Krone og ??
#11
Lars Skrev:Spørgsmålet gik på hvad den aksel kronen sidder på hedder: VEL... eller det nye navn der er kommet efter quartzurets komme. Viserstilleraksel, men oprindelig hed den vel, det navn har alle aksler i uret, en balanceaksel hedder balancevel, og i gamle bøger er det stavet vel. Sorry Icon_e_wink
Og hvordan skiller man dem ad, det har jeg jo beskrevet...
Så undskyld, men hvad er problemet???
Oplysning, skruen der holder vellen, hedder tiretteskrue, og skal løsnes ca 3 halve omgange, trykkes ned og vellen kan tages ud. Løsnes den for meget falder tiretten af og du skal have skive og visere af, og ind og skille det meste af viserværk/optræk ad for at samle det igen, når tieretten er mont. på tiretteskruen. Der findes og så et system hvor der er en tirette er kigger igennem samme sted som tiretteskruen sidder, den skal blot trykkes ned imens man trækker i vellen, betydeligt nemmere, men svært at beskrive her...

Mvh Lars
herligt at få rette ord på. Yes den tiretteskrue og kun nogle få gange (1,5) var netop sagen - det virker hver gang synes jeg, men så er jeg sikkert ikke øget ind i dem der bare skal skubbes på Icon_e_smile
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#12
Loncar Skrev:jøsses kristus...... Icon_e_surprised Icon_e_surprised Icon_e_surprised

I'll give it a try.


hilsen d.loncar

Don't worry,
bee happy.

Det er rent lærlinge arbejde. Icon_e_biggrin

Mvh Lars
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: