det er fra sidst i 50´erne eller allerførst i 60´erne og at det måske har et værk cal. 561. Men det vil vise sig, når jeg får det hjem.

İmage

İmage
Svar
Så kunne jeg endelig hente uret på posthuset - og jeg skal ærligt indrømme, at det var i en langt bedre stand end forventet ud fra Ebay´s billeder og sælgers beskrivelse Icon_e_smile

Stor var min glæde naturligvis !! Og jeg kunne ikke vente med at få en rem på, så jeg kunne se det på min arm - så jeg gik straks op til Peter Halse og vi fandt i fællesskab en dejlig rem i strudseskind.

Peter havde/tog sig endda tid til både at rense uret, buffe det nænsomt op udvendigt og polere glasset (der er originalt), så ridserne det havde fået næsten forsvandt. Uret er i 14 karat guldbelægning på rustfrit stål.

Senere skal det en tur omkring Peter igen og have en fuld service + der er en lille ting der skal repareres - som I vil kunne se på billederne nedenfor, hænger datoen midt i et skift.

Selve skiven står 100% som ny og er ikke en redial !! Værket er et cal. 561 og ser faktisk ligeså flot ud. Sælger havde fortalt mig, at uret blot havde ligget i diverse smykkeskrin, siden hans grandonkel døde sidst i 1960´erne.

Sælger har endog sendt mig et barndoms billede af hans grandonkel, som uret har tilhørt og har skrevet lidt om hans liv og levned. Han hed James Henderson og havde en ranch i Orange County i Californien hvor han dyrkede appelsiner. Denne ranch solgte han i 1950´erne og flyttede til Redding i San Bernadino Mountains i Californien, for at trække sig tilbage og hvor han levede indtil sin død.

Hans far havde været beslagsmed og "deputy US Marshall" og hans oldefar var en canadisk emigrant, som havde giftet sig med en indiansk kvinde.

Ret sjovt også at vide lidt om historien bag urets oprindelige ejermand Icon_e_smile

Jeg har slået uret op i Omega´s database ud fra nummeret invendigt på bagpladen og alt ser ud til at stemme overens med, således som uret fremstår i dag.

Her kommer så "lidt" billeder Icon_razz

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Og så lige til sidst, hvordan den ser ud på min arm Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
İmage
Svar
Et virkelig smukt ur. Det er altid rart at blive positivt overrasket over de ting man køber på autioner.

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
Tillykke... et rigtig flot eksemplar. Du var lidt mere heldig end jeg var,med den sorte Constellation du nævner i dit indlæg. Den havde Peter også fingerene i. Den var dog i ganske fin form, eneste minus var den meget dårlige redial, men med hjælp fra Colombo og som nævnt Peter, fik den en ny original skive.

Men din er flot og med en rigtig god historie.
Mvh
Guru13

kan aldrig være sikker."
Svar
suer - og tillykke....

Det er det helt rigtige Vintage Omega Constellation.... altid en fornøjelse at se på og bære.

vh Baun
Svar
Takker allesammen ! Icon_e_smile

Overflødigt at sige, at jeg er rigtig glad for det !!

Det lader til, at det vinder en smule - omkr. 17-20 sekunder pr. dag. Men det regner jeg med, at Peter kan regulere, når han får det til service.

Pudsigt nok, så lader det i øvrigt til, at problemet med datoen (som opstod, da jeg ville skrue frem til den rigtige dato - uret har ikke quick-change) har rettet sig natten over ! Icon_e_surprised

Da jeg tog uret fra sengebordet til morgen, hvor det havde ligget med glasset nedad, var datoen i hvert fald hoppet på plads og kunne nu uden videre drejes de sidste par dage frem til d.d. !! Peter skal naturligvis stadig lige kigge på det, til service. Men er det normalt, at sådan noget bare "går i sig selv" igen ??
Svar
Eh - det kan jo begynde at skifte allerede kl 23:20 og så kan det stå en del tid i mellempositionen - og først have skiftet færdigt kl 0:30 f.eks (eller for den sags skyld lidt yderligere forskudt) - men ellers nej - den må jo ikke midt på dagen stå mellem to datoer - men er det omkring midnat er det normalt

Peter kan sagtens servicere og stille mere præcist
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Eh - det kan jo begynde at skifte allerede kl 23:20 og så kan det stå en del tid i mellempositionen - og først have skiftet færdigt kl 0:30 f.eks (eller for den sags skyld lidt yderligere forskudt) - men ellers nej - den må jo ikke midt på dagen stå mellem to datoer - men er det omkring midnat er det normalt
vh

Datoen stod som på billedet, hele dagen og aftenen i går - men til morgen, var datoen faldet på plads og kunne uden problemer drejes frem til den rette dato. Da jeg drejede datoen frem, skiftede den endda med et pænt "klick" .......... noget som den ikke gjorde i går - dér ligesom "slæbte" den sig på plads.

Er lidt spændt på, om det skifter planmæssigt omkring midnat i aften !
Svar
Yep - det kan jo have været en "tilfældig fejl" - pas på med at stille uret omkring midnat i alle fald - det kan medføre problemer
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Ja, det er jeg klar over - men så vidt jeg husker var klokken omkr. 1730 da jeg forsøgte at skifte i går.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)