Turkis Enicar
Min turkise Enicar Star Jewels ankom for 14 dage siden. Den har haft en hård begyndelse hos mig, og har allerede været ved urmager for at få genmonteret sekundviser. Urmageren havde så glemt at skrue værket fast i uret, hvorfor jeg måtte tilbage til ham ... lidt utryg. Remstørrelsen var forkert angivet af sælger, så jeg har måttet skære til. Det er ikke blevet så pænt, så jeg må på den igen. Hvordan er det så, uret ... ?

Pænt, dejligt at bære, let aflæseligt, super tidsholder - og så har det lidt pang til dresset:

Turkis urskive og skinnende stål - begge dele velholdt.
İmage

Sølv visere og markeringer. Sekundviser og inderkrans bærer spor af brug.
İmage

Flot dekoreret bagkasse.
İmage

Slankt design gør det dejligt på armen.
İmage
De venligste hilsner, John
Svar
Fint ur - MEN du skal være meget forsigtig med - også dette mærke - i specielle farvede skiver. Mit gæt er klart at det har været en tur rundt om Indien - der er masser og atter masser af tukise, røde, blå skiver derude - ofte fint lavet med god skrift og det hele - men - langt de fleste er eftergjorte

Men kun et gæt
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Da jeg havde det ved urmager, gjorde han mig ikke opmærksom på at det skulle være et falsum. Havde det ikke været ret tydeligt ? Ellers må du jo ved lejlihed rive bagkassen af det og checke Icon_e_smile
Svar
Joepete Skrev:Da jeg havde det ved urmager, gjorde han mig ikke opmærksom på at det skulle være et falsum. Havde det ikke været ret tydeligt ? Ellers må du jo ved lejlihed rive bagkassen af det og checke Icon_e_smile
Værket er sikkert Enicar og kassen - det er ofte bare skiven (og nogen gange viserne) som helt enkelt er fornyet med ny farve - ofte i Indien når det er de farver. De brugtes slet ikke på Schweizer ure fra den tid.
Om din urmager ved det - eller ikke - og ville kommentere eller ikke - kan jeg ikke sige, men en vintage urmager ville givet kunne sige om skiven er ændret - og det er jeg RET sikker på den er
Det gør jo ikke uret anderledes end det du ser - og flot kan man sagtens kalde det, bare tror jeg absolut ikke - autentisk

Jeg ved ikke hvor du har købt det - enten ved du måske selv om det er Ebay UK hvor masser af Indiske sælges - eller sælger ved om det er noget i den stil som er ophavet?
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg har kontaktet sælger med din mistanke.

Viserne er helt sikkert ægte. Der er tydelige brugsspor, ligesom de passer millimeter præcist med bredden på de tykke timemarkeringer.

Havde ingen Schweizer ure i sidst 60´erne og/eller 70´erne "udfordrende" urskive-farver ?
Svar
Jeg tør ikke sige ingen - men meget få herreure havde det. Prøv at surfe lidt på ebay.uk - og søg efter samlerure fra pre 1970 - lige nu kan deres advanced surf ikke svare- men hvis du kan komme ind - så ser du mange som har Indien som oprindelse - og andre sikkert UK, men med disse "eksotiske" skiver -

Jeg tør ikke sige at ingen har eksotiske i 1970 - men meget få brugte det.

Det med viserne var bare noget jeg skrev fordi de naturligvis kan være byttet sammen med skive farvningen men at resten normalt er helt OK

Der er i den forbindelse masser flotte sorte Omega og Eterna som også er fra Indien og har nye skiver
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Deres advance search svarer ikke, men du har en typisk inder her
http://cgi.ebay.de/TISSOT-SEASTAR-HANDAU...dZViewItem
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Ja, ja ... jeg har meget at lære endnu.

Uret var/er ellers så dejligt at have på ...
Svar
Joepete Skrev:Ja, ja ... jeg har meget at lære endnu.

Uret var/er ellers så dejligt at have på ...
Jamen det er der jo ikke ændret ved - og heller ikke at det er specielt -

Herregud - hvis det var en eller anden helt speciel sag som du ledte efter - et eller andet specifikt ref nr i et specifikt mærke, og så var du usikker på om det var ny skive - men det er flot og specielt stadigt

Lidt surt ebay.co.uks advanced search sider ikke svarer, for ofte kan man finde en lang række af den type - med oprindelse i Indien- flot lavede skiver, men i masser af sjove farver - også sågar rolex dressure - i mange pastel farver

Er det fra en dansk sælger eller er det via ex Ebay UK hvor den risiko er klart størst?

Hups - her var jo sådan en Indisk:

http://cgi.ebay.co.uk/ENICAR-Star-Jewels....m14.l1318
Igen mistænker jeg helt klart at det er ny skive på denne.
I visse modeller laver de helt enklet 100 skiver i lys grøn - 100 i lys blå - 100 i lysrød osv og så kommer de i efterhånden som det passer
Visse mærker - ex enicar - var meget solgt i Indien, og i varme og sol og Monsun fik de ofte lidt kedelige skiver, men det klarer de indiske skivemestre elegang
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Den du henviser til der, den ligner min anden Enicar. Min har blot cremefarvet/hvid urskive med en smule brugsspor. (den er vel original ... bliver helt nervøs - købt i Tyskland)

İmage

Den her sidder også vildt godt på armen. Er dog lidt større i det, 36mm.

Konkluderer: Brugsspor kan være af det gode på en skive, og pas på med at lade mig friste af fede farver Icon_redface

Selv om det er uægte, så er jeg lidt imponeret over håndværket fra de inder-urskive-farvere ... Icon_razz
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)